Znamená začať cvičiť, zlepšiť svoj život?

Úspešnosť budovania krásnej postavy určuje tvoj prístup a ten s telom ako fyzickou schránkou nemá v tomto ohľade nič spoločné.

Možno aj ty sa stretávaš s otázkami začiatočníkov (cvičencov) ako najlepšie jesť, ako najlepšie cvičiť, ako najlepšie, ako často, ako všetko naj… Tréning, strava, cviky, poradie, opakovania …

Keď som začal cvičiť, bol som rovnaký. Chcel som všetko čo je najlepšie, čo najefektívnejšie. Hľadal som to naj riešenie tréningu aj stravy. Dosiahol som mizerné zlepšenie postavy aj kondície, zranenie a veľa frustrácie.

Bohužiaľ, takýto scenár môžeme pozorovať často u mužov aj žien v každom fitnescentre. U začiatočníkov i pokročilých. Niektorí to po čase vzdajú. Iní trénujú ďalej takmer bezvýsledne.

V marci 2016 som sa pripravoval na verejné vystúpenie so svojou témou Psychohygiena silového tréningu a jej vplyv na osobný i pracovný život. Neváhal som o pravdivosti svojej témy. Je vedecky doložené, že tréning vyplavuje endorfíny, zlepšuje hormonálnu rovnováhu aj náladu, buduje svaly, spaľuje tuky, poskytuje mozgu relax i regeneráciu, vitalizuje telo aj ducha.

Tému som mal možnosť konzultovať s MUDr. Janoškovou prijímacím lekárom PNPP.

90 minút konzultácie prebehlo ako voda. Presne tak ako keď sa bavíš s niekým rovnako zapáleným na rovnakú tému. Okrem iného zazneli z úst pani doktorky tieto slová:

„Najdôležitejšou časťou vášho programu je to, že zlepšenie je okamžite merateľné. To ako ste zdravý alebo dobrý človek je len relatívne merateľné. To koľko odbehnete alebo zodvihnete na činke je okamžite merateľné. Tieto malé, postupné, merateľné a faktické kroky zlepšujú ľuďom život, dávajú zmysel zlepšenia sa a dvíhajú sebavedomie i sebahodnotu.“

Nie, neobjavil som Ameriku. Ale trénerstvo, ktorému sa aktívne venujem už viac ako desaťročie akoby po týchto slovách nadobudlo nový zmysel.

Je to ako skladať puzzle. Poznáš výsledný obrázok aj jeho jednotlivé kúsky. Ale pri veľkom puzzle sa musíš sem tam zastaviť a porozmýšľať kam nasledujúci kúsok patrí. Niekedy zaváhaš, ale vždy obrázok bez chýb zložíš. Zrazu ti niekto oznámi niečo čo si už veľmi dávno vedel (veď tie puzzle úspešne skladám už roky) a to zafunguje ako nejaký algoritmus na okamžité zloženie akéhokoľvek puzzle.

Dlho (2004) propagujem cvičenie a silový tréning ako nielen zlepšenie kondície a proporcií tela ale tiež ako prostriedok zlepšenia nálady a života.

Čítal aj písal som už veľa tém o postupnosti zlepšovania sa. Úplný zmysel akoby na seba nechal čakať “trochu” dlhšie.

Tréningom upevňujeme svoje vôľové vlastnosti, zvyšujeme svoju sebahodnotu a prehlbujeme sebauvedomovanie v dôsledku čoho sa často zmenia aj naše atribúty.

Článok začínal nadpisom „Znamená začať cvičiť, zlepšiť svoj život?“ odpoveďou ti môže byť nasledujúci skutočný príbeh.

Bol to deň ako každý iný. Zazvonil telefón „Ahoj Ľuboš. Tu Vilo, mám odporúčanie na tvoje služby osobného trénera, môžeme sa stretnúť?“.

Prvé stretnutie prebehlo podľa štandardov. Následne začala naša spolupráca s Viliamom.

Začali sme spolu cvičiť na jar 2014. Začiatky boli tak ako vždy, ťažké. Viliam vtedy 45 ročný muž s nadváhou a pohybovým obmedzením pravej nohy (kolena), frustrovaný a unavený sa rozhodol zmeniť svoje telo, životosprávu a v tom dôsledku aj celý život.

znamena zacat cvicit zmenit svoj zivot trening pohyb.sk

Po približne 13tich mesiacoch sa nám to podarilo.

S Viliamom sme začali cvičiť. Výrazná nadváha, chronická únava a životná frustrácia nám začiatok snahy neuľahčila, ale tak to má byť. Je prirodzenou vlastnosťou každého z nás, že čo si skutočne vybojujeme, si skutočne aj vážime.

Úplné začiatky vyzerali viac ako rehabilitačné cvičenie než silový tréning.

Dvíhať ruky, nohy. V sede, v ľahu, posadiť, ľahnúť, vstať, …

Čo bolo a je dôležité, že Viliam je bojovný typ. Táto jeho vlastnosť nám výrazne pomohla v tréningovej snahe a veľmi značne aj mimo nej.

Po približne 2 mesiacoch sme sa dostali k „normálnemu“ silovému tréningu. Koleno zosilnelo, pohyby boli koordinovanejšie a svaly začali reagovať na podnety tak, ako bolo vyžadované. Možno sa ti bude zdať, že po 2 mesiacoch pravidelných návštev fitnescentra už mal trénovať naplno a nie sa len dostávať do tréningu. Možno máš pravdu. Počiatočný stav nám to nedovolil. Reálne sme urobili skutočné výsledky, ktoré nešli urobiť predtým celé roky.

A mojou časťou práce je trénovať tak, aby bol tréning zábavný, bezpečný a účelný. Prioritou nie je rýchlosť. Tá môže byť až následná.

Najmä v procesoch premeny tela je veľký dôraz kladený na rýchlosť. Rýchlo chcem byť chudý, rýchlo chcem mať kocky na bruchu, rýchlo chcem spevniť ten zadok, rýchlo, rýchlo, rýchlo,…

V tvarovaní postavy je jedno pravidlo. Dokonca platí aj v iných oblastiach života a kariéry. Príliš rýchlo sa rovná zväčša nekvalitne.

Možno si kladieš otázku ako je to nekvalitne schudnúť alebo nabrať svalovú hmotu. Nekvalitne je tak, že ohrozíš svoje zdravie, svoj život a z hľadiska pohľadu do budúcnosti si privodíš viac problémov ako osohu.

Bolo realizovaných viacero štúdií s niekoľko tisíc osobami. Tieto potvrdili, že rýchle zmeny tela (chudnutie) vedú v 99% k návratu na pôvodnú alebo vyššiu hmotnosť po niekoľkých mesiacoch skončenia „rýchleho“ procesu.

U Viliama sme sa preto s tréningom a úpravou tela nikam neponáhľali. A oplatilo sa.

Viliamove fyzické výsledky po 14tich mesiacoch:

  • Obvod pása mínus viac ako 25cm,
  • Zníženie telesnej hmotnosti o 30kg,
  • Nárast podielu svalovej hmoty (podľa prístroja Tanita) + 14kg,
  • Funkčné koleno resp. noha, ktorá odstránila s ňou súvisiace problémy s bolestivosťou kĺbov a chrbtice.

Viliamove nefyzické výsledky = tie, ktoré nie sú okom merateľné ale pre náš život sú často oveľa dôležitejšie.

Zastavil si sa nad týmito riadkami? Ako môže tréning v gyme priniesť nefyzické výsledky, ktoré ti zmenia život?

V čase písania tohto článku som s Viliamom spolupracoval takmer 2 roky.

Ako sme štartovali:

  • Viliam, 45 ročný muž, viac ako 20 rokov zamestnaný ako manažér siete reštaurácií.
  • Značne obézny s obmedzeným pohybom (noha, chrbát), frustrovaný a chronicky unavený z práce aj osobného života.
  • Nahnevaný na prácu, ktorú robí.
  • Nahnevaný na seba za spôsob života aký žije = v rozvodovom konaní so zlými vzťahmi v rodine i s deťmi.
  • Kožné problémy a vypadávanie vlasov.

Ako sme na tom, v súčasnosti, po takmer 2 rokoch spolupráce:

  • Viliam, 47 ročný muž, ktorý začal podnikať v odvetví, kde pracoval. Túto myšlienku zvažoval viac ako 10 rokov. Pravidelné tréningy a práca na sebe mu dodali odvahu začať podnikať. Pracovať pre seba a za seba.
  • Svalnatý muž so širokými ramenami a úzkym pásom,
  • Plný energie, doslova vyžarujúci energiu a elán,
  • Milujúci svoju prácu,
  • Spokojný so svojim životom. S manželkou po rozvode vychádza lepšie ako kedykoľvek predtým. Urovnané rodinné pomery a čo je najdôležitejšie aj veľmi dobré vzťahy s deťmi, ktoré vedie k športovému tréningu.
  • Výrazné zlepšenie kvality pokožky a rast vlasov.

Možno to vyzerá všetko až príliš pekné nato, aby to bola pravda. Áno, niet pochýb, že všetky skutočnosti uvedené v tomto texte je možné spochybňovať. Podstatou zostáva to, že fyzický tréning ti môže zmeniť život. A ak budeš trénovať správneaj zmení.

Či je priamym dôsledkom tréningu opätovný rast vlasov, ktoré predtým vypadávali. Alebo zlepšenie rodinných vzťahov. Či dokonca uskutočnenie sna podnikať po 20 rokoch zamestnania. Je na uvážení.

Dôležitým faktom zostáva, že Viliamovu „cestu“-tréning, výrazne ovplyvnil nielen v čísle nohavíc aké nosí.

Celú zmenu, všetky zmeny k lepšiemu, ktoré Viliam počas posledných 2 rokov urobil prisudzuje práve tréningu a životospráve.

Pre mužov aj ženy som, ktorí chcú začať cvičiť ale nevedia ako som vydal knihu.

Pre ženy Začni cvičiť s POHYBom for Women

Pre mužov Začni cvičiť s POHYBom for Men

Tieto knihy sú kompletný návod ako trénovať a krok po kroku tvarovať telo, zlepšovať kondíciu i zdravie. Dôraz som kládol nato, aby ťa tréning najmä bavil. Pretože keď ťa bude tréning baviť, dokonalé telo dostaneš ako bonus #dokonaletelobonus

Čo si myslíš o tejto téme ty? Znamená začať cvičiť, zlepšiť svoj život? Ak sa ti článok páčil, budem rád, ak ho zozdieľaš s priateľmi alebo ho pošleš niekomu, kto už dlhšie zvažuje, že začne cvičiť.

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu