Prečo sú bielkoviny pri chudnutí a rysovaní také dôležité?

Bielkoviny potrebujete pri raste svalov, pri chudnutí ich na ochranu svalov potrebujete ešte viac

Bielkoviny –  proteíny, sú základné zložky ľudského tela, slúžia ako stavebný materiál pre telo, jeho svaly aj orgány. Jedná sa o komplex aminokyselín spojených peptidickými väzbami do reťazcov. Proteíny sú veľmi dôležité pri naberaní svalov. Pri chudnutí a rysovaní sú ešte dôležitejšie.

Prečo sú bielkoviny také potrebné?

Ako základné zložky organizmu tvoria viac ako 50% hmoty vášho tela.

Slúžia ako:

– stavebný materiál každej časti tela;

– látky biochemických reakcií, enzymatickej a metabolickej výmeny;

– hormóny prostredníctvom ktorých prebiehajú reakcie;

– protilátky ochrany organizmu –> posilnenie imunity;

– transportéry iných živín a látok;

– rezervné látky;

– látky dôležité pre zrážanlivosť krvi a kvalitu mlieka pri dojčení;

– látky podporujúce pamäť a podobne.

prečo sú bielkoviny pri chudnutí a rysovaní svalov také dôležité pohyb.sk

V procese chudnutia a diét sú často opomínané a to práve v období, kedy je potrebný ich zvýšený príjem.

Aj keď je možné ich krátkodobé výrazné obmedzenie, z vyššie uvedených dôvodov, nie je možné ich nijak nahradiť. V období naberania svalov sa ich zvýšený príjem zasa preceňuje.

Všeobecne sa odporúča pre neaktívneho jedinca s takmer nulovou fyzickou aktivitou prijímať 0,8 g bielkovín na každý kilogram telesnej hmotnosti. Potreba organizmu na bielkoviny sa fyzickou aktivitou priamoúmerne zvyšuje na 2 -3 a viac g bielkovín / kg telesnej hmotnosti.

Pri výpočtoch je potrebné dať pozor či kalkulujete na kilogram telesnej hmotnosti alebo kilogram aktívnej hmoty.

Nejedna osobnosť kulturistiky však uvádzala dávky bielkovín prekračujúce 7 g / kg. Tieto hodnoty sú pre ľudí, ktorí sa práve nechystajú na vrcholovú kulturistickú súťaž priam „morbídne“.

Zdroje bielkovín:

Potrebný príjem bielkovín závisí aj na ich forme, zdroji, hodnote a tiež čase prijatia. Ako plnohodnotné bielkoviny možno pokladať najmä tie z mäsa, vajec a mlieka (srvátky) – živočíšne. Ich nevýhodou je, že môžu zaťažovať tráviaci trakt. Taktiež sú často spojené aj s príjmom tuku.

Zdroje bielkovín ako napr. sója, strukoviny sú výborné a (ne)považujú sa za plnohodnotné – rastlinné. Ich výhodou je menšie zaťaženie tráviaceho traktu a spôsobovanie menších zažívacích problémov.

Rastlinné zdroje sa problémovo môžu prejaviť u vegetariánov a podobne sa stravujúcich ľudí. Skupina ľudí, ktorých konzumácia rastlinných bielkovín nie je kontrolovaná  môžu trpieť chronickým nedostatkom.

To spôsobuje výrazné zdravotné komplikácie vrátane oslabenia imunitného systému. U týchto ľudí je odporúčaná suplementácia prostredníctvom proteínových doplnkov výživy.

So stupňujúcim vekom by sa mali uprednostňovať  rastlinné zdroje bielkovín pred živočíšnymi. Nie je však možné úplné vylúčenie konzumácie živočíšnych zdrojov.

Autor: Ľuboš Gsch

Foto: goodfon.com

Odporúčané produkty z nášho e-shopu