Nevieš sa naštartovať na tréning? Alebo začneš a rýchlo s cvičením skončíš? 4 tipy ako začať a vydržať v tréningu

 4 tipy ako naštartovať svoj tréning a vydržať v ňom.

Je niekoľko možností, ako sa motivovať. Resp. ako si udržať návyk tréningu. Vieš čo je k tomu potrebné? Rozmýšľal si  niekedy nad tým, prečo ťa niektoré veci (hobby, záujmy, koníčky) jednoducho bavia?  Motivácia je to, čo ťa udrží pri cvičení.

Niektoré veci v živote nám idú doslova „samé“. Niektorým treba pomôcť.

Ak potrebuješ pomôcť s tréningom, možno ti pomôžu tieto 4 tipy:

1. Hraj sa v tréningu i mimo neho

Stále sme ako deti, radi sa hráme. Aj keď máme  prácu, rodinu, stále sa vieme zabaviť. To isté je aj s tréningom. Musí  ťa to jednoducho baviť.

Na to, aby sa vytvoril návyk potrebujeme čas. V priemere je to od niekoľko týždňov až  6 mesiacov. Z toho vyplýva, že pokiaľ si chceš vytvoriť/udržať návyk,  potrebuješ sa jednoducho pri tréningu baviť. Je absolútne jedno, aký druh športu to bude.

Tipy ako sa motivovať k cvičeniu a vydržať pri tréningu POHYB.sk

Aj ak by to bolo obyčajné skákanie na švihadle. Pokiaľ ťa to baví, je to v poriadku a vtedy máš veľkú šancu  v tréningu vydržať (skákanie na švihadle je výborné kardio).

Ak si hravý typ, napíš si svoj cieľ do diára, k zrkadlu do kúpeľne, alebo na skrinku v izbe. Tak, aby si svoj cieľ videl každý deň. Hlavne sa pri tom bav. Vyber si spôsob cvičenia. Možno na začiatku vyskúšaš niečo nové. Ak už cvičíš pravidelne, vyskúšaj niečo iné. Napr. iný typ tréningu, iné prostredie, …

Môžeš si dať sám pre seba súťaž (to je ten najlepší variant). Keď si rozdelíš svoj cieľ na menšie časti (aj časovo aj z hľadiska tréningu) a dosiahneš prvú métu, postupuj k druhej méte a k ďalšej až prídeš do cieľa. Takto budeš súťažiť sám so sebou a to je podstatné. Nikdy sa neporovnávaj s inými. Inými sa nechaj len inšpirovať.

Ak začínaš so silovým tréningom, pridaj neskôr k nemu kardio tréning. Alebo naopak. Na začiatok môžeš cvičiť s  vlastnou hmotnosťou, a neskôr pridať beh alebo skákanie na švihadle.

2. Maj tréningový cieľ

Pokiaľ nemáš zameranie a svoje PREČO, tak je veľmi malá pravdepodobnosť, že si návyk udržíš.  Mať cieľ znamená, že to robíš s nejakým účelom. Chceš výsledok.

Cvičiť môžeš z rôznych dôvodov. Či už je to len udržanie kondície, chceš zhodiť pár kíl tuku, alebo si chceš vyformovať postavu či pribrať svalovú hmotu. Tvoj cieľ si rozdeľ na menšie časti.

Žiadne výhovorky! Nedovoľ, aby ti čokoľvek zabránilo ísť cvičiť. Či je to zlá nálada z práce, alebo ťa nahnevali deti, alebo si pohádaný s partnerom. Nič ťa nesmie zastaviť ísť si za svojim cieľom. Jednoducho choď cvičiť. Potom sa ti budú lepšie prekonávať prekážky každodenného života. Buď cieľavedomý človek, ktorý vie čo chce a ide si za tým.

„Zabudni na pohodlie. Internet, Facebook, maily. To všetko počká. Okolitý svet to nachvíľu bez teba vydrží a choď cvičiť. Až potom môžeš čakať výsledky. Choď si za svojím cieľom.“ (Mark Lauren, 2012).

Príklad: ak chceš zhodiť 5 kg. Najskôr sa zameraj na úpravu jedálnička, neskôr začni s tréningom. Najlepšie na začiatku pod dozorom trénera, ktorý ťa naučí techniku a dýchanie pri jednotlivých cvikoch. A potom si daj nasledujúci cieľ, udržať hmotnosť. A to znamená aj naďalej udržiavať zdravý jedálniček a frekvenciu cvičenia.

3. Trénuj v dvojici/skupine

Niekomu sa lepšie trénuje samostatne, niekomu zasa vo dvojici a niekomu v skupine. Je to jedno. Pokiaľ ti to ale samému nejde (preto čítaš tento článok), je dobré nájsť si partnera na cvičenie, alebo malú skupinu, ktorá už cvičí.

Ako sa motivovať na tréning a vydržať pri ňom pohyb.sk

V skupine je výhoda v tom, že vždy sa nájde niekto, kto ti pomôže prekonať nechuť k cvičeniu. Vždy sa nájde niekto, kto ti ukáže, že to ide, že sa to dá. Možno to bude tvoja kamarátka, možno suseda alebo kolega z práce. Minimálne spoznáš nových ľudí, ktorí však majú spoločný cieľ.

4. Pochop zákon čas /výsledky

Výsledky sú priamo úmerné času. Ak máš cieľ, na ktorom chceš pracovať, vyžaduje si to určitý čas. Čas na to, aby si pracoval na sebe. Aby si sa vyvíjal a postupne sa približoval k tomu cieľu.

Následne budeš vidieť (prípadne cítiť) na sebe výsledky. „Pri prieskume sa zistilo, že najčastejšie sú 2 dôvody, prečo ženy necvičia. Jeden je  nedostatok času a druhý nedostatok motivácie. Ďalšie názory sa zhodli v tom, že buď im chýba partner k cvičeniu, alebo skupina a niektoré ženy uviedli ako motiváciu konkurenciu. Teda niekoho, kto by ich hnal vpred. Pre všetkých je však najväčšia motivácia výsledky. Ak začneš a budeš pokračovať v tréningu, uvidíš výsledky.“ (Telo ako posilňovňa pre ženy, M. Lauren, 2012).

Možno nie hneď, ale časom uvidíš zmeny na svojom tele, budeš mať viac energie, zrýchli sa ti metabolizmus. A to sú výsledky, ktoré ti dodajú energiu aj na ďalšie tvoje aktivity alebo záľuby.

Ak chceš výsledky, musíš sa venovať sebe. Venovať čas pre seba. Pri tréningu sa koncentruj. Tam to ale nekončí. Nastavenie stravy, jedálniček (s tým ti vie pomôcť aj náš tréner), to je tiež dôležitá súčasť tvojho výsledku. Bez toho to nepôjde.  Akonáhle uvidíš prvé výsledky a zmeny, zabudneš na výhovorky. Nezabudni – robíš to pre seba! Nie pre suseda, kolegyňu alebo kamaráta. Ale pre seba. Svoje zdravie.

Nezabudni. Ak si dáš cieľ zhodiť pár kilogramov z tvojej telesnej hmotnosti, pamätaj. Dôležité nie je číslo na váhe, ale pomer svalovej hmoty a tuku.

Ak potrebuješ pomôcť so samotným tréningovým cyklom odporúčam ti kompletný tréningový manuál pre mužov začiatočníkov s názvom Začni cvičiť s POHYBom for Men. Dozvieš sa v ňom úplný postup ako postupovať v začiatkoch tréningu tak aby si efektívne naberal svalovú hmotu a strácal tuk. Vrátane tréningovej prípravy, prvej návštevy posilňovne i vecí, ktoré budeš potrebovať.

Button - Začni cvičiť s POHYBom for Men tréningový manuál

Foto: goodfon.su

Zdroj: marklauren.com, Telo ako posilňovňa pre ženy – Mark Lauren 2012

Autor článku
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakciu tímu POHYB tvoria osobní a športoví tréneri, nadšenci športu a životného štýlu i športoví redaktori. Aj ty patríš k takýmto športovým nadšencom? Chceš byť v našom tíme? Preukáž odbornosť a radi ťa uvítame. Neváhaj nás kontaktovať.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu