Rast svalov: Kombinácie záťaže, regenerácie a syntézy proteínov

Ako rastú svaly  - Rast svalov ako mechanizmus biologických procesov

Proteín je kráľovskou zložkou, stavia svaly. Aj keď voda tvorí väčšinový podiel svalového tkaniva (asi 70% hmotnosti svalu) je to práve proteínový základ (asi 25% hmotnosti svalov), ktorý zodpovedá za vykonávanie pohybov tela a jeho časti. Rozsah svalového rastu ja založený na rovnováhe/nerovnováhe medzi syntézou bielkovín, alebo budovaním a rozpadom svalovej bielkoviny.

Keď je syntéza bielkovín väčšia ako deštrukcia, dostávaš sa do stavu anabolizácie (budovania = rastu svalov).

Všeobecné presvedčenie pre budovanie svalov je také, že je potrebné svaly neustále zásobovať a prebudovávať existujúce svaly – nabaľovať svaly do väčšieho objemu.

V skutočnosti je opak pravdou. Svalové tkanivo rýchlo zničíš záťažou (tréningom) a obmedzením zásobenia živín, v tejto súvislosti najmä proteínov.  Aj keď to môže pôsobiť na prvý pohľad nelogicky, umožníš si vybudovať väčšie a silnejšie (nové) svaly. Práve z tohto dôvodu je úspešný (nový) model stravovania typu prerušovaného hladovania.

Príklad z tvojej kuchyne: Pri renovácií kuchyne sa najprv zbavíš starej podlahy, práchnivej drevotrieskovej kuchynskej linky a až následne osádzaš novú podlahu a novú kuchynskú linku. Ak by si chcel prebudovávať staré za nové. Privodíš si viac práce, vyššie náklady a konečný výsledok nebude až taký výrazný ako keď sa zbavíš starého, výmenou za nové.

Rovnako tak je lepšie zbaviť sa starých svalových bielkovín, aby nové (doplnené) bielkoviny mohli zaujať miesto tých starých.

Svalové tkanivo sa (seba)obnovuje spravidla po fyzickom tréningu. Počas tejto doby je potreba syntézy svalových bielkovín vyššia ako v inom čase a postupne sa znižuje. V závislosti od tréningu môže syntéza proteínov zostať zvýšená na 48 hodín alebo viac po záťaži. Počas tejto doby sa tvoje svaly superkompenzáciou zväčšia.

Základné procesy zodpovedné za vývoj svalov sú veľmi zložité a zväčša nie sú úplne pochopené.

Je všeobecne uznávanou informáciou, že regulácia svalového tkaniva sa vykonáva, aspoň z časti, prostredníctvom signalizácie rôznych dráh spojených so syntézou proteínov a členením. Tieto cesty sú rozmanité a poskytujú celý rad možností, ako by sa svaly prispôsobili zaťaženiu. Spoločným prvkom všetkých ciest k budovaniu svalov je, že signály vedené prostredníctvom špecializovaných enzýmov, vyvolávajú reťazec udalostí, ktoré v konečnom dôsledku podporujú syntézu bielkovín a brzdia odbúravanie bielkovín.

Ak si myslíš o tejto téme niečo iné, kľudne nám nechaj pod článkom tvoj komentár resp. názor. Budeme len radi a odpíšeme ti čo najskôr.

Foto: Goodfon.su

Zdroj: humankinetics.com, The MAX Muscle Plan – Brad Schoenfeld

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu