Voda v procese chudnutia a rysovania svalov.

Ako veľmi potrebuješ vodu keď chudneš alebo rysuješ svaly?!

Voda. Základná esencia života tvorí viac ako polovicu hmotnosti nášho tela. U veľmi obéznych ľudí tvorí „len“ 40 %, u vrcholových športovcov môže tvoriť až 75 % telesnej hmotnosti. Je prítomná vo všetkých častiach tela a tým je nenahraditeľná.

Chudnutie resp. reguláciu hmotnosti je možné ovplyvňovať aj príjmom vody, avšak, pokúšať sa chudnúť znížením príjmu tekutín nie je vôbec rozumné ani zdravé riešenie.

Okrem zníženia svojej hmotnosti, ktoré nebude mať nič spoločné s úbytkom a spálením tuku, si navyše privodíte zdravotné problémy. Ak tento úbytok bude príliš veľký alebo bude nedostatok trvať dlhšiu dobu, môžu byť následky trvalé. Čo vám opäť v snahe chudnúť nepomôže, naopak situáciu to len skomplikuje.

Či už v tréningovom snažení alebo v snahe schudnúť je dôležité regulovať príjem tekutín.

Regulovať znamená prijímať dostatočné množstvo vhodných tekutín. Najvhodnejším zdrojom tekutín je voda, minerálne a stolové vody. Veľmi sladené a chemicky upravované nápoje aj s dietetickým obsahom (nízkokalorické) využívajte len nevyhnutne v období, kedy si nebudete vedieť odoprieť sladké. V tomto období je možné “zneužiť” sladkú chuť nízkokalorických umelo sladených nápojov.

2 litre sladeného nápoja majú často kalorický obsah plnohodnotného obedu. Tento fakt si len veľmi málo ľudí uvedomuje, čo môže byť jednou z príčin, prečo aj napriek optimálnemu stravovaniu a tréningu nechudnete.

voda v procese chudnutia a rysovania svalov brucha pohyb.sk

Ak dôjde k strate vody v tele, zvýši sa hustota krvi. To znamená, okrem rady ďalších negatívnych procesov, že tvoje srdce musí vynakladať viac práce (úderov). Zníži sa prietok krvi a metabolizmus  sa celkovo spomalí.

Už pri strate 1 % vody musí srdce udrieť (pumpovať) v priemere o 6 – 8 krát viac, ako keď je obsah vody v tele optimálny. Toto je vyvolané zvýšením tlaku tekutiny s väčšou hustotou, ktorá dopravuje kyslík a živiny do pracujúcich svalov.

Pri väčšej strate vody je merateľných viacero negatívnych vplyvov, z ktorých niektoré určite pocítiš.

Najproblémovejšou skupinou z hľadiska strát veľkého množstva vody sú najmä športovci prevádzajúci dlhotrvajúci (mnohohodinový) fyzický výkon a ľudia, ktorí sa nesprávnou cestou rozhodli znižovať svoju telesnú hmotnosť.

S dostatočným množstvom vody prebiehajú tvoje metabolické procesy rýchlejšie a efektívnejšie.

Nadmerný príjem vody ale tieto procesy, vrátane spaľovania a odbúravania tukov, nezvýši ani neurýchli.

Nedostatočné množstvo vody ich však výrazne spomalí a vyvolá ďalšie komplikácie ako napr.:

–          krv je hustejšia, preto je srdce viac namáhané – zvýšenie tepovej frekvencie;

–          tréning sa stáva ťažším;

–          rýchlejšie spaľovanie svalového glykogénu – ťažšia doprava živín k pracujúcim svalom;

–          rýchly nástup únavy;

–          telo vysiela signály na zastavenie potenia z dôvodu úspory tekutín;

–          zvýšenie rizika zranenia – zvýšenie teploty tela;

–          strata koordinácie;

–          fyzická aj mentálna únava, výkyvy nálady;

–          svalové kŕče, nevoľnosť až zvracanie;

–          kolaps.

Príjem tekutín je v procese chudnutia veľmi dôležitý, ale je nevhodné, ak sa sám o sebe stane nástrojom na znižovanie hmotnosti.

Udržuj si pitný režim primeraný vašim potrebám a zároveň sa snaž vyhýbať ochuteným a sladeným nápojom.

Kompletný tréningový manuál pre mužov začiatočníkov Začni cvičiť s pohybom for men pohyb.sk

Foto: goodfon.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu