Pravdy a mýty o športovej výžive: Je funkčná strava základom nového tréningového prístupu?

Prinášame odpovede Dr. Kleiner týkajúce sa športovej výživy.

Ak ste niekedy odhrýzli zo športovej tyčinky, vypili pohár pomarančového džúsu obohateného o vápnik alebo si dali porciu polievky s bylinami ako napr. echinacea, tak ste skúsili tzv. funkčnú stravu.

Po formálnej stránke je označenie funkčná strava používané vo vzťahu k tým potravinárskym produktom, ktoré podporujú výkon alebo sú prospešné pre zdravie. Americká dietetická asiociácia (ADA) definuje tieto produkty ako „akúkoľvek upravenú potravinu alebo zložku či prísadu potraviny, ktorá prináša zdravotné benefity, okrem tradičných látok, ktoré potraviny obsahujú“.

Produkty, ktoré spĺňajú uvedené kritérium sú nasledovné:

  • Potraviny, v ktorých bol redukovaný alebo eliminovaný obsah tuku, cukru, sodíku alebo cholesterolu.

Odtučnené syry, džemy so znížením obsahom cukru alebo polievky s nízkymi obsahom sodíku sú typické príklady. Funkčná strava ako tieto produkty je prínosná pre tých, ktorý držia redukčné diéty alebo môžu byť prínosné v prevencií či kontrole obezity, kardiovaskulárnych ochorení, diabetu a vysokého krvného tlaku.

  • Potraviny, v ktorých bol zvýšený obsah niektorých účinných látok.

Raňajkové cereálie alebo cestoviny, ktoré sú obohatené o vlákninu alebo vitamíny sú dobrým príkladom. Potraviny takto obohatené môžu hrať dôležitú úlohu v prevencií chorôb.

  • Potraviny obohatené o látky, ktoré v nich nie sú prirodzene obsiahnuté.

Pečivo obohatené o kyselinu listovú a polievky alebo malinovky obohatené o bylinné výťažky sú typické príklady. Obohatené potraviny sú prospešné tým, že sprostredkúvajú príjem zdraviu prospešných látok a môžu zohrať dôležitú úlohu v udržaní zdravia.

  • Jogurty a ďalšie mliečne výrobky s obsahom probiotík, do ktorých bol pridaný zvláštny druh „zdravých“ baktérií v priebehu procesu fermentácie.

Pomáhajú udržiavať v črevách zdravú mikroflóru, ktorá zlepšuje proces trávenia a je prínosná pre prevenciu chorôb.

  • Športová výživa smerujúca k dodávke živín a energie pre športovcov a kondične cvičiacich.

Zahŕňa športové nápoje s pridanými elektrolytmi, proteínové koncentráty s obsahom kreatínu, aminokyselín a ďalších látok, športové tyčinky obohatené o vitamíny, minerály a bylinné výťažky. Funkčná strava ako táto je určená pre zvýšenie energie, podporu rastu svalov a doplnenie živín, ku ktorým prišlo počas športového tréningu.

Mali by sme teda zaradiť tieto potraviny do svojho jedálnička, ak sme tak ešte neurobili?

Odpoveď je áno, obzvlášť ak preferujete praktickosť a usilujete o zvýšenie  svalového zdravia, sily a rastu. Športová výživa vám môže pomôcť dosiahnuť tieto ciele. Berte však tieto produkty ako doplnky výživy a nie ako náhradu jedla. Najlepšou cestou, ako dodať telu všetko, čo potrebuje, je rozmanitá výživná strava s obsahom čistých proteínov a mliečnych výrobkov, ovocia, celozrnných produktov, zeleniny a správnych druhov tuku.

V prípade, že s výberom športovej výživy v našej ponuke potrebujete pomôcť neváhajte sa na nás obrátiť.

Zdroj: námet – Dr. Susan Kleiner, Power Eating program, s. 205-206

Foto: archív Pohyb.sk

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu