Vegetariánstvo: Seriál schudnite s POHYBom 10/21

Vegetariánstvo je výživový smer, ktorým môžete efektívne spáliť tuk, chudnúť a zlepšiť svoje zdravie.

Vegetariánske stravovanie (lifestyle) je konzumácia len rastlinnej potravy. Tento spôsob stravovania (alebo životného štýlu) je pri správnom zostavení a realizácií vhodný pre optimalizáciu telesnej hmotnosti, zdravia i spaľovania tuku. Ako jeden z mála je lekármi odporúčaný pri vhodnom zostavení aj pre tehotné ženy(!).

Všeobecne je vegetariánstvo definované ako životný štýl zameraný na starostlivosť o zdravie, výživu, telo, pohyb, telesnú hygienu i psychohygienu. Nejedná sa teda len o spôsob výživy.

Vegetariánstvo je životný štýl kombinujúci životosprávu, aktívny život a úctu i práva zvierat. Niektoré súčasti vegetariánstva povoľujú konzumáciu rýb a vajec, iné nie.

Definícia vegetariánstva podľa slobodnej encyklopédie sk.wikipedia.org:

„Vegetariánstvo je spôsob stravovania. Vegetariáni prijímajú bezmäsitú stravu a nekonzumujú všetky produkty z mŕtvych zvierat ako vnútornosti, kaviár a želatína. Zo živočíšnych produktov obyčajne iba mlieko, syry (nie z obsahom syridiel vyrobených zo žalúdka), jogurt a vajcia. Často sú proti používaniu živočíšnych produktov ako koža, kožušina, hodváb, vlna, perie a produktov testovaných na zvieratách.“

Vegetariánska strava je často dehonestovaná najmä mäsovými typmi ľudí. Už pri krátkom stravovaní tohto typu sa uvádzajú príznaky malnutrície čo je určitý typ podvýživy resp. nedostatočná výživa alebo výživa s nedostatočným množstvom niektorých látok. Mnoho výskumov  však preukázalo opak. Ľudia môžu zlepšiť svoje zdravie a zvýšiť kvalitu života konzumáciou potravín rastlinného pôvodu.

Avšak na tému vegetariánstva je v rámci odchýliek od „normálnej“ všeobecne pestrej a rozloženej stravy (obsahujúcej mäso) pravdepodobne najviac vykonaných štúdií, analýz a iných vedeckých informácií.

Z týchto vedeckých poznatkov možno takmer jednohlasne vyvodiť, že vegetariánsky spôsob stravovania je bezpečný, zdravý a dostačujúci aj pre športovcov.

U ľudí – vegetariánov – je nižší výskyt rakoviny, chorôb srdca, vysokého tlaku i iných ochorení. Toto je fakt prisudzovaný nižšiemu obsahu sodíka a dusíka, a väčšiemu obsahu draslíka, ktorý rastlinná strava obsahuje. Dostatočný obsah vlákniny má tiež jednoznačný pozitívny prínos prislúchajúci vegetariánstvu.

Stanovisko trénera:

Sám som sa ako vegetarián konzumujúci vajcia, syry a ryby stravoval najdlhšie 6 mesiacov. Následne ešte niekoľko krát v najdlhšom trvaním 4 mesiace. Počas tohto typu stravovania som vo svojom živote nepociťoval žiadne negatívne vplyvy súvisiace s takmer výhradne rastlinným stravovaním. Z pohľadu tréningu a straty sily som nepociťoval žiadne negatíva. Spôsob mi pre spaľovanie tuku a režim definície svalov plne vyhovoval.

Po diskusií o možnostiach sa k vegetariánskemu stravovaniu priklonilo 6 žien a 3 muži vo veku 26-56 rokov na  obdobie 1-4 mesiace.

1 žena uviedla, že vegetariánska strava jej neposkytuje dostatočný komfort a zasýtenie preto po niekoľkých pokusoch vegetariánstvo zatratila.

1 žena od tohto obdobia dodržuje vegetariánske stravovanie natrvalo nakoľko jej veľmi vyhovuje po praktickej, kondičnej i zdravotnej stránke.

Zvyšné 4 ženy a 3 muži uviedli, že boli s vegetariánskym stravovaním veľmi spokojný. Ich hmotnosť sa upravila požadovaným smerom (schudli) a tento spôsob výživy striedavo aplikujú aj teraz. Trvalú aplikáciu zatiaľ nezvažujú nakoľko požadujú aspoň príležitostnú konzumáciu mäsa.

Diéty a stravovacie plány na chudnutie - Schdnite s POHYBom

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu