Založte metabolický oheň: Je vyššia frekvencia jedenia lepšia na odbúravanie tuku?

Pomôže vám častejšie jedenie k ideálnej postave? Dozviete sa v riadkoch nižšie.

Už dlho sa v kruhoch fitness a kulturistiky verí, že častejšie jedenie v priebehu dňa vedie k zvýšeniu rýchlosti metabolizmu a strate tuku.

Tento pojem je prevzatý z angličtiny ako zakladanie metabolického ohňa. V skutočnosti bola táto myšlienka vyvrátená už pred 15timi rokmi. Aj najnovšie výskumy potvrdzujú jej správnosť = žiadny rozdiel energetického výdaja za 24hodín, respiračný kvocient ani oxidácia tuku nenastanú vplyvom častejšieho jedenia.

Obvyklá dogma fitness a kulturistiky:

Prídete do fitka: „Tréner, chcem schudnúť, aký je najlepší spôsob?“

Tréner: „V prvom rade musíš jesť aspoň 6 jedál denne, každé s odstupom 2-3 hodiny, to založí metabolický oheň a zvýši spaľovanie tuku.“

založte metabolický oheň je častejšie jedenie lepšie pre spaľovanie a odbúravanie tuku pohyb.sk

Toto tvrdenie je dogmatické a zakladá sa na nedostatku vedomostí o základnej ľudskej fyziológií a biochémií.

Takto rozložené jedlo počas dňa môže napomáhať chudnutiu (ale aj nemusí) tým, že budete (možno) lepšie kontrolovať svoj denný príjem kalórií.

Mohlo by vás zaujímať – Obezita – náš postrach! Prečo je stále viac ľudí tučných aj keď nemusí?!

4 faktory, ktoré ovplyvňujú energetický výdaj t.z. vaše chudnutie:

To znamená, že celkový energetický výdaj človeka za 24 hodín, ktorý označujeme 24EE.

-Bazálny metabolizmus = BMR

-Termický efekt potravy = TEF

-Cvičenie (termogenéza) = EEx

-Spontánne pohybové aktivity (termogenéza) = NEAT

Vzorec pre výpočet vyzerá takto: 24EE = BMR + TEF + EEx +NEAT

Ak by zvýšenie frekvencie jedenia malo mať lepší efekt na chudnutie a spaľovanie tuku muselo by najprv ovplyvňovať aspoň jeden z vyššie opísaných faktorov.

Pravdepodobne sa zhodneme, že frekvencia príjmu jedla nebude nijako meniť EEx a NEAT faktory. T.z. faktory odvíjajúce sa od pohybovej aktivity resp. termogenézy (áno, spaľovania tuku).

Prečo frekvencia jedenia neovplyvňuje ani ďalšie dva faktory?

Čo je to energia? Čo jedlo telu poskytuje? Zjednodušene: Energia umožňuje telu pracovať. Nie je možné ju vytvárať, ani ničiť, len transformovať.

Energia v tele je využitá na prácu biologickú, chemickú, mechanickú (svalové kontrakcie, áno aj cvičenie), osmotickú a elektrickú.

Mohlo by vás zaujímať – Káva ako zaručený prírodný spaľovač tuku

Prijaté jedlo je pre telo energia. Po požití oxiduje a vzniká ATP, čo je pre telo energia využiteľná na nejakú formu práce. ATP môže byť uložené (glykogén, triacylglyceridy a svalové bielkoviny) a následne sa uvoľní v čase, keď ďalšia energia z jedla nie je prítomná. Táto zásoba pôsobí ako endogénny zdroj ľahko dostupného paliva pre svaly.

Otázka znie: Pôsobí frekvencia prijímania potravy na vyšší energetický výdaj? A navyše z tukových zásob?

Odpoveď: Určite nie. Rozložením stravy do viac jedál za deň vám nespáli viac kalórií.

Nepôsobí totiž ani na ďalšie dva z uvedených faktorov.

Bazálny metabolizmus (BMR)

Najviac kalórií spotrebujete bazálnym metabolizmom. To je energia, ktorú potrebujete na prežitie, na základné životné funkcie.

Existujú ďalšie nejednoznačné výskumy, ktoré dokazujú zvýšenie bazálneho metabolizmu vplyvom termického efektu potravy po cvičení ak jete častejšie. Ale výsledok nebol nijak významný.

Termický efekt potravy (TEF)

Termickým efektom je priemer 10%. V prepočte, ak prijmete z jedla 3000kcal, približne 300kcal sa spotrebuje teplom cez procesy absorpcie, trávenia a skladovania potravy.

couple cooking in kitchen

Aktuálne štúdie dokonca dokazujú, že nižšia frekvencia príjmu potravy zvyšuje TEF. Ak budete jesť menej väčších jedál, TEF bude vyšší, nie však vo významnej miere.

Zhrnutie: Pôsobí častejšie jedenie na chudnutie a stratu tuku?

Neexistuje žiaden presvedčivý dôkaz o tom, že zvýšená frekvencia príjmu potravy spôsobí zvýšenie oxidácie tuku. Či budete jesť 3 krát denne, alebo päť a viackrát bude účinok na organizmus v podstate rovnaký.

Ako bolo spomenuté, celkový energetický výdaj nie je nijak výrazne ovplyvnený.

Čo je však potrebné poznamenať. Podľa osobných potrieb je možné prijať aj viac jedál s rovnakým efektom. Ak sa dlhodobo trápite s rovnomerným rozložením jedál do celého dňa a nedarí sa vám naplňovať vaše ciele. Zníženie počtu jedál do menej väčších porcií vám môže otvoriť ďalšie možnosti.

Zdroj: simplyshredded.com, nutridylan.com,

John Romaniello, Adam Bornstein, Muž 2.0, Cpress, Brno, 2014, ISBN 978-80-264-0487-3

Foto: goodfon. com, flickr.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu