Viete ako sa zostavuje individuálny stravovací plán?

Ako sa vyrába individuálny stravovací plán? Je úplne na mieru alebo ...?

Výroba individuálneho stravovacieho plánu na mieru? Skutočne ho potrebujete? Váhate nad tým, dať si vypracovať individuálny stravovací plán pre vás? Viete ako sa to robí? Aké vstupné informácie musíte mať a prečo? Dostanete skutočne niečo úplne individuálne?

Vo väčšine prípadov zmeny postavy, ktoré vidíte a vnímate je nielen cvičenie ale aj náležitá úprava stravovania. Možností je veľa. Princípov stravovania pribúda takmer denne. Čo je vhodné práve pre vás nemusí byť a pravdepodobne ani nebude vhodné pre niekoho iného, a predsa môže byť.

Výroba individuálneho stravovacieho plánu je aj v medicínskych podmienkach snaha o čo najlepší odhad závisiaci od mnohých premenných.

Medzi tieto premenné patrí napríklad:

-váš súčasný stravovací režim,

-návyky,

-pohybová aktivita, ktorú vykonávate (alebo nevykonávate),

-stav vášho metabolizmu,

-ochota prispôsobiť sa,

-ciele,

-alergia a odpor voči nejakému druhu jedla,

-denný režim,

-práca,

-zloženie tela,

-aktuálna a požadovaná hmotnosť,

-vek,

-chuťové potreby, …

A mnoho ďalších. Pričom súčasťou vypracovania je odborná analýza zloženia tela, analýza potrieb a možností konzumenta.

Je potrebné si povedať, že skutočné vypracovanie individuálneho stravovacieho plánu zaberie niekoľko hodín skutočnej práce a prepočtov, ktorú si odborníci právom hodnotia aj na niekoľko stovák eur. Z tohto dôvodu naivné myslieť si, že za zlomkovú cenu dostanete profesionálny jedálniček, ako som dostal ja mailovú ponuku za 5,99EUR.

Lepším názvom pre potreby trénerov je názov individualizovanejší stravovací plán, ktorý má základnú štruktúru upravenú aspoň z časti (podľa vyššie opísaných dostupných premenných).

Všeobecným vzorcom výpočtu stravovacích plánov môže byť stredová hodnota pri udržiavacom režime ako napríklad.

Tvorba individuálneho stravovacieho plánu/jedálničku na udržiavanie

To znamená režim kedy nechcete ani priberať – ani chudnúť. Táto hodnota je uvádzaná ako 40kCal na 1 kilogram telesnej hmotnosti. Ide o všeobecné odporúčanie.

Napríklad osoba vážiaca 100kg v tomto režime by mala skonzumovať dennú hodnotu jedla 4000 kCal.

Tvorba individuálneho stravovacieho plánu/jedálničku na chudnutie

V prípade, že chcete svoju hmotnosť redukovať uvádza sa 10%tné zníženie tejto hodnoty.  Základná hodnota pre efektívne chudnutie pri tomto vzorci by mala byť 36kCal na 1 kilogram telesnej hmotnosti.

Napríklad osoba vážiaca 100kg v tomto režime by mala skonzumovať dennú hodnotu jedla 3600kCal.

Tvorba individuálneho stravovacieho plánu/jedálničku na priberanie

Ak chcete svoju hmotnosť zvyšovať uvádza sa 10%tné zvýšenie prvej hodnoty (40). Základná hodnota pre efektívne narastanie hmotnosti pri tomto vzorci by mala byť 44kCal na 1 kilogram telesnej hmotnosti.

Napríklad osoba vážiaca 100kg v tomto režime by mala skonzumovať dennú hodnotu jedla 4400kCal.

ako sa robi vyraba individualny stravovaci plan pohyb.sk

Aj takýto “jednoduchý” prepočet zaberie hodinu i viac času.

Nejedná sa však o pevné a jediné pravidlo. Berte to ako informáciu – najlepšie sa kreslí na biely papier. To však neznamená, že je to jediná možnosť.

Odborníci svetového kalibru zohľadňujú prepočty z aktívnej svalovej hmoty, zloženia krvi, druhu a objemu tréningu. Ako bolo spomenuté vyššie – vypracovanie individuálneho stravovacieho plánu je snaha o čo najpresnejší odhad kalorickej potreby jedinca z jednej strany a spektrum zloženia jedál z druhej strany.

V uvedených prepočtoch nie je zohľadnená žiadna premenná, žiaden individuálny faktor (a tých je naozaj dosť). Preto buďte opatrný pri prepočítavaní vášho plánu. V prípade, že si dávate vypracovať odborníkovi (lekár, výživový poradca alebo tréner) mala by mu predchádzať vaša aspoň základná analýza. Tým dosiahnete individualizovanejší (individuálny) stravovací plán.

Máte aj vy záujem o individuálny stravovací plán? Možnosť objednať plán individuálne vypracovaný pre vaše potreby nájdete v sekcií tohto webu: Plány na mieru.

Páčil sa ti tento článok a myslíš, že si zaslúži aby ho videlo ešte viac ľudí? Tak sa o neho podeľ aj so svojimi kamošmi na sociálnych sieťach. Stačí na to jeden klik 😉

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu