Fyzická aktivita, tréning vs. Odpočinok. Dôležitá je rovnováha.

Tvoja aktivita sa delí na tréning a oddych. Čas tvojho tréningu je rovnako dôležitý ako čas netréningu.

V súčasnosti majú ľudia stále menej a menej pohybu. A preukázateľne ubúda pohybu na čerstvom vzduchu. Rutinou sa stáva sedavé zamestnanie v plne klimatizovanom a technicky vybavenom priestore. Následne (po práci) už nemáme sa chuť po práci hýbať. Únava a nechuť tak likviduje naše vyhliadky na možný tréning.

V zime je náš pohyb ešte viac  obmedzený. Leto predsa len poskytuje oveľa viac príležitostí  na  fyzickú aktivitu.

Leto či zima. Počasie ani vonkajšie prostredie v podstate o možnosti športovať nerozhoduje.

*Sú ľudia, ktorí to s pohybom-tréningom preháňajú. Športujú extrémne veľa. Volajme ich fanatici.

*Sú ľudia, ktorí s pohybom veľmi šetria. Nešportujú absolútne. Volajme ich nešportovci.

Žiaden z uvedených príkladov nie je vhodný. Väčšina populácie sa pohybuje na hraniciach jedného alebo druhého. Bohužiaľ len menšina aktívnej populácie sa vhodne pohybuje v rovnováha medzi fanatizmom a nešportovaním.

Fyzická aktivita, tréning a odpočinok, obe sú rovnako dôležité pohyb.sk

Základný stavebným kameňom pohybu (tréningu) je chôdza.

Ľudia sú už od praveku predurčení na chôdzu a beh. Pohybovo je naše telo vyzbrojené tak, aby sme sa hýbali. A tiež možnosť svojho pohybu pomerne často aj využívali. Otázka ako si zostaviť vhodný tréning pre seba je len výhovorkou – proste choď.

Ak si denne doprajeme chôdzu (nemusí to byť práve namáhavé cvičenie) zlepšujeme svoje zdravie.

  • Náš organizmus sa tak dokáže lepšie vyrovnať s viacerými chorobami,
  • posilňuje imunitu,
  • vyplavuje endorfíny,
  • posilňuje dýchací systém,
  • zlepšuje krvný obeh,
  • eliminuje metabolický odpad,
  • neutralizuje stres,
  • napomáha optimálnemu rozvoju nervovej sústavy, ….

Prechádzky a chôdza sú zdraviu prospešné. Nepochybne spájajú obrovský rad výhod pre naše fyzické i psychologické zdravie.

Niektoré zdroje uvádzajú že, chôdza je najzdravšia pohybová činnosť a mnohokrát nahrádza aj fyzický tréning (silové cvičenia).

Fyzickú aktivitu, rovnako chôdzu alebo beh musí dopĺňať adekvátny odpočinok. Práve o tom je tento článok.

Spánok je nenahraditeľný.

Ak sme príliš unavení a máme nedostatok spánku, stávame sa  náchylnejší na choroby. Z nedostatku spánku môžu vzniknúť mnohé ďalšie komplikácie. Konkrétne štúdie v článku 1 a článku 2.

Fyzická aktivita, tréning a odpočinok sú rovnako dôležité pohyb.sk

  • Komplikované zaspávanie,
  • Plytký spánok,
  • Psychická i fyzická vyčerpanosť, …

Vyhrotením uvedených aspektov môže nastať až kolaps, ktorý je predzvesťou skutočných problémov.

Z tohto dôvodu je vhodné „počúvať“ svoje telo, vnímať ho a dopriať si odpočinok.

Primeraná a pokojná (ne)aktivita je prechádzka resp. chôdza.

Chôdza v sebe spája dostatočnú fyzickú aktivitu i špecifický relax, kedy telo dokáže regenerovať nadmernú tréningovú aktivitu.

Meditácie a dychové cvičenia.

Určitý typ aktivity a súčasne relaxu spájajú aj meditácie a dychové cvičenia, ktoré navodzujú príjemné pocity. Nebudeš nečinný ale zároveň si odpočinieš.

Strečing.

Urobiť si kvalitný strečing po namáhavom tréningu pomôže uvoľniť svaly. Ponaťahovať unavené svaly, správne zhlboka dýchať, tz. zapojiť aj dýchacie cvičenia – sú skvelé spôsoby nielen odbúrania stresu, určitej formy aktivity, ale aj odpočinku. Tak ako aj psychológovia, i lekári odporúčajú striedať fyzickú aktivitu a regeneráciu.

Odpočinok ako nevyhnutná súčasť tréningového procesu.

Pre skutočne efektívny rozvoj kondície je zásadná pravidelnosť, čiže striedanie tréningu a odpočinku – pomer tréning/odpočinok sú individuálne. Odpočinok zabezpečuje obnovenie energetických zdrojov na pôvodnú úroveň, pretože keď cvičíme, telu je následne potrebné dodať minerály, enzýmy a pod. Striedanie zaťaženia a odpočinku je zásadnou podmienkou úspechu každého športovca.

Ak sa ti článok páčil, zdieľaj ho na svojom Facebooku. Tiež môžeš navštíviť našu sekciu články, kde nájdeš všetky potrebné informácie pre zlepšenie tvoje fyzickej i mentálnej kondície, definície i nárastu svalov.

foto: goodfon.su

Zdroj.: t-nation.com, Tombak- ako žít dlouze a zdrave

Autor článku
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakciu tímu POHYB tvoria osobní a športoví tréneri, nadšenci športu a životného štýlu i športoví redaktori. Aj ty patríš k takýmto športovým nadšencom? Chceš byť v našom tíme? Preukáž odbornosť a radi ťa uvítame. Neváhaj nás kontaktovať.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu