Orechy. Jedna hrsť orechov denne pre lepšie zdravie i športový výkon

Jedz denne orechy, zlepšíš svoje zdravie, postavu i tréningový výkon

Z rôznych kruhov – športových, odborných aj laických  je často počuť, že denne by sme mali zjesť približne jednu hrsť orechov. Ale vieš aj prečo by to tak malo byť? Čo obsahujú orechy a prečo sú pre naše zdravie také prospešné? Aký majú vplyv na tvoje chudnutie a športový výkon? Ak ťa to zaujíma, tak čítaj ďalej.

Na nasledujúcich riadkoch sa dozvieš, prečo sa skutočne oplatí zaradiť orechy do svojho jedálnička ale aj množstvo ďalších zaujímavých informácií.

Heslo orechov je “Ži zdravo!”.

Nie je potrebné zdôrazňovať, aký dôležitý je zdravý životný štýl a správne stravovanie. Iba vďaka tomu môžeš dať svojmu telu presne to, čo potrebuje. Takže prečo by si mal do svojho jedálnička zaradiť orechy?

Orechy sú už dávno známe tým, že aj v malom množstve obsahujú veľmi prospešnú kombináciu živín pre tvoje telo. Niekedy nato zabúdame. Podporujú tvoje všeobecné zdravie, imunitu i tréningový výkon vrátane podpory nárastu svalov a spaľovania tukových zásob.

Orechy obsahujú aminokyselinu L-arginín.

Jednou zo zložiek orechov je napríklad aminokyselina L-arginín. Tú poznajú hlavne športovci. Arginín, sa radi medzi semi-esenciálne aminokyseliny a predstavuje stavebný prvok bielkoviny. Aby tvoje telo fungovalo správne, potrebuje práve arginín, ktorý si samo nevie vytvoriť. Preto je dôležité, aby si ho telu a svalom dodával. Podieľa sa hlavne na správnom prekrvení svalov. Ako? Arginín sa premieňa na oxid dusičný, čiže zlúčeninu, vďaka ktorej sa tvoje cievy v tele rozširujú a zlepšuje sa celkový prietok krvi v organizme.

Za hrsť orechov denne - lepšia postava, chudnutie i športový výkon pohyb.sk

Veľmi dôležité je hlavne prekrvenie aktívnej svalovej hmoty. Čoho dôsledkom je rast svalov a spaľovanie tukových zásob. Arginín je taktiež zložka prioritne obsiahnutá v produktoch na zlepšenie erekcie.

Orechy obsahujú vlákninu.

Chceš aby bol tvoj tráviaci systém v najlepšom poriadku? Tak potom potrebuješ vlákninu. Orechy obsahujú vysoký podiel vlákniny, vďaka ktorej tvoje telo môže lepšie využívať iné živiny, ktoré dostáva prostredníctvom stravy. Vláknina taktiež pomáha znižovať cholesterol v krvi a drží pod kontrolou hladinu cukru. A práve preto sú orechy často aj súčasťou rôznych diét.

Orechy obsahujú stopové prvky – Mangán.

Mangán patrí medzi jeden z najsilnejších antioxidantov. Podporuje mineralizáciu kostí, zlepšuje fungovanie nervového systému, zlepšuje pamäť a činnosť mozgu a okrem toho zmierňuje proces starnutia. Takže ak do svojho jedálnička zaradíš orechy, nie len že telu dodáš výživovú bombu pre tvoje svaly a štíhlu líniu, ale dokonca si aj dlhšie udržíš mladistvý vzhľad.

V súvislosti s budovaním svalovej hmoty je práve mangán spojený s produkciou rastového hormónu.

Orechy obsahujú vitamíny – Vitamín E.

Vitamín E je ďalší silný antioxidant, ktorý dokáže v tvojom tele vyhľadať a neutralizovať škodlivé chemické zlúčeniny. Vďaka tomu zabraňuje poškodzovaniu tkanív, buniek a červených krviniek. Vrátane svalovej hmoty a odbúrania svalovej horúčky (svalovice).

Orechy sú bohaté na nenasýtené mastné kyseliny.

Okrem všetkých uvedených zložiek, orechy obsahujú aj vysoký podiel nenasýtených mastných kyselín, ktoré pôsobia ako prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami či pred zápalovými procesmi v tele.

Keďže teraz už vieš, aké všetky zložky orechy obsahujú, poďme sa spolu pozrieť bližšie na jednotlivé druhy orechov. Predsa len, každý druh je niečím špecifický.

Orechy a chudnutie, spaľovanie tuku a tréningový výkon pohyb.sk

Vlašské orechy.

Asi najznámejším a najdostupnejším druhom orechov na našom území sú vlašské orechy, ktoré sa u nás bežne pestujú na záhradách. Takže, čím sú výnimočné? Vlašské orechy sú skutočne bohaté na omega-3 mastné kyseliny a majú vysoký obsah antioxidantov. Podľa najnovších výskumov predchádzajú aj vzniku rakoviny. Tvojmu telu pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu v krvi a redukujú zápaly. Zároveň obsahujú melatonín, ktorý podporuje zdravý spánok.

Mandle.

Vedel si, že mandle sú často označované aj ako Kráľovné orechov?  Mandle dodajú tvojmu telu vysokú hladinu draslíka, horčíka a vitamínu E. Okrem toho majú jeden z najvyšších podielov bielkovín a obsahujú množstvo mangánu.

Kešu orechy.

Z Brazílie sa aj na naše územie dostali obľúbené kešu oriešky, ktoré pomáhajú redukovať zlý cholesterol a výrazne podporujú chudnutie. Obsahujú minerály a mastné kyseliny ale aj veľké množstvo tukov. Podľa názorov odbornej obce, ak budeš kešu orechy konzumovať aspoň 2x týždenne, výrazne znížiš riziko priberania. Kešu oriešky taktiež obsahujú vysoký podiel vápnika, horčíka a draslíka, vďaka čomu chránia naše kosti pred rednutím a dokonca obsahujú aj vitamín K, ktorý chráni kosti pred zlomeninami.

Pistácie.

Pistácie v porovnaní s ostatnými druhmi orechov obsahujú oveľa viac antioxidantov. Okrem štandardných obsahujú ešte luteín a zeaxantín. Pomáhajú chrániť tvoj zrak a zabraňujú ochoreniam očí. Zároveň sú skvelým zdrojom vlákniny, horčíka a vápnika a vitamínu B6.

Arašidy.

Sú v skutočnosti strukoviny. Arašidy má rád asi každý z nás. V obchode ich môžeš kúpiť solené i nesolené, pražené i nepražené. Ale ktoré sú tie najlepšie pre tvoj organizmus? Odpoveď je nesolené a nepražené. Vďaka vysokému obsahu bielkovín, vlákniny a antioxidantov sú skvelým zdrojom energie a napomáhajú udržiavať koncentráciu celý deň. Sú vhodné ako pre športovcov, tak aj pre pracujúcich ľudí v kancelárii. Arašidy vytvárajú oxid dusnatý, vďaka čomu pomáhajú rozširovať cievy a tak napomáhajú správnemu prekrveniu celého organizmu.

Ako sám vidíš, orechy sú skutočnou bombou pre tvoje zdravie. A prečo by si si ich mal dopriať za hrsť denne? Samozrejme máme na mysli mix orieškov, nie iba jeden druh.

Je vedecky dokázané, že už hrsť orechov denne dokáže eliminovať negatívne vplyvy prostredia na tvoj organizmus a telu dokáže dodať živiny, ktoré skutočne potrebuje. To vplýva nielen na tvoje zdravie ale tiež na tvoj tréningový výkon.

Ak sa ti článok o orechoch, ich zložení a stručnom zhrnutí ich zloženia páčil SHARNI ho na Facebooku.

Foto: Badfon.ru

Autor článku
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakciu tímu POHYB tvoria osobní a športoví tréneri, nadšenci športu a životného štýlu i športoví redaktori. Aj ty patríš k takýmto športovým nadšencom? Chceš byť v našom tíme? Preukáž odbornosť a radi ťa uvítame. Neváhaj nás kontaktovať.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu