Posilňovanie: Sledovanie zodvihnutej záťaže ako cesta do pekla

Efektívne posilňovanie znamená neustále zvyšovať náročnosť cvičenia

Neustále zvyšovanie náročnosti cvičenia je nepochybne najlepšou a najosvedčenejšou cestou ku svalnatej a výkonnej postave bez tuku. Ako môže byť táto „cesta“ zlá keď je najlepšia? Čítaj ďalej a dozvieš sa o veľmi častej chybe, ktorá sa možno týka aj teba.

Ešte raz si prečítaj nasledujúcu vetu:

Efektívne posilňovanie znamená neustále zvyšovať náročnosť cvičenia.

Najľahším meradlom tvojej sily je zodvihnutá záťaž. To koľko kg naložíš na činku alebo na stroj. A tak mnoho ľudí, možno aj ty, záťaž zvyšuje a zvyšuje. Čím viac je naložené, tým „lepšie“. Čím častejšie, tým ešte „lepšie“.

Pretože aj zvyšovanie záťaže tréningu (celkovo) je nelineárny (nerovnomerný) proces. Nastane stagnácia a ďalšie zvyšovanie zodvihnutej záťaže prostredníctvom techniky nazvanej číting (cheating, to znamená klamanie alebo podvádzanie). Pokiaľ je číting využívaný príležitostne môže byť efektívnou technikou.

Kombináciou stále častejšieho „progresívneho zvyšovania záťaže“ a čítingu nastane najmä u mužov i mladých chlapcov zlom. Tým zlomom je, že obe techniky začneš využívať sústavne.

Na využitie čítingu sa postupom času úplne zabudne a jediné čo sleduješ zostane zodvihnutá záťaž. Tým, že svalové i silové prírastky sú nelineárne a „legenda“ hovorí, že záťaž je potrebné zvyšovať tréning od tréningu … prepadneš tomu.

Naozaj číting úplne odignoruješ a jediným sledovaným parametrom zostane, že sleduješ náklad na tvojej činke. Následkom ti možno bude krátkodobé zvýšenie sily a nárast svalov, ale, skôr či neskôr sa zraníš a budeš nútený úplne zastaviť svoje posilňovanie. To samozrejme rozvoju tvojej postavy ani sily nepomôže.

A problém nastáva práve tu.

Keď je zodvihnutá záťaž to jediné čo sleduješ. Práve vtedy výrazne prevyšuje riziko zranenia možný prínos a je to cesta do pekla.

Celý vývoj človeka i života je nerovnomerný proces. Prečo by práve táto súčasť fyzického rozvoja mala byť rovnomerná? Je veľká chyba myslieť si to.

Relatívny príklad z praxe: Musíš urobiť veľmi veľa na prvý pohľad neocenených skutkov pokiaľ ťa v práci povýšia. Takže sa môže zdať, že dlho melieš na jednom mieste ale skutočnosť je iná. Každý ten na prvý pohľad nezmyslený a zbytočný „kúsok“ ťa približuje k tvojmu cieľu.

Ak ti príklad z práce nie je blízky predstav si prvé rande. Koľko „náhodných“ a často nepovšimnutých skutkov si urobil,  pokiaľ k niečomu došlo?

V posilňovaní je to rovnaké. Fyzicky je takmer nemožné súvisle, tréning od tréningu, zvyšovať zodvihnutú záťaž.

Prvým dôvodom je, už spomínané, že aj tvoj fyzický rozvoj nie je lineárny.

Druhým dôvodom je napr. únava z práce, psychické vyčerpanie, hektické obdobie, neoptimálna strava, nekvalitný spánok, ubolené svaly z predošlého tréningu, hnev, časová tieseň, …. a nespočet ďalších. Je možné sem doplniť takmer všetko čo ti príde na um a tvoju tréningovú snahu neuľahčuje.

Aj z týchto dôvodov uvažuj o zvyšovaní náročnosti tréningu v širšom zmysle. Nakoľko zvyšovanie náročnosti sa priamo nerovná zvyšovaniu počtu zodvihnutých kotúčov. Vyskúšaj prínosnejšie a bezpečnejšie techniky ako rest pause, precítenie svalov, zmena polohy alebo pohybu, brzdenie pozitívnej/negatívnej alebo oboch fáz pohybu, laterálnu možnosť tréningu a mnoho iných.

Páčil sa ti tento článok a myslíš, že si zaslúži aby ho videlo ešte viac ľudí? Tak sa o neho podel aj so svojimi kamošmi na sociálnych sieťach. Stačí na to jeden klik 😉

Foto: goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu