Rýchla a účinná zbraň proti cukrovke? Silový tréning

Štúdia dokazuje, že silový tréning môže redukovať cukrovku u obéznych ľudí.

Na UNICAPM (University of Campinas v Sao Paulo v Brazílií) bol uskutočnený výskum. Ten preukazuje, že silový tréning môže znížiť nahromadený tuk v pečeni i zlepšiť hladinu cukru v krvi u obéznych a diabetických pacientov. A to vo veľmi krátkom časovom období, ešte predtým ako dôjde k výraznému chudnutiu.

Obsah článku:

  • Štúdia dokazuje, že silový tréning môže redukovať cukrovku u obéznych ľudí.
  • Silový tréning pre myši.
  • Experiment myší a silového tréningu preukázal účinnosť.
  • Kontrola glukoneogenézy.
  • Silový tréning a ďalší mechanizmus účinku zníženia lipidov v pečeni.
  • Proteín – klastín.

Vedci v laboratóriu molekulárnej biológie UNICAPM (LaBMEx) pri pokusoch s myšami zistili výrazný úbytok lipov v pečeni už po 2 týždňoch silového tréningu. 2 týždne silového tréningu boli dostatočné na modifikáciu génovej expresie v pečeňovom tkanive. Čo znamená, že boli „spálené“ lipidy v pečeňovom tkanive. Taktiež sa zlepšila signalizácia bunkového inzulínu v tkanive a znížila sa syntéza glukózy v pečeni.

Výsledky boli uverejnené v Journal of Endocrinology.

„Každý vie, že fyzické cvičenie pomáha zvládať choroby. Náš výskum sa zameriava na to, prečo tomu tak je, a na zapojené mechanizmy. Ak dokážeme objaviť kľúčový proteín, ktorého úroveň sa zvyšuje alebo klesá s tréningom, urobili sme krok k vývoju liekov, ktoré napodobňujú niektoré z výhod fyzického cvičenia.“

uviedla Leandro Pereira de Moura, profesorka na Škole aplikovaných vied UNICAMP a hlavný riešiteľ štúdie.
Rýchla a účinná zbraň proti cukrovke – silový tréning.

Moura vysvetlila, že nadbytočný tuk v pečeni spôsobuje lokálny zápal. Ten spôsobuje, že pečeňové bunky sú menej citlivé na pôsobenie inzulínu. Tento stav môže viesť k cirhóze a nakoniec k zlyhaniu pečene.

„U obéznych jedincov s kardiometabolickým rizikom je zníženie tuku v pečeni životne dôležité na pomoc pri kontrole cukrovky.“

„Pečeň by mala produkovať glukózu iba nalačno, ale ak je narušená signalizácia inzulínom v tkanive, pečeň uvoľňuje glukózu do krvného obehu aj po požití uhľohydrátov, keď sú vysoké hladiny inzulínu, čo zvyšuje hladinu cukru v krvi.“

povedala Moura.

Silový tréning pre myši.

Preskúmaním účinku silového tréningu na pečeň sa uskutočnil experiment zahŕňajúci tri skupiny myší. Kontrolná skupina, ktorá bola kŕmená štandardnou stravou (4% tuku), zostala chudá a sedavá.

Druhá a tretia skupina boli kŕmené hyperlipidemickou stravou (35% tuku) počas 14 týždňov. Čo je doba dostatočne dlhá na to, aby sa zvieratá stali obéznymi a diabetickými. Druhá skupina zostala sedavá, zatiaľ čo tretia skupina bola podrobená programu cvičenia so silovým cvičením na 15 dní po tom, čo sa stala obéznou a diabetickou.

Program cvičenia pozostával z lezenia na schodisko s váhou pripevnenou k chvostu. Každý deň myši stúpali po schodoch 20-krát v 90-sekundových intervaloch. Podľa profesorky bol program navrhnutý tak, aby napodobňoval silový tréning u ľudí.

„Predtým, ako sme začali experimentovať, sme uskutočňovali testy, aby sme určili maximálne zaťaženie, ktoré môže každé zviera znášať. Na cvičeniach sme použili hmotnosť zodpovedajúcu 70 percentám tohto limitu. Príliš namáhavé cvičenie môže spôsobiť viac škody ako úžitku.“

uviedla Moura.
Silový tréning myší – odbúranie lipidov z pečene.

Vedci sa rozhodli pre program o krátkom cvičení iba 15 dní, aby preukázali, že pozorované výhody priamo súviseli so silovým tréningom a nie so sekundárnymi účinkami chudnutia.

Experiment myší a silového tréningu preukázal účinnosť.

Vedci v skutočnosti zistili, že aj keď myši podrobené cvičeniu boli na konci 15-dňového obdobia stále obézne, ich hladina cukru v krvi nalačno bola normálna, zatiaľ čo myši v sedavej, obéznej skupine zostávali diabetické až do konca liečby.

Analýza tkaniva pečene ukázala 25% – 30% zníženie lokálneho tuku v skupine, ktorá vykonala program záťaže v porovnaní s hladinou tuku v sedavej, obéznej skupine. Množstvo prozápalových proteínov bolo tiež znížené v cvičebnej skupine, a napriek tomu myši v tejto skupine mali ešte približne o 150% viac tuku v pečeni ako kontrolná skupina.

Kontrola glukoneogenézy.

Nalačno je pečeň hlavným orgánom zodpovedným za udržiavanie primeranej hladiny cukru v krvi. V súvislosti s cukrovkou chýba kontrola glukoneogenézy (endogénna produkcia glukózy) v dôsledku inzulínovej rezistencie a jedinec sa môže stať hyperglykemickým.

Vyhodnotenie účinku silového cvičenia na kontrolu pečeňovej glukoneogenézy vedci testovali zvieratá na toleranciu pyruvátu, hlavného substrátu používaného v pečeni na produkciu glukózy.

„Test spočíval v podstate v podávaní pyruvátu myšiam a následné merania množstva glukózy produkovanej v pečeni.“

„Zistili sme, že vycvičené myši produkovali menej glukózy ako sedavé obézne myši, aj keď dostali rovnaké množstvo substrátu. To ukázalo, že pečeň vycvičeného zvieraťa prešla metabolickými zmenami, vďaka ktorým bola citlivejšia na inzulín.“

vysvetlila Moura.

Silový tréning a ďalší mechanizmus účinku zníženia lipidov v pečeni.

Vedci ďalej skúmali mechanizmus, ktorý cvičením znižuje tuk v pečeni. Za týmto účelom vedci analyzovali tkanivovú expresiu génov spojenú s lipogenézou (syntéza mastných kyselín a triglyceridov, ktorá prispieva k akumulácii tuku) a lipolýzu (rozklad lipidov na použitie ako zdroj energie organizmom).

Silový tréning – najúčinnejšia zbraň proti cukrovke.

„Sedimentárne obézne myši sme porovnávali s myšami, ktoré boli cvičené pomocou génovej a proteínovej analýzy, aby sme vyhodnotili syntézu a oxidáciu pečeňového tuku.“

„U sedavých myší sme pozorovali tendenciu k väčšej akumulácii pečeňového tuku.“

uviedla Moura.

Profesorka dodala, že dôležitým prínosom štúdie je jej preukázanie, že silové cvičenie podporuje prospešné zmeny v tkanive, na ktoré na ktoré priamo nepôsobili skeletomuskulárne kontrakcie.

Proteín – klastín.

„Naším ďalším krokom bude zistiť, ako sa spracúva táto komunikácia medzi svalmi a pečeňou. Našou hypotézou je, že môže byť zapojený proteín nazývaný klastín.“

uviedla.

Ak sa ukáže, že zvýšenie klastrových hladín vyvolané telesným cvičením je prospešné, môže byť testovaná liečba syntetickými alternatívami.

Chceš začať cvičiť a nevieš ako? Zlepšiť svoju postavu i zdravie?

V rovnakej situácií som bol aj ja v roku 2000. Nevedel som čo cvičiť, ako cvičiť, kedy ani ako cviky vykonávať správne.  Preto som vytvoril návod. Tento návod je súbor konkrétnych krokov, ktoré ťa povedú cestou k lepšej postave i zdraviu. Efektívnym a zábavným spôsobom. Začni cvičiť s POHYBom for MenZačni cvičiť s POHYBom for Women sú kompletné tréningové manuály (knihy), ktorých cieľom je tvoje zlepšenie vo všetkých oblastiach tvojho života.

Knihy si môžeš objednať, prípadne zistiť viac informácií, v našom eShope. Referencie nájdeš v sekcií Naše boje – referencie.

Zdroj:https://medicalxpress.com/news/2019-06-strength-weight-diabetes-obese-individuals.html

Foto: pixabay.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner
AHOJ. Srdečne ťa vítam na mojej stránke. Som profesionálny osobný tréner, otec dvoch detí, dvoch tréningových kníh a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať, že skvelé telo môže mať každý. A to s radosťou, dobrým pocitom zo seba samého a zábavne. Rád ťa prevediem procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Preto dosiahneš výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície efektívne a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu