Delenie podľa somatotypu

Poznanie somatotypu ti pomôže nabrať svaly, chudnúť a tvarovať postavu

Podľa stavby tela je možné všeobecne ľudí deliť do tzv. somatotypov. Počiatky tohto delenia vznikali už v starovekom grécku (soma = telo). Tento systém rozpracoval v minulom storočí americký psychológ W. Sheldon.

Na základe štúdia telesnej stavby tisícky ľudí z celého sveta vytvoril stupnicu (1-7), za pomoci ktorej zisťoval vzájomný pomer každého jedinca

  • chudého ektomorfa,
  • svalnatého mezomorfa,
  • obézneho endomorfa.

Ektomorf – chudá postava

  • chudý a štíhly typ s dlhými končatinami, dlhými prstami, slabo vyvinutým svalstvom na slabej kostre,
  • relatívne veľký povrch tela s rýchlym metabolizmom (energetický výdaj) a malým množstvom tuku,
  • zlé naberanie svalovej hmoty, vyžaduje menej náročný tréning, dlhšie prestávky počas cvičenia, vysoký príjem bielkovín s dostatkom odpočinku,

Vhodné športy odporúčané pre ektomorfa: vytrvalostné športy, skoky, basketball

Mezomorf – svalnatá postava

  • svalnatý so silnou kostrou, širokými ramenami a úzkym pásom,
  • stredne rýchly metabolizmus,
  • pri silovom tréningu rýchle prírastky na svalovej hmote,

Vhodné športy odporúčané pre mezomorfa: kulturistika, šprinty, gymnastika

Endomorf – tučná postava

  • tučný typ s veľkým množstvom tukových buniek,
  • pomerne veľká hlava so širokou tvárou,
  • krátke končatiny a prsty,
  • silná kostra s celkovým oblým tvarom tela,
  • nízky (pomalý) metabolizmus,
  • dobrý potenciál k naberaniu svalstva ale obtiažne zbavovanie sa tuku,

V dôsledku malej aktivity narastá riziko srdečných chorôb – dôležitý je pravidelný výkon aeróbnych aktivít.

Vhodné športy odporúčané pre endomorfa: vzpieranie, zápasenie, vodné športy

Delenie typu postavy podľa somatotypu Sheldon

Hodnoty somatotypov

1-2,5 = nízky rozvoj zložky

3-5 = stredná hodnota

5,5-7 = vysoká hodnota

>7,5 = veľmi vysoká hodnota

Systém W. Sheldona bol neskôr pre špecifikáciu silových športovcov alebo obéznych osôb rozšírený (1-10).

Obodobné delenie typov osobností (postavy) sa vyskytuje vo viacerých odvetviach.

V psychiatrií rozlišujeme pojmy:

ektomorf = astanik

endomorf = pyknik

mezomorf = atlet

POZN. Každý jedinec je zmesou všetkých troch somatotypov, pričom jedna alebo dve zložky prevládajú.

Prečo je vhodné poznať svoj somatotyp a aký z neho môžeš mať úžitok?

Poznanie somatotypu ti umožní využiť najefektívnejšie metódy tréningu vo svoj prospech. S každým typom postavy (ale aj osobnosti) je vhodné pracovať inak.

Ak poznáš svoj somatotyp zjenodudšíš si tréningový proces a premenu postavy urobíš ľahšou. Ako príklad ti veľmi všeobecne môžem uviesť pre potreby tvarovania postavy, že ektomorf by mal trénovať so strednou až veľkou záťažou. mezomorf výrazne silovo a endomorf silovo až vytrvalostne.

Všetky uvedené tréningové premenné som zapracoval aj do svojho minimalistického tréningového systému, ktorý prináša maximálne výsledky. Nazval som ho Program P13. Informácie o tomto systéme nájdeš v samostatnom článku.

foto: goodfon.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu