Strava a potreba živín pri spaľovaní tuku: Seriál schudnite s POHYBom 2/21

Bielkoviny, tuky a sacharidy vrátane vlákniny tvoria základné zložky stravy. Na to aby bolo vaše chudnutie úspešné musíte ich vášmu telu dodať v správnej miere.

Podľa toho koľko naše telo živín potrebuje ich rozdeľujeme na makro a mikro živiny. Obe formy potrebuje pre chudnutie naše telo rovnako, nie však v rovnakom množstve.

Makroživiny potrebuje telo pre zabezpečenie dostatku energie, stavbu tkanív a zaistenie životných funkcií – bielkoviny (proteíny), sacharidy a tuky (lipidy).

Mikroživiny telu nedodávajú energiu, ale sú nezastupiteľné v telových procesoch. Ich potreba je menšia ako je to u makroživín. Bez ich prítomnosti nefunguje proces tvorby energie, rast tkanív ani iné životne dôležité procesy – vitamíny, minerály a stopové prvky.

Rozloženie a príjem mikro a makro živín je individuálne u každého jedinca. V konzumácií vhodných živín je potrebné zohľadniť aj cieľ, ktorý má byť dosiahnutý (chudnutie, priberanie, udržanie hmotnosti a pod.).

Fakty chudnutia:

  • Pri stále rovnakom stravovaní môže nastať monotónnosť stravovania. Pri výbere diéty, ktorá obsahuje stále rovnaké potraviny dôjde spravidla k absencií niektorých látok dôležitých pre zdravie.
  • Aktívny ľudia by mali dodávať kalórie v priebehu celého dňa. To znamená jesť malé dávky jedla približne každé 3 hodiny.
  • Ak jete viacero malých dávok jedla vždy kombinujte potraviny s obsahom dostatku proteínov, sacharidov a tuku.
  • Keď jete viac jedál, zaisťujete rozmanitosť stravy (nehrozí monotónnosť) a pomáhate udržiavať stálu hladinu krvného cukru, čím sa vyhnete jeho kolísaniu. Kolísanie hladiny inzulínu je pre chudnutie a spaľovanie nežiadúce, pretože podporuje ukladanie tuku.
  • Ak budú vaše jedlá obsahovať dostatok bielkovín vydržíte dlhšie sýty. Resp. zabránite nekontrolovateľnej chuti na jedlo. Rovnaká situácia platí aj vo vzťahu k tuku.
  • Základom každej správnej diéty je príjem kvalitných proteínov, prirodzených foriem sacharidov a vhodných foriem tuku, čo vyústi do komplexne vyváženej stravy.
  • Vhodne zvolený stravovací plán by nemal byť obmedzujúci (nie výrazne), pretože to môže viesť k porušeniu plánu a k jeho zlyhaniu. Rovnako by plán nemal byť chaotický a nesystematický, aby nebol mätúci.
  • Všeobecne priaznivé potraviny odporúčané na konzumáciu pre spaľovanie tuku sú najmä mliečne výrobky, zelenina, proteínové suplementy, ryby, sója, orechy, olivy a olivový olej a zelený čaj.
  • Efektívne chudnutie možno realizovať len v kombinácií fyzickou aktivitou vhodného druhu (tréning).

 

 

Foto: goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu