Tuky a ich význam pri spaľovaní tuku: Seriál schudnite s POHYBom 5/21

Obsah tuku v tele dospelého muža je v priemere energeticky dostačujúci pre zdolanie 75tich maratónov.

Príjem tuku v strave a jeho spaľovanie na tele sú 2 diametrálne odlišné veci.

To ako efektívne spaľujete tuk závisí na vašej kondícií. Výhodou silového i aeróbneho tréningu je, že zvyšuje schopnosť tela spaľovať tuk hneď dvomi spôsobmi:

  1. Fyzická aktivita zvyšuje zásobenie svalov krvou, čím sa zlepší transport kyslíku z krvi do svalov. S lepším prekrvením a vyšším množstvom kyslíku je tuk lepšie využívaný ako zdroj energie.
  2. Fyzická aktivita stimuluje aktivitu senzitívnej lipázy. Lipáza je enzým ktorý napomáha štiepeniu tuku ako energetického zdroja.

Čím väčšie množstvo tuku je vaše telo schopné spáliť, tým lepšie dokážete svoje svaly definovať (vyrysovať). Platí aj opačné pravidlo, čím viac svalov na tele máte, tým viac tuku ste schopný spáliť.

Predstaviteľom zdravého tuku v strave sú omega 3 mastné kyseliny = rybí tuk. Ak stúpa hladina omega 3 tukov vo vašom jedálničku spaľujete lepšie tuky. Je potrebné jesť správne druhy tuku pre výživu vášho mozgu a spaľovanie telesného tuku.

Pýtate sa prečo jesť správne druhy tuku pre výživu vášho mozgu?

Až 60% mozgu je tvorené tukom, prioritne omega 3 tukom. Keď je nedostatok omega 3 tuku v strave, podieľajú sa na stavbe mozgového tkaniva iné druhy tuku a výsledkom je zníženie zdravia mozgových buniek.

Najvýznamnejší zdroj omega 3 tukov sú ryby, ktorých konzumácia preukázateľne zlepšuje kvalitu života i stabilizáciou hmotnosti. Ako bolo dokázané v štúdií konzumácia 4-5 porcií rýb v týždni vedie k udržaniu lepšieho zdravia a optimálnej hmotnosti.

Diéty, ktoré udržiavajú nízky príjem tuku uvádzajú telo do stavu ohrozenia hormonálnej rovnováhy.

Tuk je nenahraditeľný pre tvorbu mužského pohlavného hormónu testosterónu. Ak ženy výrazne obmedzia  príjem tuku môžu sa celkovo cítiť zle, mať poruchy menštruačného cyklu, zhoršenie kvality pokožky a mať výraznú chuť na sladké.

Vyvážená strava by mala obsahovať 20 – 30% energetického príjmu z tukov.

Preto dajte pozor na odtučnené výrobky, ktoré sú ochudobnené o dostatočné množstvo zdravých tukov, ktoré telo potrebuje. Navyše najmä u mliečnych výrobkov môžeme pozorovať doplnenie chýbajúcich tukov množstvom cukru a umelých sladidiel.

Čokoláda je zdravá.

Čokoláda je naozaj zdravá a môže byť veľmi dobrou voľbou pri chudnutí. V rozumnom množstve.

Keď sa cítite zle (čo môže byť aj následkom chudnutia) a vyčerpaný, kúsok čokolády vás nielen poteší ale zároveň spôsobí vášmu mozgu doslova radosť.

Čokoláda spustí vo vašom mozgu také chemické procesy, ktoré zlepšia vašu náladu a navodia príjemné pocity. Kombinácia tuku a cukru, ktorú čokoláda obsahuje zvyšuje hladinu serotonínu a endorfínu. Práve nízka hladina týchto dvoch látok je preukázateľne spájaná s depresiou a úzkosťou. Ak serotoníny a endorfíny zvýšite budete sa cítiť viac šťastnejší. Tento pocit v stresovom období nie je málo výmenou za pár sto kalórií.

Minimálny obsah tuku prijatého stravou pre vaše zdravie by nemal byť nižší ako 6-10% celkového kalorického príjmu.

Foto: goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu