Paleo: Mali by sme jesť ako praľudia?

Paelo diéta alebo paleo stravovanie je spôsob jedenia praľudí. Je to tak správne?

Skutočne máme jesť ako praľudia? Ako barbari?  Je toto správna cesta ku zdraviu a telu podľa fitness pravidiel alebo aspoň idei Adonisa? Informácií je veľmi veľa, skutočností však už o čosi menej. Prečítajte si pár myšlienok, ktoré by ste mali poznať a názor si tak bude môcť vytvoriť už každý sám.

Čo je Paleo diéta?

Na rozdiel od mnohých iných diét je paleo špecifické tým, že uprednostňuje stravovanie našich predkov. Týmto základom sa mení prostredníctvom svojich zástancov na zmenu životného štýlu, novú fitness éru a nový, bezpečný a odporúčaný spôsob chudnutia i obnovy zdravia.

Paleo je založené na myšlienke, že ľudia existovali ako lovci a zberači pred viac ako 2 milióny rokov. Predtým, než nastal rozmach poľnohospodárstva a pestovania obilia. Pestovanie obilia a prvotné mliečne výrobky začali približne pred 10000 – 15000 rokmi.

Vzhľadom k tomu, že naša genetická výbava je takmer totožná s tým, čo bolo pred zavedením poľnohospodárstva (to len zmenilo asi 0,02%, zdroj: builtlean.com) sme stále nastavený konzumovať najmä stravu z pred tohto obdobia. Z paleo diéty (stravy pračloveka) vychádza geneticky zakorenená náchylnosť jesť veci, ktoré je nutné uloviť (zver) alebo zberať (korene, jahody, orechy, hľuzy). Ale všetka naša genetická výbava odporuje (nepodporuje) konzumácií obilia a iných potravín, ktoré musia byť spracované pred samotnou konzumáciou.

Z toho vyplýva hlavná myšlienka paleo: Mali by sme jesť ako Paleo, ako naši staroveký predkovia.

Čo to ale znamená jesť ako praľudia?

Podľa toho, koho sa pýtate, a čo čítate to môže znamenať veľa vecí. Základná myšlienka však zostáva, jesť iba potraviny, ktoré možno nájsť v prírode a priamo spotrebovať alebo len minimálne upravovať.

Prehľad správnych surovín podľa Paleo:

  • Chudé mäso,
  • Ryby,
  • Zelenina,
  • Ovocie,
  • Orechy a semená

Prehľad nesprávnych surovín podľa Paleo:

  • Zrná,
  • Strukoviny,
  • Mliečne výrobky,
  • Zemiaky

Napriek tomu, že v oboch typoch surovín nájdete potraviny odporúčané v nejednom zdravom stravovacom pláne, je toto výsledkom modernej stravy. Paleo zakladá na tom, že všetko ostatné mimo odporúčaných sú pre konzumáciu človekom nevhodné. Napriek tomu, že ich v súčasnosti môžeme považovať za veľmi zdravé a prínosné.

Paleo diéta, je dobrá alebo zlá?

Hodnotou paleo stravovania je zopár pozoruhodných dôvodov. Niektoré myšlienky naozaj stoja aj za hlbšie zváženie. Avšak nahádzať všetku pravdu do jedného vreca (navyše starého viac ako 2milióny rokov) nie je skutočne vhodné. Myšlienky paleo sú jednoduché až strohé a pomerne obmedzujúce. Na druhej strane, nie je múdre ich bezhodnotne zavrhnúť. Z môjho pohľadu je mnoho myšlienok aj faktov pravdou. Výber sympatií musí uskutočniť každý sám.

Preto si z hľadiska paleo rozoberme jednotlivé nesprávne/zlé potraviny:

Zrno

Je predmetom vírivých diskusií či by sme mali jesť potraviny ako pšenica, ryža alebo kukurica. Paleo obhajcovia poukazujú nato, že zrná sú pre ľudí nielen ťažko stráviteľné v surovom stave ale môžu byť dokonca jedovaté. V tepelne neupravenom obilí je možné nájsť proteín (lektín) služiaci ako insekticíd na rastliny v poľnohospodárstve. Lektín tiež zasahuje do trávenia potravy ľudí a výrazne sa podieľa na otrave potravinami na celom svete. Varením sa negatívne toxíny v zrne znižujú ale úplne neničia. Zrno v paleo stravovaní nemá z tohto hľadiska svoje miesto.

Ak vezmeme do úvahy, že strava v Japonsku je zložená takmer výhradne z ryže a sú najdlhšie žijúci ľudia na svete môže byť (je) paleo názor neopodstatnený. Ďalším faktom je, že mnoho vrcholových športovcov i trénerov denne odporúča aj konzumuje veľkú porciu ryže a ovsených vločiek. Ak sú tieto balené s prímesou vitamínov a minerálov považujú sa za veľmi prínosné a zdravé. Ak nie vôbec najzdravšie.

Zrná môžu ale nemusia byť zlé. Primárny zástancovia paleo, však nedopúšťajú žiaden kompromis. Zrná strácajú svoju kvalitu a hodnoty vplyvom rafinovaného spracovania (najmä biela múka). Výsledkom hustého prášku je vysoká koncentrácia sacharidov takmer zbavená ostatných živín a vlákniny.

Strukoviny

Strukoviny a najmä fazuľa sú plné už uvádzaného lektínu. Takéto jedlá možno konzumovať len po úprave varením alebo fermentáciou. Ak by boli konzumované v surovom stave môžu byť dokonca jedovaté.

Arašidy (Podzemnica olejná, čeľaď bôbovité, áno ide o strukovinu) sú jedlé v surovom stave. Problémom u arašidov je, že sú veľmi citlivé na plesne a huby. Alfatoxín je jed produkovaný plesňou často napadajúcou arašidy (Aspergillus flavus). Je dvadsať krát viac toxický ako DDT. Alfatoxín v laboratórnych výskumoch spôsobuje vznik rakoviny pečene u zvierat. Čo zakladá teóriu výskytu rakoviny pečene v Afrike, kde sú arašidy často konzumované.

S úpravou a suchým pražením sa znižuje hodnota alfatoxínu ale paleo stravovanie aj arašidy často zaraďované k orechom v skladbe svoje stravy nepripúšťa.

Ak máte radi arašidové maslo nezúfajte. Skutočná hodnota týchto informácií môže mať stále iba informačný charakter. Momentálne prebieha rozsiahli výskum na US Food and Drug Administration, aby sa zistilo, či arašidy naozaj u ľudí môžu spôsobovať uvedené skutočnosti.

Mliečne výrobky

Viete koľko zvierat pije mlieko po odrastení? A viete koľko zvierat pije mlieko iného živočíšneho druhu?  V oboch prípadoch je odpoveď nula!

Dôvodom je to, že cicavce produkujú mlieko pre výživu mláďat do určitého obdobia. Po tomto období nastáva zníženie produkcie mlieka u matky. A vytvorenie resp. zníženie schopnosti spracovávať laktózu u potomka. V skutočnosti väčšina populácie po celom svete má ťažkosti s trávením mliečnych výrobkov. Odhaduje sa, že viac ako 75% dospelej populácie trávi mliečne výrobky s komplikáciami, či už v prejavenej alebo neprejavenej forme.

Zvyšných 25% dospelej populácie sa nazývajú „laktózový vytrvalci“. Uvádza sa, že sú to potomkovia prvých usadlíkov (Európanov), ktorý sa pred asi 10000 rokmi usadili  a venovali hospodárstvu. Týmto ľuďom sa po dojčenskom veku nevytratí schopnosť stráviť laktózu.

Princíp paleo stravovania nie je v prípade mliečnych výrobkov jednotný. Na rôznych „oficiálnych“ paleo webových stránkach i literatúre sú názory ako prísne zakázané, príležitostne povolené alebo povolené za určitých podmienok často striedané. Prvé dve otázky uvedené vyššie pri mliečnych výrobkoch isto stoja za zamyslenie. Odpoveď u mliečnych výrobkov a vhodnosti ich konzumácie musíte nájsť u seba.

Zemiaky a škrobová zelenina

Téma zemiakov v paleo strave je rozporuplná. Rovnako ako u mliečnych výrobkov je možná alebo nemožná ich konzumácia pri Paleo stravovaní. Ako negatívum sa u zemiakov berie, že majú vysoký glykemický index a bez spracovania ako jedlo nie sú konzumné.

Je na zvážení či pri športových výkonoch a aktívnom živote nie je práve časť vysokého glykemického indexu pozitívom, ktoré za týchto skutočností telo výborne využije. To samozrejme nezahrňuje čipsy alebo pečené zemiaky s maslom a soľou ako odmena za neaktívny víkend v nedeľu večer.

Zemiaky majú množstvo vitamínov, minerálov a bolo preukázané, že chránia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami a tiež problémom s dýchaním.

To znamená, že mám jesť ale pračlovek alebo nie?

Tému som sa snažil rozobrať fakticky tak, aby som ani pre ani proti nevyjadroval sympatie. Z môjho pohľadu trénera aj človeka zaoberajúceho sa zdravým životným štýlom je priam fantastická myšlienka konzumovať čerstvú, prirodzenú a nespracovanú alebo minimálne spracovanú (jednoduchú) stravu. Problémy však môžu nastávať práve v detailoch („diabol sa skrýva v detailoch“).

Paleo stavia na základoch, že naši dávny predkovia boli urastený, vitálny a dlho žijúci ľudia bez zdravotných komplikácií. Je potrebné si to aspoň v troškách rozobrať.

Paleo stravovanie a skutočné Paleo

Uvádzané paleo stravovacie odporúčania a zásady  uvádzajú +/- jednotné postupy v rámci celého sveta. Skutočné paleo stravovanie sa však veľmi líšilo podľa regiónov.

Sú diametrálne rozdiely v stravovaní sa vo vnútrozemí (divá zver) a prímorských (ryby) oblastiach. Rovnako je rozdiel pri rovníku (ovocie, zelenina)  a ďaleko od neho. Preto určite nie je možné zostaviť jednotné odporúčania z paleo základu globálne.

Človek je najdokonalejší biomechanizmus na svete, vie sa prispôsobiť, myslieť a plánovane reagovať. Vieme uloviť diviaka alebo pozberať úrodu z kríkov. Z tohto pohľadu je skôr problémom (ne)vynaloženia energie pre potrebu zasýtenia. Sadneme do auta, ideme nakúpiť množstvo a často už baleného jedla. Vždy nakúpime aj do zásoby a aj „dobrotu za odmenu“. Nákup si odvezieme domov, najeme sa a pri usadnutí za TV alebo dobrú knihu, a skonzumujeme tú „dobrotu za odmenu“.

Fyzický a kalorický výdaj pri zabezpečovaní jedla nenastal takmer žiaden a skonzumovali sme oveľa viac ako sme potrebovali (minimálne tú dobrotu). A čuduj sa svete obezita, srdcové choroby a diabetes ohrozujú svet…

Skutočne interesantná myšlienka paleo nie je len v podobe stravovania. Tou hodnotou je fyzicky aktívny život a vhodným „prírodným“ stravovaním.

Ak si myslíš, že by mohol tento článok pomôcť aj tvojim známym, kľudne ho zdieľaj na svojom facebooku. Alebo máš na túto tému iný názor? Zanechaj nám komentár pod článkom.

Zdroj: Natte Morrow, builtlean.com, menshealth.com, sk.wikipedia.org, paleoleap.com,

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu