Princíp rastu svalov starý ako (Matuzalem) silový tréning sám. Starý ale funkčný, zaručený a v skutočnosti jediný.

Rast alebo nárast svalov, budovanie svalovej hmoty modernejšie bulking alebo fáza objemu, mnoho názvov rovnakého cieľa.

Nárast a budovanie svalov je cieľom mnohých návštevníkov fitnescentier. Bez rozdielu veku po ňom bažia chlapci i muži. V primeranejšom objeme aj dievčatá a ženy. Zdanlivo jednoduchý cieľ rastu svalov môže ale aj nemusí byť pomerne komplikovanou záležitosťou.

Komplikovanie nárastu svalov je znakom dnešnej doby. Aby som ťa uviedol na pravú mieru. Skutočne existujú efektívne a efektívnejšie (v závislosti od konkrétneho cieľa) princípy alebo metódy budovania svalového objemu ako je tento opísaný nižšie. Možné zefektívnenie je sprevádzané vyššou náročnosťou, čo znásobuje možnosť tvojho neúspechu v náraste svalov. Pravdou však zostáva fakt, že všetky ďalšie princípy, metódy, varianty a obmeny stoja na tomto základe.

Princípy rastu svalov starý ako „Matuzalem“ možno označiť ako jediný. Jeden zo základných piliérov svalového rozvoja alebo jednoducho ako prvú triedu základnej školy. Matuzalem nie je jeho názov, slovo Matuzalem je zdôraznením toho, že všetko čo poznáme stavia na tomto starom základe.

Čo v skutočnosti je rast svalov?

Na bunkovej úrovni je rast svalov v skutočnosti až následok ich poškodenia. Predstaviť si to môžeš lepšie podľa nasledujúceho vzorca.

Svaly + tréning -> poškodenie -> zotavenie/regenerácia (rast svalov)

1.+ 2. -> 3. -> 4.

Princíp rastu svalov starý ako matuzalem pohyb.sk

Nárast svalov je v podstate až tretím krokom, a v skutočnosti až štvrtým krokom tejto postupnosti. V tomto vzorci označený ako ZOTAVENIE/REGENERÁCIA.

Postupnosť je takáto:

1 Organizmus = svaly = človek = prirodzený vývoj.

Princíp rastu svalov starý ako matuzalem 1 pohyb.sk

Už od narodenia si tvoje telo vytvára osvalenie (svaly). Nemusíš teda prioritne dvíhať činky nato, aby do určitej miery tvoje svaly rástli. Či máš 1 rok, 30 alebo 50 na tvojom tele sú svaly.

Koľko ich je? A koľko svalov mám ja?

Asi sa nebudeš diviť odpovedi ale je to úplne individuálna záležitosť. Niečo máš vrodené, niečo nadobudnuté životným štýlom, prácou a v neposlednom rade stravovaním i odpočinkom.

Svaly sú niečo čo ti umožňuje hýbať sa a telo si tento pohybový mechanizmus vytvorí aj bez tvojho vedomia alebo vedomého snaženia.

Koľko svalov teda telo vytvorí?

V skratke. Toľko, koľko tvoje potrebuje na tie činnosti, ktoré pravidelne vykonávaš.

2 Tréning = zaťaženie = stimul = poškodzovanie svalov.

Princíp rastu svalov starý ako matuzalem 2 pohyb.sk

Akákoľvek záťaž je pre svaly v podstate tréning, ktorý podnecuje ich prácu. Táto práca svalov, ich zaťaženie, je akýmsi stimulom k rastu (nie rastom samotným). Mnoho trénujúcich cvičí veľmi veľa v domnení, že v čase zaťaženia ich svaly rastú.

Rast svalov je až následok tréningu, nie tréning samotný.

Tréning alebo stimul ako je uvedené svaly poškodzuje. Ak dôjde k poškodeniu svalov (deštrukcia), následne prichádza ich obnove až vtedy nastáva proces: rast svalov.

POZN. ak dôjde k dostatočnej výžive.

Princíp rastu svalov starý ako matuzalem 12 pohyb.sk

Spojením prvých dvoch uvedených bodov nastane ich výsledok.

3 Poškodenie svalov = výsledok tréningu.

Kombinácia 1 a 2 spôsobí 3.

Princíp rastu svalov starý ako matuzalem 123 pohyb.sk

Tréning je teda len prostriedok poškodenia svalov. Po poškodení nastávajú prirodzene procesy zotavenia. Už prvou sériou v tréningu v podstate nastáva prvotné poškodenie a svaly po nej začínajú regenerovať (rást).

4 Zotavenie = regenerácia = rast svalov.

Automaticky po krokoch 1, 2 je spôsobený výsledok 3, ktorý spúšťa proces 4.

Princíp rastu svalov starý ako matuzalem 4 pohyb.sk

Rast svalov v tom pravom zmysle slova nastáva v podstate až po skončení tréningu. Rozsiahle poškodenie buniek vyvoláva zápalové procesy, bolesti a stresujúce prostredie, na ktoré tvoje telo musí reagovať regeneráciou poškodených buniek (svalov). V takomto slede je možné tvrdiť, že až zotavenie je skutočným rastom svalov (označený dvoma červenými elipsami).

Problematika je o čosi zložitejšia. Ale v základe toto je v jednoduchosti opísaný proces, ktorý by si mal poznať ak je budovanie a nárast svalov tvojim cieľom.

V základe nie je potrebné si svalový rast „komplikovať“ žiadnymi ďalšími technikami, s ktorými si sa možno stretol. Všetky, ktoré poznáš aj tie, ktoré nepoznáš sú založené na tomto princípe. Využi ho vo svoj prospech a tvoje svaly zaručene porastú.

Práve na tomto princípe pracuje absolútne majstrovsky Program P13 = minimalistický tréningový systém prinášajúci maximálne výsledky. P13 “chápe” tréning ako možnosť absolútnej stimulácie svalov. Táto stimulácia (13 minút denne) je koncentrovaná a násobená základnými technikami (základné cviky, svalové reťazce, vysoké zaťaženie, veľký objem). Zjednodušene: stačí veľmi málo tréningu pre maximálny efekt. P13 zakladá na Paretovom pravidle, že 20% činností prináša 80% výsledkov.

Ak si žena môžno si si teraz pomyslela, že Program P13 nie je nič pre teba. Mýliš sa. Áno viem, že slová žena a svaly nejdú dohromady. Svaly však v tomto rozmere ber ako pekelne skvele vyzerajúce krivky tvojho tela. Pre mužov aj ženy znamená Program P13 – vybuduješ svaly tam kde svaly majú byť a spáliš tuk tam kde nemá byť.

Ak ťa zaujíma viac informácií o Programe P13 nájdeš ich v samostatnom článku. A ak si chceš Program P13 kúpiť môžeš to urobiť v našom eShope.

V rámci tréningového postupu ti vyhovuje viac tlačená verzia tréningového plánu? Takýto (kompletný) tréningový postup od A do Z som vydal v knihách. Nájdeš ich v kníhkupectvách alebo aj v našom eShope.

Tréningový manuál pre mužov začiatočníkov Začni cvičiť s POHYBom for Men. Nemusíš tápať, cvičiť navyše, analyzovať či je tvoj postup správny alebo nie. Tento tréningový plán ťa prevedie krok po kroku k výsledkom v podobne nárastu svalov, spálenia tuku a zlepšenia kondície. Tieto výsledky budeš vidieť nie len ty ale aj tvoje okolie. Čo je však dôležitejšie, budeš sa cítiť skvele a plný sily.

Tréningový manuál pre ženy Začni cvičiť s POHYBom for Women je zameraný na budovanie ženských kriviek a ženské partie (zadok, boky, brucho, tricepsy). Na jeho tvorbu som si prizval ďalších 7 profesionálnych osobných trénerov. Každý z nás odovzdal svoje know-how ako prebudovať ženskú postavu.

Poznáš niekoho komu by sa informácie z tohto článku hodili práve pre vylepšenie jeho postavy? Prosím článok mu pošli alebo ho zdieľaj na sociálnych sieťach.

Kompletný tréningový manuál pre mužov začiatočníkov Začni cvičiť s pohybom for men pohyb.sk

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu