Kreatín – Čo to je a komu je určený?!

Kreatín monohydrát je považovaný za najúčinnejší suplement pre športovcov

Kreatín je považovaný za základný doplnok výživy pre športovcov a najväčší objav od vitamínu C. Ak  zvýšime príjem kreatínu do organizmu, naša sila a výkon mnohonásobne porastú.

Jednoduché vysvetlenie– Pre akúkoľvek činnosť, aj tú zdanlivo najjednoduchšiu, potrebuje organizmus energiu. Túto čerpá z prijatej potravy. Potrava = výživa pre organizmus. Jednou zo základných „energetických“ zložiek výživy je kreatín.

Kreatín monohydrát je primárnym prameňom ATP.

Nájdeme ho prevažne v mäse, približne 4 g / kg.

Kreatín (fosfátové skupiny) je zdrojom ATP (adenozín-tri-fosfát), čo je v laickom jazyku okamžitá svalová energia pre krátkodobý výkon. Pri pravidelnom užívaní dodáva telu silu aj čiastočnú svalovú vytrvalosť.

Sprievodným javom je zvyšovanie telesnej hmotnosti – veľkou výhodou je, že priberáte beztukovú svalovú hmotu.

Odporúčaná doba užívania kreatínu je však 10 – 12 týždňov. Potom je potrebné na rovnakú dobu užívanie kreatínu vysadiť. Nakoľko dlhodobé užívanie prináša aj svoje negatíva.

Mohlo by Vás zaujímať – 6 najčastejších chýb pri zhadzovaní tuku a rysovaní brušných svalov

  • jeho čiastočná účinnosť je spôsobená zvýšenou retenciou vody v bunkách – toto je hlavným dôvodom priberania telesnej hmotnosti, nejedná sa však o tuk;
  • pri kreatínovom presýtení môže nastať žalúdočná nevoľnosť – odporúčam zvýšiť príjem tekutín, pretože slabou hydratáciou zostáva nestrávený kreatín v žalúdku;
  • Pri dlhodobom (3 mesiace) užívaní sa môže usádzať v obličkách, pretože nestíhajú „filtrovať“.

Z krátkodobého hľadiska (bežne 12 týždňov) sa negatívne účinky užívania kreatínu nevyskytujú.

Kreatín užívajú tak začiatočníci ako aj aktívny či vrcholový športovci. U mnohých z nich tvorí kreatín resp. niektorá z jeho foriem – krealkalyn, tricreatinmalat, tricreatinorotat, kreatínmonohydrát a podobne, pevnú súčasť jedálnička a suplementačného plánu, pretože im trvale napomáha zvyšovať  športové výkony. Určený je tiež všetkým športovcom, ktorý chcú zlepšiť svoje tréningové výkony.

Neváhajte si vybrať z našej ponuky kreatínov.

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu