Proteínové tyčinky, zdravá sladkosť alebo podvod?

Proteínová tyčinka „zdravá“ a pre telo prospešná sladkosť alebo dobrý marketing?

Proteínové tyčinky sú proste trendy. Sú vnímané ako zázračná pochutina alebo potravinársky odpad. Oba názory sú však mylné. Pravda je niekde uprostred.

Nakoľko sme sa v minulosti venovali veľkoobchodnej distibúcií proteínových tyčiniek často sa stretávam s otázkami aká je pravda o ich superlatívach. Pokúsim sa ti zhrnúť môj názor a pevne verím, že následne si ten tvoj budeš vedieť vytvoriť sám/sama.

Sú proteínové tyčinky dobré pri chudnutí?

Skôr nie ako áno. Proteínové tyčinky tak ako iné tyčinky obsahujú množstvo cukrov. Obsah týchto cukrov uvádzajú výrobcovia ako znížený vplyvom lepšej kvality čokolády a vyššieho obsahu bielkovín, ktoré znižuje vyplavovanie inzulínu po ich konzumácií. Či sú tieto kalórie lepšie alebo horšie, nič nemení na veci, že ak je kalórií nadbytok nechudneš ale priberáš.

O chudnutí aj keď nie úplne prioritne, rozhoduje kalorický príjem. Proteínová tyčinka Biotech USA Go Protein Bar 40g má 169kCal. Horalka 35g má 190Kcal.

Z tohto „kalorického“ pohľadu je proteínová tyčinka diétnejšia ako Horalka. Neznamená to však, že je diétnou potravinou.

Sú dobré? Oplatí sa nám to jesť?

Možno to vyznie alibisticky: či je proteínová tyčinka dobrá alebo nie musí povedať každý za seba. Čo sa týka chuti, tak sú isto skvelé a ľudia sú často prekvapený aké sú chutné a sýte. Čo sa týka obsahu, z môjho pohľadu, je proteínová tyčinka isto lepšia voľba ako iná „obyčajná“ sladkosť. Táto lepšia hodnota spočíva najmä vo vyššom obsahu bielkovín, práve z toho ten názov = proteínová.

Nie je to celé len chémia s marketingom?

Chemické úpravy resp. potravinárske úpravy, ktoré sú použité pri výrobe proteínovej tyčinky nie sú odlišné v porovnaní s inými sladkosťami tohto druhu. Z tohto pohľadu nie sú lepšie ale ani horšie.

Proteínové tyčinky, zdravá sladkosť alebo podvod

Ber to tak, že do proteínovej tyčinky výrobca pridá namiesto inej zložky (často cukru) bielkovinu.

Keď budem jesť proteínové tyčinky narastú mi svaly?

Svaly určite nenarastú z jedenia proteínových tyčiniek. Obsah bielkovín, resp. zastúpenie živín v proteínovej tyčinke môže vhodne dopĺňať  denný príjem aj bielkovín. Pre nárast svalov je dôležitý tréning a následne vhodný spôsob výživy (stravovania). Konzumácia proteínových tyčiniek je v tomto zmysle len jednou časťou veľkej skladačky.

Môžem jesť proteínovú tyčinku ako náhradu malého jedla?

Určite áno. Jablko a proteínovú tyčinku používam často ako desiatu. Osobnú skúsenosť mám aj s tým, že zaneprádzený počas dňa som zjedol 8 proteínových tyčiniek s jablkom a okrem toho nič.  To ale vôbec nie je optimálne. Nakoľko ide o chutné a veľmi jednoduché (praktické) jedlo je potrebné dať si pozor, aby sa ti nestalo niečo podobné. Ak použiješ proteínovú tyčinku ako desiatu isto nepochybíš ani prísnejší diéty režim. Proteínové tyčinky by sa však nemali stať hlavným jedlom tvojich dní (tak ako sa to stalo mne).

Definitívny a stručný názor na proteínové tyčinky?

Ide o chutnú a praktickú pochutinu. Vyšší obsah bielkovín zúročia najmä športovci. V rozumnej miere plní účel aj u „nešportovcov“. Nejedná sa o zázrak ale ani o nič podradné. Ak vieš čo ješ a dávaš si pozor na prijaté kalórie so zameraním na bielkoviny, môžeš využiť potenciál proteínovej tyčinky. V opačom prípade ju skutočne ber “len” ako možno trošku lepší “snack”.

Výsledok je taký, že proteínové tyčinky tvoju postavu zlepšia len veľmi ťažko. Ak vôbec. Ak chceš svoju postavu skutočne zmeniť venuj pozornosť správnemu tréningu, stravovaniu a ostatnému nastaveniu tak, aby ti všetko fungovalo. Možno si myslíš, že je to príliš veľa úsilia a času, ktorý nemáš. A možno sa mýliš.

Skompletoval som program, ktorý upravuje stravu, tvoj režim a veľmi jednoduchý tréning, ktorý môžeš realizovať aj doma. Jeho heslom je: Nemáš čas, strácať čas. Volá sa Program P13 a je to minimalistický tréningový systém prinášajúci maximálne výsledky. 13 minút tréningu denne, niekoľko tréningových a stravovacích zásad, ktoré zmenia aj tvoju postavu. Viac informácií o Programe P13 sa dozvieš v samostatnom článku.

Páčil sa ti tento článok a myslíš, že si zaslúži aby ho videlo ešte viac ľudí? Tak sa o neho podel aj so svojimi kamošmi na sociálnych sieťach. Stačí na to jeden klik 😉

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu