Zhrnutie diét a ich účinnosti: Seriál schudnite s POHYBom 15/21

Čo diétou dosiahnete? Z akého základu vychádza? Aká je realita? Aká diéta je pre vás tá najlepšia?

Podľa čoho sa rozhodovať, aby sa vaše sny o zdraví, skvelej postave alebo kondícií stali skutočnosťou? Chudnutie, spaľovanie tuku a rysovanie svalov bude pre vás jednoduchšie ak budete poznať nasledujúce skutočnosti.

Toto zhrnutie je subjektívne z pohľadu mňa ako trénera a skupiny zapojených jedincov. Nemusí korešpondovať s názorom iných ľudí (spravidla zástancov jednej z uvedených tém) ani iných materiálov „hovoriach“ pre alebo proti uvedeným informáciám.

Pred hodnotením je potrebné si uvedomiť nasledujúcu skutočnosť:

Môže  ísť o najefektívnejšiu diétu.  Ak ju človek psychologicky nezvláda a neprináša mu pohodlie. Je dlhodobo neudržateľná a tým neúčinná alebo rovnako účinná ako iné diéty s priemerným prípadne žiadnym účinkom.

Nárazová diéta výrazne redukuje príjem kalórií.

Plusy:

  • Jednoduchá,
  • Pre chudnutie účinná.

Mínusy:

  • Abnormálne zdraviu škodlivá,
  • Úbytok hmotnosti nie je spôsobený stratou tuku,
  • Dlhodobo neudržateľná,
  • Po opakovaní spôsobuje výraznú obezitu a chronické aj psychické poruchy.

Celkové hodnotenie nárazovej diéty

„Bez osobnej skúsenosti. Strata času, energie i zdravia bez dosiahnutia rozumného cieľa.“

Moderné diéty sú redukujúce určitú skupinu živín, ktorú znižujú alebo nahradzujú inou.

Za veľmi špecifickú modernú diétu možno považovať aj ketogénnu / paleo stravu, preto budú hodnotené samostatne.

Plusy:

  • Zväčša nenáročné dodržiavanie,
  • Pre chudnutie účinná.

Mínusy:

  • Nezdravá až veľmi škodlivá,
  • Riziko malnutrície,
  • Riziko iných chorôb a porúch,
  • Dlhodobo neudržateľná,
  • Po opakovaní môže spôsobovať výraznú obezitu a chronické aj psychické poruchy.

Celkové hodnotenie moderných diét

„Bez osobnej skúsenosti. V drvivej väčšine strata času i energie. Príležitostné dosiahnutie schudnutia za cenu pohrávania sa s vlastným zdravím.“

Warior diet, diéta bojovníka konkrétne neupravuje prijaté živiny ale čas ich prijatia, z tohto dôvodu je opäť niečím špecifickým. Reguláciu prijatia stravy rozdeľuje na pôst (hladovanie) a hodovanie.

Plusy:

  • Jednoduchá a pohodlná po adaptovaní sa,
  • pre chudnutie účinná,
  • praktická pre poobedný tréningový čas,
  • praktická pre spaľovanie tuku.

Mínusy:

  • ťažko zlučiteľná so spoločenským životom,
  • nepraktická pre do obedné trénovanie,
  • dlhodobo neudržateľná (???),
  • príliš mnoho otáznikov z teoretického i praktického hľadiska.

Celkové hodnotenie Warior diet

„Osobná ani prevzatá skúsenosť nebola vôbec negatívna ani na zahodenie. Pre ľudí vyhýbajúcich sa všeobecným normám a potrebe vynikania s cieľom schudnúť ide o voľbu na zváženie. Je však dôležité zohľadniť možný hazard so zdravím.“

Vegetariánstvo je úplné alebo takmer úplné vylúčenie potravy živočíšneho pôvodu.

Plusy:

  • pre chudnutie účinná,
  • Jednoduchá a pohodlná po adaptovaní sa,
  • Dlhodobo udržateľná (pri vhodnom zostavení),
  • Zdraviu prospešná (pri vhodnom zostavení),
  • Vhodná aj pre tehotné(!),
  • Množstvo vedeckých materiálov a dostupných informácií.

Mínusy:

  • Náročnejšie na zostavenie,
  • Nevhodná pre mäsové typy,
  • Jednostranná,
  • V laickom prevedení výrazne ohrozujúca zdravie.

Celkové hodnotenie Vegetariánstva

„Osobná i prevzatá skúsenosť bola viac pozitívna ako negatívna. Pozitívne hodnotenie z krátkodobého hľadiska mali aj mäsové typy ľudí (ja tiež).

Vegetariánstvo môže byť vašim celoživotným smerom dobrého zdravia i postavy, v prípade ak sa stane životným štýlom. V inom prípade vám poskytne pravdepodobne viac komplikácií ako osohu.“

Ketogénna diéta je úplné alebo takmer úplné vylúčenie sacharidov zo stravy – vyvolanie stavu ketózy.

Plusy:

  • jednoduchá,
  • pre chudnutie účinná,
  • pre mäsové typy neobmedzujúca,
  • sýta!

Mínusy:

  • V laickom prevedení výrazne ohrozujúca zdravie,
  • Jednostranná,
  • Dočasný výrazný zápach z úst (kovová chuť)
  • dlhodobo neudržateľná(???),
  • množstvo otáznikov z teoretického i praktického hľadiska.

Celkové hodnotenie ketogénnej diéty

„Osobná aj prevzatá skúsenosť bola viac pozitívna ako negatívna. Pre mäsové typy a ľudí vyhýbajúcich sa všeobecným normám s cieľom schudnúť ide o voľbu na zváženie. Je však dôležité zohľadniť možný hazard so zdravím.“

Paleo diéta je konzumácia takej stravy akú konzumovali naši predkovia v období paleolitu.

Plusy aj mínusy by mali byť totožné s ketogenickou diétou.

Celkové hodnotenie paleo diéty

„Bez osobnej skúsenosti. Z môjho pohľadu ide o ketogénnu (alebo nízkosacharidovú stravu), ktorá bola pozmenená na vlastné marketingové označenie ako PALEO.“

Komplexná vyvážená diéta je konzumácia bielkovín, tukov i sacharidov v individuálnych pomeroch podľa všeobecného vzorca.

Plusy:

  • zdraviu prospešná,
  • pre chudnutie účinná,
  • vedecky i praxou overená a osvedčená,
  • dlhodobo udržateľná.

Mínusy:

  • náročnejšia na dodržiavanie i zostavenie,
  • príliš všeobecná.

Celkové hodnotenie komplexne vyváženej diéty

„Osobná i prevzatá skúsenosť viac pozitívna ako negatívna. Napriek potrebe zostavenia ide o všeobecne najprijateľnejšie stravovanie pre účely chudnutia.“

Veľký sprievodca diétami a stravovacími plánmi na chudnutie - Schudnite s POHYBom

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu