Dva prístupy k tomu ako začať trénovať. Oba odlišné, oba správne. Ktorý si vyberieš ty?

Ako začať trénovať? Možno si už stretol a možnosťou skočiť do tréningu rovnými nohami. Alebo možnosťou ísť pekne pomaly.

To akú možnosť si zvolíš závisí skôr od toho aká si osobnosť a aké máš možnosti/preferencie. Nie je jedna lepšia od druhej.

Fantastické výsledky môžeš dosiahnuť s oboma. Na tebe je „len“ si správne vybrať.

Čo sa dozvieš v tomto článku:

*Dva tréningové spôsoby ako začať cvičiť.

*1.Spôsob tréningu pomaly, postupne, primerane.

* Najväčšie výhody spôsobu tréningu postupne a primerane. Resp. od nuly.

*2.Strhmlav priamo do náročného tréningu.

* Najväčšie výhody spôsobu strmhlav priamo do náročného tréningu.

Pre začiatočníka je veľmi náročnou otázkou to ako správne začať cvičiť. Čo je správne cvičenie je však veľmi často nezodpovedané. Závisí to totiž od mnohých premenných v tréningu ale aj mimo neho.

Z praxe ti viem potvrdiť, že začať trénovať môžeš v podstate len dvoma spôsobmi:

1.Trénuj pomaly, postupne, primerane.

Jedná sa o systém tréningu „ako v škole“. 1.ročník písmenká a čísla, 2.ročník slová a +/-, 3.ročník jednoduché vety a príklady, ….X.ročník súvetia, delenie slov a  zlomky, logaritmy a podobne.

Samozrejme tento postup zo školy si už príliš nepamätám, preto nemusí byť celkom presný ale verím, že vieš čo tým myslím.

Začneš úplne od nuly. Veľmi jednoduchý a ľahký tréning základov, ktorý budeš postupne nabaľovať.

Toto postupné nabaľovanie tréningových premenných ako je záťaž, počet cvikov, sérií a opakovaní, prípadne kadencia tréningu a podobne má výhodu v jednoduchosti realizácie.

Telo týmto postupom budeš adaptovať (navykať) na záťaž. Preto, že to budeš vykonávať postupne. Bude mať tvoj organizmus dostatok času zotavovať a posilňovať svaly, šľachy, kĺby, kosti. Nie všetko v rovnakom význame ale v jednoduchosti to môžeme nechať v tomto znení.

Dva úplne odlišné spôsoby ako začať cvičiť.

Postupné zvyšovanie ti zabezpečí veľmi priame a (pomerne) nenáročné zlepšenie nielen tvojej kondície ale aj postavy.

Tým, že proces bude takto uspôsobený na tvoje potreby a najmä bude zachovaná zásada postupnosti a primeranosti vo veľkej miere sa vyhneš zraneniam. Preto v značnej miere aj spomaleniam.

Takýto „pomalý“ začiatok tvojich tréningov sa ti môže zdať veľmi „nudný“ a nedostatočný. Ak si to myslíš, väčšinovo sa však mýliš. Práve tento postup je zaručená (definitívne nie je zaručené nič) cesta k tvojmu cieľu nech je to už schudnúť alebo pribrať niekoľko kilogramov telesnej hmotnosti. Resp. akokoľvek tvarovať telo a zlepšovať kondíciu.

Práve postupné pridávanie a dostatok času na adaptáciu ti umožnia zlepšiť sa takmer v každom tréningu. A tvoje výkonové zlepšenia budú mať tiež fyzický prejav na tvojom tele.

Veľkým plusom najmä u začiatočníkov je, že sa vyhneš boľavým svalom (svalovica) a ostatným sprievodným prejavom.

Tento postup je pre každého. Realizácia tohto druhu tréningu je veľmi postupná a tým nenáročná. Zároveň veľmi účinná.

Možno sa ti to prvotne nezdá, ale je to s vysokou pravdepodobnosťou spôsob najrýchlejší.

Dosahovanie tréningových výsledkov podľa tohto opisu je koreňom Online Video Program Absolútny začiatočník a tréningových manuálov pre začiatočníkov Začni cvičiť s POHYBom for Men a Začni cvičiť s POHYBom for Women.

Jeho rýchlosť nespočíva v samotnej rýchlosti tvojho vývoja (resp. aj) ale najmä v tom, že takto sa dokážeš vyvíjať veľmi dlhodobo, bez odbočení a ak nebudeš hľadať zaručené „skratky“ tak aj bez zástavok a vybočení, z ktorých sa opäť budeš musieť vrátiť na „pôvodnú cestu“.

Týmto spôsobom si tiež vytvoríš neochvejný návyk, ktorý by ťa mal správne sprevádzať počas celej doby tvojho tréningového snaženia.

Cieľom v začiatkoch tréningu je adaptácia a vytvorenie návyku.

Možnosti, ktoré máš na tvoj postupný vývoj je veľmi veľa. Konkrétne kroky si však urči sám alebo vyhľadaj pomoc profesionála. Po období niekoľko mesiacov svoje tréningové snaženie vyhodnoť, uprav k lepšiemu a pokračuj.

Najväčšie výhody spôsobu tréningu postupne a primerane. Resp. od nuly.

  • Jednoduchosť,
  • Nízka náročnosť,
  • Prevencia zranení,
  • Dostatočná doba adaptácie organizmu,
  • Dostatočná regenerácia,
  • Rýchly a pomerne kontinuálny vývoj – zlepšovanie sa, ktoré navyše pôsobí motivačne,
  • Možnosť dlhodobej realizácie.

2.Strhmlav priamo do náročného tréningu.

Znamená to začať úplne odlišne ako je uvedené v prvom spôsobe. Ihneď od začiatku začneš realizovať tvrdý, náročný a objemný tréning. Z môjho pohľadu sa jedná o pomerne nie optimálny nástup do tréningu.

Dôvod je ten, že tvoja adaptácia na takýto druh tréningu bude veľmi náročná a preto veľmi dlho trvajúca (ak sa ti vôbec podarí zregenerovať). Tvoj pokrok bude veľmi náročný, nakoľko už samotný tréning je pre telo značným stresom. Ak tréning urobíš veľmi náročný tento stres ešte znásobíš.

Vyrovnať sa s ním môže veľmi trvať veľmi dlho. Sprievodným javom je väčšinovo tvoja stagnácia v takto nastavenom tréningu.

Dôvod je ten, že tvoje telo naň jednoducho nestačí. Adaptácia bude veľmi náročná, následne bude zaostávať regenerácia a tým tvoje zlepšovanie.

Riešenia sú v podstate len tri. Využiť spôsob číslo jedna (viď. Vyššie). Nasadiť podporu (steroidy) alebo zotrvať v tomto spôsobe až do doby, kým nebudeš schopný správne regenerovať. To môže byť veľmi dlhá doba v porovnaní s postupným tréningovým spôsobom.

Sú ľudia, ktorí tento spôsob dokázu „ustáť“ a následne zlepšovať svoju kondíciu i proporcie tela. Jedná sa však o menšinu.

Stretol som sa s názorom, že je možné zlepšenie postavy a výkonu aj týmto spôsobom (preto ho uvádzam) ale myslím, že aj tak je nutné zníženie tréningového úsilia vo význame znížiť objem tréningu, ich počet, série, opakovania aj záťaže.

Pri náročnom tréningu je potreba zníženia tréningového úsilia.

Tento spôsob je určený najmä pre ľudí, ktorí radi realizujú neštandardné postupy a chcú svoje pokroky  kondície a tvarovania tela realizovať mimo zaužívaných možností. Odpadá tu totiž štandard primeranosti a postupnosti. Dôležitým faktorom je tiež, že priamo úmerne náročnosti tréningu sa zvyšuje riziko zranenia.

Najväčšie výhody spôsobu strmhlav priamo do náročného tréningu.

  • Zvýšená náročnosť – výhoda najmä pre ľudí, ktorí radi realizujú (náročnejšie) neštandardné postupy,
  • Už spomínaný neštandardný postup,
  • Odpadá prvotná tréningová „nuda“.

Či už premenu postavy budeš realizovať jedným alebo druhým spôsobom. Ten, ktorý je správny si musíš z hľadiska tvojej osobnosti určiť sám.

Prvý spôsob ako začať cvičiť som publikoval aj v mojich knihách. Je pre mužov aj ženy trochu odlišný avšak princíp je v oboch prípadoch rovnaký.

Knihy Začni cvičiť s POHYBom for Men (pre mužov) a Začni cvičiť s POHYBom for Women (pre ženy) sú určené začiatočníkom, ktorý chcú začať cvičiť a požadujú kompletný tréningový postup na úvodné obdobie svojho tréningu.

V knihách sa dozvieš čo, kedy, ako a prečo cvičiť tak, aby si dosiahol požadované výsledky.

Cieľom týchto kníh je odstrániť prebytočný tuk, spevniť a vyformovať svaly, zlepšiť tvoju kondíciu, funkčnosť i zdravie.

To všetko čo najjednoduchším, primeraným a zábavným spôsobom. Ak chceš viac informácií o knihách klikni na ich názov o riadok nižšie.

Kniha Začni cvičiť s POHYBom for Women

Kniha Začni cvičiť s POHYBom for Men

Referencie tých, ktorý využili tréning podľa kníh nájdeš TU.

Foto: goodfon.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner
AHOJ. Srdečne ťa vítam na mojej stránke. Som profesionálny osobný tréner, otec dvoch detí, dvoch tréningových kníh a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať, že skvelé telo môže mať každý. A to s radosťou, dobrým pocitom zo seba samého a zábavne. Rád ťa prevediem procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Preto dosiahneš výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície efektívne a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu