Hard kulturistický tréning – V čom je iný ako ostatné

Tréningový základ každého kulturistu

Kulturistika vnímaná ako šport je tu už niekoľko desaťročí. Šport tešiaci sa čoraz väčšej popularite si denne priviaže srdcia mnohých GYMistov, ktorých cieľom je vykonávanie rýdzo kulturistických tréningov.

Veľmi často dostávam otázku:

Čím sa odlišuje kulturistický tréning od iných druhov tréningu?

Pokúsim sa odpovedať čo najstručnejšie:

 

Čo je to ten hard-kulturistický tréning?

V skratke ,,cez pot a slzy k výsledkom” toto však platí pre tréning ako taký, ak chcete napredovať vo výsledkoch.

Konkrétnejšie – kulturistický tréning spočíva v šokovaní vlákien svalových partií, vytvoreniu mikrotrhlín vo svalových vláknach a následnému rastu.

Pretože zjednodušene povedané, po tvrdom tréningu nemá sval inú možnosť ako sa prispôsobiť. Samozrejme musíme brať do úvahy ďalšie nevyhnutné aspekty ktoré  musia byť naplnené na dosahovanie adekvátnych výsledkov .

Ide o odpočinok a predovšetkým stravu (vrátane kompletného spektra výživových suplementov) ktorá je základ, ale to už je téma mimo tréningu.

Kulturistický tréning ako takmer každý začína plnohodnotnou rozcvičkou,  rozhýbaním kĺbov, šliach a zahriatím svalových úponov. Rozcvičku by ste nemali podceniť, minimálne kvôli prevencii voči možnému vzniku zranenia pri realizácií jednotlivých cvikov.

V kulturistickom tréningu platilo hlavne zo ,,starej školy” niekoľko princípov, ktoré boli v minulosti skalne nezmeniteľné a polemika o nich nepripadala do úvahy.

Išlo napríklad o pravidlo o tom že:

  • tréning by mal začínať základným cvikom;
  • pri cvičení jednotlivých sérií cvikov treba postupovať pyramídovým systémom;
  • na vyrysovanie svalov treba cvičiť veľa sérií s vysokým počtom opakovaní a ľahkou váhou atď.

 

Môžeme si  všimnúť, že ako roky plynuli, jednotlivý vrcholový kulturisti tieto mýty postupne vyvrátili, napr. DorianYates trénoval odsudzovaným tréningovým systémom HIT, ktorý spočíval vo vysokej tréningovej intenzite, s využitím maximálnych váh a nasadenia v minimálnom časovom intervale.  Každý kto sa čo i len mihol okolo činiek určite pozná Arnolda Schwarzeneggera,  ktorý taktiež vynikal svojím špecifickým tréningovým princípom.  Arnold trénoval  6 dní v týždni dvojfázovo, pričom jeden tréning trval plnohodnotné 3 hodiny, pri ktorých spravil dokopy stovky až tisíce opakovaní a vypotil niekoľko litrov potu.

 

Arnoldov tréning bol špecifický tým, že na každú svalovú partiu v jednom tréningu použil množstvo cvikov a urobil nespočetné množstvo sérií. Špecifikom každej jeho ukončenej série bolo to, že svaly vždy priviedol do bodu zlyhania! Do bodu kedy už nie ste schopný urobiť žiadne ďalšie opakovanie striktnou technikou.

Je rok 2015 a z každej strany sa na Vás valia informácie, aký druh tréningu je ten naj, z ktorého Vám narastú najväčšie svaly alebo, z ktorého budete zaručene vyrysovaný za krátku dobu.  Je na každom z nás aký druh tréningu si vyberie, pretože každý z nás je jedinečný a preto nie je možné zadefinovať jedinú presnú a pevnú štruktúru pôsobiacu na každého bez rozdielu.

 

Podstatou kulturistického tréningu je nahusťovať svalový objem na jednotlivých partiách pri čo najmožnejšej svalovej separácií a vytvorení symetrie a harmónie svalového rozvoja.

V kulturistickom tréningu by ste sa mali zamerať predovšetkým na použitie adekvátnych váh pri jednotlivých cvikoch  a čo najlepšiu techniku vykonávania cvikov, pretože technika je základ.

Ako som už spomenul vyššie, Arnold dal základný stavebný kameň, a to že existuje pri pumpovaní svalov určitý

prah bolesti, ktorý musíte prekonať a siahnuť si až na dno svojich možností pre vytvorenie rastového impulzu pre ďalšie pokroky.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu