Výskum: Väčší nárast svalov a lepšie tréningové výsledky 1/3

Kombinácia SILY a VYTRVALOSTI zvyšuje nárast svalovej hmoty

Chris Beardsley je spoluzakladateľ silového a kondičného výskumu, ktorý mesačne publikuje. Výsledky výskumu zahrňujú jeho poznatky a názory. Takto získané informácie konzultuje v spolupráci so športovými trénermi, osobnými trénermi i samotnými športovcami.

Celé odvetvie fitness a silového tréningu môže byť dnes veľmi mätúce, pretože názory odborníkov sa rôznia, niekedy si až protirečia.

Vedecký výskum sa javí ako najlepšia možnosť poskytovať objektívne a efektívne metódy vo fitness.

Takto je možné aspoň z časti odpovedať na zložité otázky optimálnej kondície, tréningu a transformácie tela.

Uvádzam výsledky 3 štúdií aj so zhrnutím, čo vedecké poznatky skutočne znamenajú vo výsledkoch tréningu svalov a sily.

Vedecký záver: Kombinácia SILY a VYTRVALOSTI zvyšuje nárast svalovej hmoty

V niekoľkých pokusoch preukázali vedci pod vedením Jussiho Mikkoli vo Výskumnom ústave pre olympijské športy vo Fínsku, že:

Simultánne vykonávanie silového a vytrvalostného tréningového zaťaženia kontraproduktívne pôsobí na explozívnu silu.

Jednoduchšie povedané – trénovať súčasne silu i vytrvalosť nepôsobí priaznivo na výbušnosť.

Avšak, preukázal sa väčší nárast svalovej hmoty ako v prípade, že silový tréning prebiehal samostatne.

Ako na to vedci prišli?

Výskumu sa zúčastnilo 44 zdravých, dospelých mužov v 21-týždňovej štúdii. Subjekty (muži) neboli dovtedy trénovaní.

Subjektom bol priradený odpor iba silový a druhej skupine silovo vytrvalostný.

Silový tréning bol vykonávaný 2x týždenne a pozostával z dvoch zaťažení nôh na legpresepredkopávaní. Druhá skupina vykonávala navyše 2x do týždňa vytrvalostné aktivity v trvaní 60 – 90 minút.

Merania po 21-týždňoch spočívali v sile nôh, rýchlosti nôh a analýze prierezu (veľkosť) stehenného svalu.

Vedci zistili, že skupina, ktorá trénovala iba silový tréning výrazne zlepšila výbušnosť (o 31 – 38%). Zatiaľ čo skupina trénujúca silu i vytrvalosť dokonca znížila akceleráciu svalov (o 7%).

Mikola silový a silovo vytrvalostný tréning - porovnanie Pohyb.sk

Štúdia sa zaoberala najmä rýchlosťou vývoja sily, čo zobrazuje aj uvedený graf. Aktivácia (výbušnosť) je pre silových športovcov veľmi dôležitá, pretože určuje rýchlosť akou je športovec schopný dosiahnuť plný výkon. Vo výbušných športoch je práve zrýchlenie dôležitejšie ako všetko ostatné vrátane sily, najvyššej rýchlosti, …

Avšak vedci zistili, že prierezová plocha (veľkosť) stehenných svalov sa zvýšila viac u trénujúcich silu i vytrvalosť (11%) ako skupina, ktorá trénovala silu (5%).

Aký je vedecký záver?

Vedci dospeli k záveru, že súčasne vykonávaný silový a vytrvalostný tréning zvyšuje nárast svalovej hmoty, ale negatívne zasahuje do zlepšenia explozívnej sily a rýchlosti vývoja sily.

Aký je konečný záver?

Silové cvičenia poskytujú efektívne budovanie sily, svalov i rýchlosti. Avšak pre zvýšenie svalnatosti (najmä u estetických športov) sa javí ako vhodná voľba aj zapojenie vytrvalostných aktivít.

Button - Začni cvičiť s POHYBom for Men tréningový manuál

Foto: goodfon.su

Zdroj: greatist.com, ncbi.nlm.nih.gov

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu