Respiračné ochorenie ťa z tréningu vyradiť nemusí

Si chorý? Neznamená to vždy, že si nemôžeš zatrénovať alebo zabehať.

Na tréninig alebo trať sa môžeš vydať aj s respiračnými ťažkosťami. Trénovať/vybehnúť by si však mal najmä ráno, v dobrých nepremokavých topánkach a veľmi mierným tempom. Ihneď po tréningu by mala nasledovať sprcha a teplý čaj.

Ak ide o akútne ochorenie, trénovať môžeš, len ak príznaky pociťuješ od krku vyššie. POZOR. Pri akejkoľvek fyzickej aktivite je potrebné voliť len veľmi nízke tempo, pri ktorom sa zvyšuje teplota tela (potivosť). Vo výraznej (žiadnej) miere by nemal nastať dýchavičnosť.

Po tréningu ihneď zamier do sprchy, prezleč sa do suchého a okamžite si daj teplý čaj.

V prípade chronického ochorenia je nutné zvážiť jeho klinický stupeň, subjektívny stav trénujúceho aj klimatické podmienky, teda teplotu, vlhkosť a stupeň znečistenia vzduchu, a prispôsobiť tomu kompletne tréningovú záťaž.

Je dobré zvážiť, či by trénujúci pri zvýšenej záťaži nemal zosilniť dávky liekov, napr. kortikoidov pri bronchiálnej astme. Na druhej strane POZOR, nemajú len mohutný terapeutický efekt (protizápalový účinok, uvoľnenie a rozšírenie dýchacích ciest), ale sprevádzajú ich bohužiaľ aj vedľajšie účinky, ako je napríklad osteoporóza, zaťažovanie úponových svalov na kosti a ich následná bolestivosť. Je potrebné byť vždy opatrný.

Aby sa teda dávkovanie zvyšovať nemuselo, je možnosť použiť prípravky na báze fytoterapeutík, napríklad z brečtanu plazivého. Prípravkov s obsahom účinných látok z tejto rastliny je na trhu veľké množstvo, ale len niektoré sa môžu u pacientov s ochorením dýchacích ciest preukázať bezpečným klinickým účinkom. Ten sa odvíja od toho, aký typ extraktu z liečivej rastliny bol na prípravu použitý, a navyše aj od toho, aké obsahuje pomocné látky. Pritom je dobré vyhnúť sa takým, ktoré obsahujú alkohol, sorbát draselný, glycerol alebo progrycerol.

Kedy trénovať s respiračným ochorením.

Absolútne najkľúčovejším faktorom je to či sa samotný jedinec na tréning cíti. Ak nie, je lepšie netrénovať. V prípade, že áno, je možné tréning/beh v miernej intenzite.

Pre ľudí s respiračným ochorením je v zime najvhodnejšie trénovať ráno ráno, kým sa nezačne kúriť a kým nejazdia dopravné prostriedky, vtedy je totiž ovzdušie najmenej znečistené.

respiračné ochorenie vás z bežeckého tréningu vyradiť nemusí pohyb.sk

Kde trénovať.

Optimálne v dobre vetranom interiéry. Ak to nie je možné a trénuješ vonku vyber si čisté miesto mimo ciest.

Intenzita tréningu.

Intenzitu tréningu prispôsob vlastnému stavu a podmienkam. Ako veľmi ľahko monitorovateľný faktor je sledovať dýchavičnosť, ktorá by sa nemala dostaviť.

Pri teplotách okolo nuly, kedy je v zime väčšinou pomerne vysoká vlhkosť vzduchu, trénuj/behaj len voľne (do 75 percent TF max).

Na tréning sa vždy vhodne obleč.

Trénujúci s respiračným ochorením, či už chronickým, alebo akútnym, by mal dbať na to, aby udržal v teple celé telo, od zátylku po ruky a nohy. Tie musia byť v suchu, takže ak vybehneš do chumelenice, alebo hlbokého snehu, maj topánky, ktoré majú povrchovú ochranu proti vode. Rozhodne nie je od veci zobrať si návleky, ktoré udržia v suchu a teple aj oblasť v okolí členku a priehlavku.

A nezabudni, po tréningu hneď do sprchy, do suchého a zaliať to horúcim čajom.

Zdroj:Behame.sk

Foto: all-free-download.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu