Dodrž svoje fitness ciele: Rýchlo a lacno vo fast foode.

Sprievodca zdravým stravovaním v reštauráciách. Budovanie alebo vyrysovanie svalov nemusíš vo fast foode úplne zničiť.

Každému športovcovi a zástancovi zdravej výživy sa občas stane, že na jedlo nemá čas alebo si jedlo nestihne doma pripraviť. Ísť na večeru do reštaurácie, či dať si obed vo fast foode nemusí vždy nutne znamenať diétnu pohromu. Aj tu môžeš mať svoju stravu pod kontrolou. Hlavné je držať sa stanoveného plánu.

Najväčším rizikom pri stravovaní sa vo fast foodoch a reštauráciách je vysoký príjem kalórií a nízky príjem živín.

Ponúkané jedlá sú často pripravované z menej kvalitných a menej čerstvých potravín, na prepálenom tuku. Obsahujú priveľa soli, cukru a často sú dochucované glutamanom sodným na zvýraznenie chuti.

Výsledkom takejto prípravy jedla je jeho znížená výživová hodnota a ochudobnenie sa o hodnotné živiny, ako sú vitamíny, minerály, či vláknina. Aj malá porcia jedla sa môže stať kalorickou bombou. Výsledkom konzumácie je síce zasýtenie, ale nie sýtosť.

Stravovanie v reštaurácií a vplyv na budovanie/vyrysovanie svalov pohyb.sk

Ak nemáš inú možnosť len zvoliť jedlo z reštaurácie alebo fast foodu dodržiavaj nasledovné zásady:

  • zvoľ reštaurácie, kde varia zdravo – kuracie mäso, ryby, šaláty, dusenú zeleninu, pečené zemiaky,
  • vyvaruj sa zariadeniam typu „All you can eat“, čo v preklade znamená „jedz, koľko vládzeš“,
  • vopred si premysli, čo si chceš objednať a ako by malo byť dané jedlo pripravované,
  • vyvaruj sa nezdravého tuku z jedál (pokrmy pripravované vyprážaním, či fritovaním),
  • uprednostni mäso pripravené na grile, varené, pečené alebo vo vlastnej šťave,
  • daj si pozor na obsah skrytého tuku v omáčkach, dressingoch a majonéze,
  • uprednostni celozrnné pečivo pred bielym,
  • zvoľ šalát, kde je veľa zeleniny, menej krutónov, syra, či smotanového dressingu,
  • na pitie zvoľ namiesto sladeného nápoja minerálku alebo ovocný džús,
  • ako prílohu zvoľ varené či pečené zemiaky, namiesto hranoliek, či krokiet,
  • vyhni sa sladkým pokrmom a dezertom.

Vzhľadom na spôsob prípravy, zahusťovania, či dochucovania jedál je lepšie niektorým, inak zdravým jedlám, sa v reštauráciách a zariadeniach rýchleho občerstvenia radšej vyhnúť!

Príklad fitness fast food výberu:

  • uprednostni vývar, zeleninovú či rajčinovú polievku, pred smotanovými polievkami,
  • uprednostni varené, pečené, grilované mäso, pred vyprážaným, restovaným mäsom a mäsom s omáčkami,
  • uprednostni varené, či pečené zemiaky, ryžu, zeleninu, pred hranolkami a kroketami,
  • uprednostni zeleninové šaláty, s olivovým olejom a semienkami, pred šalátmi s dressingami, smotanovými omáčkami a krutónmi,
  • uprednostni čerstvú, varenú zeleninu, či zeleninu pripravovanú na pare, pred vyprážanou a restovanou zeleninou a zeleninou s omáčkami,
  • uprednostni suché celozrnné pečivo, pred bielym, sladkým alebo opekaným pečivom,
  • uprednostni sendvič s lososom, tuniakom, grilovaným kuracím, či morčacím mäsom a zeleninou, pred sendvičom s vyprážanými prísadami, majonézou a dressingom,
  • ako dezert uprednostni ovocie, či zmrazený jogurt, pred zákuskami, zmrzlinou a koláčmi.

Budovanie a vyrysovanie svalov vo fast foode pohyb.sk

Je známe, že jedlo z rýchlych občerstvení nie je zdravé, spôsobuje obezitu a rôzne zdravotné komplikácie. Dobrou správou je, že v poslednom období pribúdajú fast foody a reštaurácie s rýchlym občerstvením, ktoré sa orientujú na zdravú výživu a zdravé stravovanie. Mysli však nato, že aj zdravé potraviny možno nevhodnou úpravou či uskladnením znehodnotiť.

Pre koho nie je vhodný fast food?

Aj napriek tomu, že fast food s mierou a rozumom nie je absolútne zlo, sú určité skupiny ľudí, ktoré by sa ho mali vyvarovať úplne.

Fast foodu by si mali úplne vyhnúť:

  • pacienti so špeciálnymi zdravotnými diétami, napríklad  pri ochorení pečene, či ľadvín,
  • diabetici,
  • ľudia s kardiovaskulárnymi ochoreniami,
  • ľudia trpiaci bolesťami hlavy – migrénami,
  • všetci, ktorí majú problém so zadržiavaním vody v tele,
  • deti – tie pre svoj optimálny psychosomatický vývoj potrebujú dostatočný príjem kvalitných živín s dostatočným množstvom energie.

Fast foody sú lákavé hlavne pre ich rýchlosť a cenovú dostupnosť. Pokiaľ si z tohto typu stravovania neurobíš rutinu a budeš jedlo vyberať s rozumom, nemusí to mať nežiaduci vplyv na tvoje zdravie, ani na napĺňanie cieľov tréningového plánu.

Mysli však nato, že fast food nepokrýva dostatočne výživovú hodnotu jedla, pridáva ti zbytočné a prázdne kalórie vo forme cukrov a nezdravých tukov a jeho konzumáciou si zvyšuješ množstvo uloženého tuku v tele.

Fast foodové jedlo ti odporúčať určite nebudeme. Avšak tvoj kompletný stravovací režim vieme zabezpečiť presne podľa tvojich potrieb. Viac sa dozvieš v sekcií individuálne stravovacie plány.

Foto: goodfon.su

Zdroje: Susan Kleinerová: Fitness výživa, nutraingredients.com

Autor článku
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakciu tímu POHYB tvoria osobní a športoví tréneri, nadšenci športu a životného štýlu i športoví redaktori. Aj ty patríš k takýmto športovým nadšencom? Chceš byť v našom tíme? Preukáž odbornosť a radi ťa uvítame. Neváhaj nás kontaktovať.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu