Pribrať na váhe neznamená byť tučný ani byť obézny

Bojíš sa priberania? Je pre teba číslo na váhe prioritou? Ako je to s chudnutím?

Nielen ženy sa boja priberania. Nikto nechce byť obézny. Čo je správne. Ale pribrať neznamená byť tučný ani obézny. Ak sa nevieš vysporiadať s číslom na váhe možno ti pomôžu nasledujúce riadky. Redukcia hmotnosti = chudnutie, môže mať viacero podôb. Ukážem a vysvetlím ti dve najčastejšie. Nazvyme ich, správnu a nesprávnu cestu chudnutia.

Ako môžeš vidieť na obrázku nižšie – tuk vs. svaly. 2kg tuku majú dvojnásobný rozmer ako 2kg svalov. Zjednodušene, tuk je priestorov 2x výraznejší ako svaly.

2kg tuku vs 2kg svalov pohyb.sk

Svaly sú ťažšie ale “menšie” ako tuk.  Alebo inak povedané rovnaká hmotnosť tuku a svalov má rôznu veľkosť (v prospech tuku). Preto, ak ti tvoj tréner oznámi, že by si mal/a pribrať alebo, že tvoja hmotnosť je viac menej ideálna, nepozeraj naňho ako na blázna. Tento človek pravdepodobne rozumie tomu čo robí. Svaly sú kvalitatívne (čo sa týka atraktivity postavy, výkonu i zdravotne) hodnotnejšie médium. Z toho dôvodu aj ja príležitostne poopravím dotazovateľa, že nepotrebujeme chudnúť čo sa týka redukcie hmotnosti. Tá sa môže dokonca zvýšiť. To čo v skutočnosti potrebujeme. Je:

Schudnúť/spáliť/redukovať tukové zásoby a nabrať/narásť svalovo.

Ako so napísal vyššie a vyplýva z nadpisu Pribrať na hmotnosti neznamená byť tučný ani obézny. V tomto (našom) význame to značí: schudni tuk a naber svaly.

Stretávam sa s dotazmi na moje spolupráce, ak niekto priberie 2kg a napriek tomu súčasne zmenší číslo veľkosti oblečenia. Ako je to možné?

Teoreticky (z riadkov opísaných vyššie) už vieš, že tuk má väčší objem ako svaly. Je priestorovo výraznejší = aj ľudia, ktorí majú na sebe veľa tuku sú priestorovo výraznejší.

Prakticky to môže vyzerať aj takto. Opíšem ti jednu z mojich štandardných tréningových spoluprác.

Súčasťou spolupráce na mojich programoch je dohoda. Táto tréningová dohoda má jediný cieľ.

Dohoda s Ivanom znela: Zmenšiť obvod pása, zbaviť sa prebytočných pneumatík na páse, vyzerať dobre, svalnato a cítiť sa fantasticky. A nebudeme sa vážiť (to bola Ivanova podmienka)!

Túto dohodu sme obojstranne prijali, a začali pracovať na výsledku. Bod jeden. Diagnostika a nastavenie. Bod dva. Úprava stravovania. Bod tri. Pravidelný systematický tréning.

Výsledky po FIT komplexnom programe v trvaní 4 mesiacov.

Obvod pása = mínus 11cm.

Telesná hmotnosť = plus 9kg! (vážili sme sa až po období 4 mesiacov, úvodná hmotnosť bola uvádzaná Ivanom ako štartovacia).

Tréningový objem = plus 145%.

Takéto hodnoty nie sú v určitých prípadoch nič abnormálne. Na Ivanovom tele prišlo k výraznej redukcií tukových zásob (čo zmenšilo objem = centimetre) ale taktiež prišlo k výraznému nárastu svalov (čo zvýšilo telesnú hmotnosť). Nárast tréningového objemu je výkonový parameter.

Ako je to vôbec možné? Chudnúť, a pritom zvýšiť svoju hmotnosti.

Cvičiť a diétovať, a tak výrazne pribrať na hmotnosti?!  Ani sám Ivan tomu neveril a mal pochybnosti o správnosti toho čo robíme, veľkosť oblečenia a obvod pásu však hovorili jednoznačne.

Zdôvodnenie (subjektívne) je, že Ivanov organizmus bol tak veľmi „utrápený“, vplyvom predchádzajúcich diét, tréningového chaotizovania a spôsobu života, že aj napriek redukcií mal viac dostupných živín ako v predchádzajúcom období. Bazálny metabolizmus bol veľmi nízky, čo je pri dlhotrvajúcom chaotizovaní veľmi bežné.

Tvoje telo je najdokonalejší mechanizmus na svete. Ak mu dávaš málo potravy, vydrží aj na tomto mále. To však nikdy neprospieva tvojej postave ani zdraviu. A navyše telo má tendenciu si čo najviac zásob ukladať – áno, vo forme tukových zásob.

Hodnotenie tréningového manuálu pre ženy Začni cvičiť s POHYBom for Women

Tréning ani správne jedlo nie je tvojim  nepriateľom. Tým je najmä veľa telového (viscerálneho a podkožného) tuku.

Ak chceš vyzerať naozaj dobre – nikdy neredukuj výrazne jedlo. Absolútnym ideálom je vedieť chudnúť na čo najvyššom kalorickom príjme.

Zvoľ radšej správnu frekvenciu a objem tréningu, ktorý ti v tomto ohľade pomôže nielen s

1.tvarovaním postavy ale aj

2.psychohygienou a psychickým uvoľnením. Bod 2 sa týka najmä ľudí s náročnou psychickou prácou.

V súčasnosti bojujeme s Ivanom 22 mesiacov a celkovo sa obvod pásu  zmenšil o približne 30 cm. Pre toto obdobie znie dohoda „Kocky na bruchu do jari (koniec marca 2016)“.

Ako sme to dosiahli? Žiadne skratky neexistujú. Výsledky sme vyrobili  tvrdým systematickým tréningom  a dostatkom správnej stravy.

Poučenie, ktoré odporúčam aj tebe: „Ak cvičíš, nerieš hmotnosť. Brzdíš tým svoj pokrok. Vezmi centimeter a meraj.“

Ivanove fotky po 4 mesiacoch (pod iným menom) nájdete v mojich referenciách.

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu