Proteín, bielkoviny, nárast a budovanie svalovej hmoty

Proteín a proteínové doplnky sú základom pre tvoje svaly.

Zo všetkých doplnkov výživy, ktoré kulturisti užívajú nemá žiaden iný suplement tak jedinečne preferované postavenie, ako PROTEÍN.

Už od doby kedy prvý krát uzrela slávu legendárna MuscleBeach až po dnes sa kulturistika, fitness a ostatné športy uznávajúce kult a zdravie tela teší neustále väčšej popularite.

Toto je spojené nielen s veľmi atraktívnym výzorom, ale tiež zdravím fyzickým i duševným.

Žiaden kulturista si nevie predstaviť život bez proteínového doplnku výživy. Tento je stálou súčasťou denného výživového programu kulturistov, športovcov i aktívnych ľudí. V súčasnosti je doplňovanie proteínov odporúčané väčšine populácie.

„Už starí Rimania konzumovali veľké množstvá hovädzieho mäsa, pretože vedeli, že táto potravina je bohatá na plnohodnotné bielkoviny, ktoré sú zdrojom sily a pomôže im zvítaziť v ťažkých bitvách.“

Svaly sú postavené z proteínov.

Svaly kulturistov, ale i každého živého organizmu sú tvorené (50%) z proteínov. Proteíny sú však súčasťou každého tkaniva – krv, orgány, kosti, šľachy, väzivá. Taktiež enzýmy i hormóny majú často proteínový charakter.

Každý kto venuje aspoň malú pozornosť  budovaniu svojho tela, kulturisti obzvlášť, potrebuje proteíny, aby sa jeho organizmus mohol rozvíjať. Svaly tak môžu dostatočne regenerovať a tým dochádza k svalovému rastu, často v spojení aj so silovým rastom.

protein bielkoviny narast a budovanie svalovej hmoty pohyb.sk

Problematika suplemetácie proteínových doplnkov výživy je predmetom neustálych sporov.

Tieto spory sú však už od dôb „zlatej éry bodybuildingu“ mnohokrát vyvrátené, pričom je známe, že ak majú tvoje svaly naozaj rásť denný odporúčaný limit bielkovín musí byť od základu prekročený.

Vyjadrenie svetovo uznávaného odborníka na športovú výživu Johna Parrilla:

„Potrebujú športovci viac proteínov? Áno, potrebujú výrazne viac proteínov ako ľudia so sedavým zamestnaním. Na túto tému sa stále odvíjajú  mnohé sporné diskusie. Ale teraz musia súhlasiť i odborníci zo starej školy. Kulturisti potrebujú viac proteínov preto, aby mohli budovať novú svalovú hmoty? Nie, potrebujú viac proteínov preto, že v priebehu tréningu vylučujú v zvýšenej miere dusík. Len veľmi málo proteínov na viac je potrebné k budovaniu svalovej hmoty, ale k pokrytiu deficitu, ktorý vzniká v priebehu tréningu, ich potrebujete veľa.“

Existujú stovky, možno tisíce rôznych druhov proteínov. Všetky majú jedinú prioritne účinnú látku – dusík.

Práve ten sa kombinuje s inými prvkami ako sú uhlík, vodík alebo kyslík. Len dusík ale dáva proteínu jedinečný, unikátny význam pre ľudskú fyziológiu.

Vzhľadom k tomu, že proteíny nemôžu byť v tele skladované v pôvodnej forme, musíme tieto látky pravidelne prijímať stravou.

Objav ešte väčšie množstvo užitočných rád, stačí scrolovať nižšie a preskúmať aj podobné články, ktoré najdeš pod autorom tohto článku.

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu