TOP 5 – Prečo má úprava postavy viac spoločné s psychickým nastavením ako s fyzickým tréningom

Tréning je (rovnako) fyzická ako psychická záležitosť. O výhre/prehre v tréningových výsledkoch rozhoduje viac tvoja psychická stránka.

V hľadaní ideálneho tréningového nastavenia sa zohľadňuje mnoho premenných. Najčastejšie sú tréningové plány/knihy/programy vyhľadávané pre ich ciele rýchleho chudnutia, rýchleho nárastu svalov, okamžitého odstránenia bolesti a podobne. Tieto ciele sú zaužívané, preto populárne, nie však úplne správne. Sú to ciele rýdzo fyzické. Ak chceš žať benefity tréningu ľahko a rýchlo, hľadaj podľa nefyzického (psychického) cieľa. Úplne presne by som to pomenoval podľa psychickej pohody, ktorú ti prináša.

Od roku 1999 sa venujem tréningu. Nezačal som úplne šťastne. Presnejšie, moje tréningové začiatku sú prevažne nešťastím. Postupom času, pilného štúdia a praxe sa mi však svoju postavu podarilo zmeniť aj opakovane. Neskôr aj stovky ďalších.

Program P13 je minimalistický tréningový systém prinášajúci maximálne výsledky
Ako som schudol za 75dní s tréningovým plánom Programom P13.

Najsilnejším aspektom, ktorý zmení tvoju postavu je tvoje psychické nastavenie.

Možno túto informáciu vnímaš nadnesene. Jedná sa o holý fakt. Potvrdzuje to literatúra aj mnoho rokov praxe osobného trénera z mojich programov (fit a antistárnuci). Tie najlepšie premeny tela (viď referencie) vyplynuli z toho, že ľudia si tréning obľúbili. Áno, buďme realisti. Nie každý sa môže do tréningu ako takého zamilovať.

Obľúbili vo význame, že “ten” ďalší čas po tréningu sa cítili tak príjemne, že aj tréning (ako niekedy bolestivá svalová práca) im prinášala radosť. A ak sa do tréningu dostane radosť. Budeš sa cítiť skvele ale vyzerať budeš čoskoro ešte lepšie.

Fyzických postupov ako je možné nastaviť tvoje tréningové snaženie je mnoho. A drvivá väčšina je účinná. Každá z nich ALE zakladá na tvojom úspešnom psychologickom nastavení.

Prečo je v tréningu tak dôležité mentálne nastavenie?

O tom ako sa nastaviť na tréning mentálne je postupov menej. Presnejšie, je ich minimum a je ťažké ich dohľadať. Sú totiž nepopulárne a preto sa im tréneri ani profesionáli v oblasti tréningu nevenujú.

Ide o to, že mentálne/psychologické (akokoľvek to nazveme) nastavenie:

  • je tak samozrejmé až je nezaujímavé,
  • pôsobí ezotericky a preto je vnímané často povrchne,
  • je ťažšie naučiteľné zvonku,
  • je náročné.

Aby som sa úplne presne vyjadril. Nie je náročné sa na tréning vhodne mentálne nastaviť. Myslím, že to nie je rébus ani jadrová fyzika. Pôsobí však veľmi náročne, pretože nie je garantované ako “rýchly” výsledok. Ďalším faktorom, ktorý silne vplýva na náročnosť je, že čím rýchlejšie plynú naše dni, tým je ťažšie je zastaviť sa, a pracovať so sebou.

5 TOP z mentálneho nastavenia na fyzický tréning, ktoré rozhodnú o tvojich výsledkoch.

Mentálne/psychické nastavenie na tréning má na tvoju postavu väčší vplyv ako nastavenie fyzické.

Vymenujem ti len 5 premenných z tvojho mentálneho nastavenia, ktoré rozhodnú o zmene tvojej postavy:

  • pravidelnosť,
  • vystupovanie zo zóny komfortu,
  • sústredený tréningový výkon,
  • bojovnosť, a v konečnom dôsledku aj
  • radosť.

Zámerne som vybral len týchto 5 hoci by ich mohlo byť mnoho. Aby som ťa uviedol do obrazu rozoberiem ti ich samostatne.

Mentálne tréningové nastavenie, resp. prečo je viac ako nastavenie fyzické.

Pretože rozhoduje či (fyzický) tréning vôbec uskutočníš a ak uskutočníš aké nasadenie (a ako pravidelne) doň vložíš. A to sú všetko rýdzo psychické nastavenia.

Pravidelnosť (fyzického) tréningu.

Tvoju postavu zmení (alebo tvoj život) práve to čo opakuješ rutinne. Práve tak je to aj s tréningom. Tréning nemusí byť dlhý ani náročný (potvrdzujú to aj výsledky Programu P13). Musí však byť vykonávaný pravidelne. To či tréning vykonáš pravidelne nie je reakciou tvojho tela ale vedomím rozhodnutím tvojej mysle (hlavy).

Vystupovanie zo zóny komfortu.

Vykonávanie tréningu, trénovanie je vystupovanie z vlastného pohodlia. Je to vlastne opakovaný súboj tvojho tela s tvojou mysľou. Ak ideš trénovať a vystúpiť z tvojej komfortnej zóny vyhrala myseľ. Ak to vzdáš, vyhralo telo.

Sústredený tréningový výkon.

To ako sa na tréning sústredíš opäť nie je nič fyzické. Prísť na tréning a vystúpiť zo zóny komfortu je skvelé. Podľa systému tréningu, ktorý zvolíš pre tvoje ciele je veľmi dôležité sa na tréning sústrediť. Je skvelé ak trénuješ (cvičíš) ale nie je zas tak skvelé ak pri tom myslíš na deti, čo bude na obed alebo aká párty/film bude večer. Čím viac a lepšie sa budeš na tréning koncentrovať, tým bude tréning efektívnejší. Efektivita = výsledok.

Bojovnosť.

Bojovnosť je tak trochu aj súčasťou predchádzajúcich bodov. Bojovnosť a jej zapojenie do tréningu má niekoľko ďalších (sekundárnych) výhod. Bojovnosť, doslova dravosť v tréningu znamená posun, akási (sub)maximálna dávka energie a sústredenia, ktorú vieš v danej chvíli investovať. Nie je to boj teba a šeliem. Je to niečo ešte náročnejšie. Je to boj teba s tebou. Bojovnosť v tvojom tréningu tiež veľmi súvisí s efektivitou (presnejšie to koľko práce v tréningu urobíš). A ty už vieš, že efektivita = výsledok.

Radosť – z tréningu aj z jeho výsledkov.

Po 4 bodoch, ktoré na teba pôsobia možno negatívne prichádza doslova happyend. Skutočne ťa nechcem zavádzať. Najlepšie výsledky mojich programov a tréningových spoluprác sme dosiahli vtedy ak bol tréning radostný. Niekedy môže byť náročné sa “dostať” až sem. Väčšina ľudí, ktorí trénovali so mnou pravidelne sa “sem” dostala.

Spojením ostatných častí tréningu a radosti je dokonalá kombinácia meniaca život aj telo od základov.

Ak sa dostaneš do štádia, že tréning ti bude spôsobovať radosť. Myslím, že máš vyhraté. Keď do tejto tréningovej hry vstúpia aj 4 body opísané vyššie. Tvoje výsledky aj na fyzickej úrovni budú fantastické. Výhodou radosti z tréningu je, že všetko čo dostaneš z tréningu navyše je v podstate len bonus. Vrátane skvele vyzerajúcej postavy.

Radosť z tréningu som nechal ako posledný bod. Nie však z dôvodu, že by bola na poslednej priečke. Chcel som aby si jej venoval/a najväčšiu pozornosť a zostala ti čerstvo v mysli.

Nájdi si tréning takého štýlu, ktorí ti bude spôsobovať radosť. Nech už je jeho systém akýkoľvek. Ak takýto tréning nájdeš máš vyhraté. A to myslím na fyzickej (skvele vyzerajúca postava) i na mentálnej (budeš ešte viac v pohode doma aj v práci) úrovni.

Všetky svoje vedomosti som koncentroval do tréningu, ktorý šetrí čas. Dôvodov bolo niekoľko. Úspora vlastného času, úspora energie aj množstva finančných prostriedkov. Vzniklo tak niekoľko mojich projektov ako je napr. Mobilné fitko, ktoré šetrí čas tak, že tréner aj fitko príde k tebe domov. Nemáš tak prestoje, neriešiš logistiku ako sa dostať do fitka a kedy ale tiež napríklad neriešiš ani to kam dáš deti počas tvojho tréningu. Viac o Mobilnom fitku sa dozvieš v samostatnom článku.

Ďalšou koncentráciou tréningového úsilia som výsledkom autoexperimentu zosumarizoval minimalistický tréningový plán Program P13. Program, ktorého heslom je “Nie je čas, strácať čas.” Jedná sa o minimimalistický tréningový plán prinášajúci maximálne výsledky. Je založený na Paretovom pravidle, že 20% činností nám prináša 80% výsledkov. V programe P13 toto pravidlo platí doslovne. Čo je zasadná informácia pre mňa a verím, že aj pre teba – Program P13 prebuduje akúkoľvek postavu na skvelú, je jednoduchý, veľmi ľahko uskutočniteľný doma a prináša mnoho, mnoho radosti pretože je aj veľmi časovo dostupný. Viac o Programe P13 sa dozvieš v článku TU.

Poznáš niekoho komu by sa hodilo, aby mu tréning prinášal výsledky a radosť? Prosím, pošli mu tento článok alebo ho zdieľaj na sociálnych sieťach. Verím, že radosť sa môže násobiť aj takto. Ďakujem za prečítanie a prajem ti príjemný a radostný deň.

foto: archív pohyb.sk, goodfon.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu