Cvičením k duševnej hygiene. Ako vie fyzický tréning posilniť tvoju vlastnú hlavu a skvalitniť život?

Tréning tela a tréning mysle - psychohygiena sú spojené nádoby. Ako na teba skutočne vplýva fyzický tréning?

To, že sa hýbeš, nemusí nevyhnutne znamenať len progres pre tvoje telo. Môžeš chodiť do posilňovne so zámerom nabrať či spevniť svalstvo, chodiť behať, aby sa ti zlepšila kondícia, či dávať si hodiny a hodiny kardia pre zmiznutie tukových vankúšov na tvojom páse. Hlavný benefit cvičenia, z ktorého môžeš čerpať je najmä radosť z pohybu a psychohygiena.

5x o tom ako cvičenie pomôže tvojej hlave a duši.

  • Fyzický tréning prináša mnoho psychologických benefitov.
  • Z hľadiska zamestnania alebo práce ide v tréningu veľmi výrazne o posilňovanie morálno-vôľových vlastností.
  • Cvičením k psychohygiene. Minimalizuj depresiu a zlepši kvalitu svojho života.
  • Je to vlastne úplne jednoduché (ale vôbec nie ľahké) – Keď trénuješ je ti lepšie.
  • Pravidelný tréning = Dlhší a spokojnejší aktívny život.

Ciele tvojho cvičenia môžu byť samozrejme rôznorodé. Mali by sme myslieť aj na to, že cvičenie a šport nám nemusia priniesť len fyzické výsledky.

Psychohygiena tréningu sa v praxi ukazuje ako veľmi silný činiteľ ovplyvňujúci nielen výzor tvojej postavy ale najmä celkové zlepšenie (každodenného) života.

Môj príbeh a začiatky osobného trénera má tiež najmä psychologický základ, na škole sa mi smiali, že som reklama na hlad a odmietlo ma preto dievča, ktoré sa mi páčilo. Druhý zlom bol, keď som sa rozišiel s prvou láskou. Ak ťa táto téma zaujíma nájdeš ju v BIO osobný tréner Pezinok/Senec.

Fyzický tréning prináša mnoho psychologických benefitov.

Zlepšíš si fyzickú kondíciu, zdravie celého tela, schudneš a dokonca si cvičením vieš skvalitniť aj svoj intímny život. V neposlednom (hlavnom) rade si vieš pridať i plnohodnotné roky života. Veľa ľudí však fyzickú aktivitu rôzneho druhu vyhľadáva zároveň preto, že vedia, aké ďalšie benefity z toho celého vedia výrazne plynúť.

Už filozof Friedrich Nietzsche tvrdil, že obyčajná chôdza dáva doslova krídla tvojej predstavivosti a fantázii. Pred pár rokmi dokonca aj psychológovia túto jednoduchú teóriu naozaj opakovane potvrdili.

Fyzický tréning ti pridá plnohodnotné roky života.

Z hľadiska zamestnania alebo práce ide v tréningu veľmi výrazne o posilňovanie morálno-vôľových vlastností.

To odceníš ako podnikateľ aj zamestnanec. Máš v práci dôležitú úlohu, od ktorej závisí napríklad tvoj kariérny rast a vieš, že často podliehaš nadmernému stresu?

Potrebuješ sa čím skôr naučiť nový jazyk, aby si sa v kariérnom živote mohol/mohla posunúť niekam ďalej, ale tlačí ťa čas a nevieš sa sústrediť na to, aby tvoja hlava pracovala efektívne?

Či už sa potrebuješ naučiť nové znalosti, potrebuješ lepšie zvládnuť stres alebo nebodaj všetko naraz, v kombinácii s cvičením pracuje tvoj mozog omnoho účinnejšie. Vieš teda takto všetky úlohy podobnej dôležitosti zvládnuť lepšie, rýchlejšieefektívnejšie.

Na veci sa pozeráš iným pohľadom nielen pocitovo, ale je aj odborne. Je totiž dokázané, že tvoj mozog pracuje v sprievode fyzického tréningu jednoducho lepšie. Pozitívny dopad to má nielen na osvojovanie si nových vedomostí, ale aj celkový boost pre tvoju inteligenciu na mnohých frontoch.

Cvičením k psychohygiene. Minimalizuj depresiu a zlepši kvalitu svojho života.

Ako som písal vyššie, cvičenie ti vie pomôcť aj pocitovo. To vzniká vďaka uvoľňovaniu endorfínov, ktoré takto priamo ovplyvňujú tvoju náladu viac-menej na počkanie. Vtedy spolu s „ružovými okuliarmi“ zároveň vieš aj stlmiť bolesť. Fyzickú, ale aj tú psychickú.

Tréningom/psychohygienou vieš bojovať aj s omnoho vážnejším problémom, než je povedzme zlá nálada.

Depresia alebo úzkosť sú v roku 2020 čoraz viac rozšírenými diagnózami a nie, nie je to to isté, ako keď si niekto povzdychne, lebo má „depku“ z toho, že vonku prší. Ide skutočne o vážnu záležitosť, ktorá sa môže ťahať dlhé roky, pokojne i väčšinu života.

Dá sa tlmiť rôznymi liekmi, ktoré okrem potlačenia príznakov budú pôsobiť často aj veľmi nežiadúcimi vedľajšími účinkami.

Odborné štúdie však preukázali, že cvičenie pomáha skutočnú depresiu, či úzkosť potláčať veľmi efektívne a zároveň bez akýchkoľvek vedľajších účinkov. Konkrétne napríklad Harvard T. H. Chan preukázal, že len 15-minútový beh denne ti vie znížiť riziko depresie až o celých 26 percent.

Fyzická aktivita ako prostriedok zníženie depresie.

A ak sa už z čímsi takým v živote potýkaš, samotná tréningová aktivita so všetkými symptómami vie účinne bojovať. Tréning totiž aktívne spôsobí zmeny v činnosti mozgu a zvýši ti tak tvoj celkový telesný pokoj a napomôže tým k tvojmu psychickému zdraviu.

Nezanedbateľným je tiež fakt, že keď cvičíš, jednoducho zabudneš na všetky negatívne myšlienky a neskôr si ich tak vieš s chladnou hlavou vo svojom vnútri opäť pekne usporiadať.

Takýto boost nálady a mentálnej energie vie prípadne bojovať aj s úzkosťou. To je v dnešnom rýchlom svete plnom stresu a negativity vyliezajúcej spoza každého rohu veľmi vhodný aspekt pohybových aktivít.

Za to opäť môžeš poďakovať endorfínom, ktoré spôsobia, že si doslova začneš všímať aj takých detailov ako obyčajné spojenie so zemou tým, že kráčaš alebo dokonca aj radosť z vánku, ktorý sa opiera do tvojho tela.

Je to vlastne úplne jednoduché (ale vôbec nie ľahké) – Keď trénuješ je ti lepšie.

a) Tréningom si UPRACEŠ MYŠLIENKY.

Z vlastných skúseností sa s tebou viem podeliť o jeden (niekoľko) konkrétny príklad. Pred istým časom som zistil, že som v určitom smere solídne pochybil. Urobil som krok vedľa a vedel som, že ak svoju chybu čím skôr nenapravím, môže to mať pre moju budúcnosť fatálne následky.

Na riešenie som sa však nevedel vôbec sústrediť. Nechcem, aby to pôsobilo až príliš slniečkársky… ale po perfektnom tréningu som sa domov vrátil úplne s čistou hlavou.

Tréning ako prostriedok budovania tela i psychologickej odolnosti.

Počas pohybovej aktivity sa zvyčajne nemáš čas príliš zaoberať negatívnymi myšlienkami. Za to sa ti však spolu s každým ďalším nádychom a výdychom pekne vyčistí hlava a domov sa pokojne vieš vrátiť s plánom, ako svoju nemilú situáciu vyriešiť.

b) Tréningom PREKRVÍŠ STUHNUTÉ SVALY i TELO.

Sedavé zamestnanie je popri psychických chorobách tiež veľmi častým „(d)efektom“ dnešného života. Aby sme si však svoje telo zbytočne nezodpovedne nezničili už v mladosti, cvičením a pohybom sa vieme udržať v kondícii až do pokročilého veku.

Hrbenie sa za počítačom totiž treba rozhodne prerušiť prekrvením celého tela, čo vieš docieliť nielen behom, cvičením za stolom, ale aj obyčajným ponaťahovaním sa počas niekoľkých hodín práce za obrazovkou monitoru.

c) Tréningom NÁJDEŠ STRATENÚ MOTIVÁCIU.

Určite sa netreba hnať za cieľom, že výsledok sa dostaví instantne po tvojom prvom cvičení. Ale priznajme si, dobre padne aj tebe, aj mne, aj kadžému, keď si priebežne budeme sledovať vlastný progres. Akonáhle totiž uvidíš zo svojej snahy výsledky, je dosť pravdepodobné, že ti ten pocit „víťazstva“ zachutí a bude ťa motivovať k neustálemu progresu.

Práve toto považujem v mojom tréningovom pláne na doma za najdôležitejší aspekt úspešnosti. Program P13 je minimalistický tréningový plán na doma prinášajúci maximálne výsledky.

K tréningu môžeš pridať aj ďalšie možnosti: zmena životosprávy, zmena režimu, zvýšenie dennej pohody, skvalitnenie spánku. Tvoje fyzické aj psychické zdravie podporí eliminácia stresu, pobyt v prírode a čerstvý vzduch, CBD kvapky alebo aj pitie kvalitných bylinných čajov.

Pravidelný tréning = Dlhší a spokojnejší aktívny život.

Nebudem ti tvrdiť, že cvičenie a POHYB ti zaručí nesmrteľnosť. Rozhodne ti ale pomôže predĺžiť aktívne roky tvojho života, kedy budeš vedieť plnohodnotnejšie fungovať aj „na staré kolená“.

Veľa nadšencov mi dá určite za pravdu v tom, že bez všetkých tých endorfínov spôsobených cvičením sa už počas svojich bežných dní jednoducho nevedia zaobísť. Stane sa to pre nich čímsi ako drogou, ktorá ti však spôsobí tú najzdravšiu závislosť, akú si len môžeš priať.

Čím viac endorfínov v sebe pocítiš, tým viac ich budeš potrebovať. Skvalitníš tak svoje bežné dni, budeš sám/sama so sebou viac spokojný/á a účinne zabojuješ s negatívnymi vplyvmi. Vieš tak vo výsledku vďaka obyčajnému tréningu prežiť dlhší a spokojnejší život.

Program P13 minimalisticky tréningový systém prinášajúci maximálne výsledky
75 dní tréningu doma podľa tréningového plánu P13.

Chceš začať cvičiť a zlepšiť nielen svoj život ale aj svoju postavu?

Rokmi som vypiloval niekoľko tréningových plánov overených praxou.

Najúspešnejší a najdostupnejší z nich je Program P13 minimalistický tréningový plán na doma prinášajúci maximálne výsledky. P13 je eKniha, ktorú si stiahneš do mobilu a odtrénuješ doma v maximálnej účinnosti.

Foto: goodfon.com

Zdroj: The Guardian, HelpGuide

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu