Slovo začiatočníka – tréning a doplnky výživy

Čo by ste mali vedieť ako začiatočník o tréningu a doplnkoch výživy

Nasledujúce riadky sú venované začiatočníkom ale i pokročilým cvičencom, ktorí tápajú alebo nemajú jasno v problematike užívania doplnkov výživy a podporných suplementov pre športovcov.

Tento článok vám má uviesť konkrétny prípad, že tak ako ja, tak aj väčšina cvičencov musí dospieť. Niektoré veci v cvičení ale aj v živote musia ísť v určitom slede. Je dôležité zastaviť sa, premýšľať a nechať si poradiť.

Tak ako všetko, aj užívanie doplnkov výživy má v živote cvičenca svoje miesto. Tým mám na mysli nasledovné – moje kulturistické snaženie začalo niekedy koncom roku 1998, práve som nastúpil na strednú školu. Okrem toho, že GYMovanie ma veľmi bavilo a nevedel som sa dočkať obrovského a zaslúženého nárastu svalov ako sa ešte dnes hovorí „na čisto“, teda bez užívania akýchkoľvek podporných látok a to legálnych i nelegálnych, som o posilňovaní, stravovaní a užívaní doplnkov výživy nevedel vôbec nič.

„Okrem trhania a tlačenia železa bez zmyslu, štipky citu a stratégie som žiadnu inú činnosť spojenú s nárastom svalov nerobil.“

Samozrejmosťou bolo 3-4krát do týždňa precvičovanie hrudníku a bicepsov. Približne po pol roku kulturistického snaženia s minimálnym výsledkom moje cvičenie „na čisto“ upadlo. V posilňovni som si zaobstaral 500 g diétneho proteínu s približným obsahom 75% srvátkových bielkovín, pretože mojím cieľom bol nárast kvalitnej svalovej hmoty (moje miery v tom čase 187 cm a 59 kg = veľmi typický hardgainer). Na gainery bola informácia – určený pre nárast svalovej masy – ja som chcel len kvalitnú svalovú hmotu.

„Gainer nebol isto vhodným doplnkom pre mňa.“

Po užití svojich prvých 500g proteínu sa vôbec nič nezmenilo. Resp. niečo predsa, z nezmyselného trhania a tlačenia železa som začal mať veľké bolesti ramenných a lakťových kĺbov. Nôh nie, pretože tie som necvičil, veď načo, s hrudníkom a bicepsom nemajú nič spoločné.

Asi za 5 dní som doužíval svojich prvých 500g proteínu, napočudovanie, žiadne obrovské svaly mi za týchto 5 dní nenarástli.

Bol som nahnevaný, porušil som moje cvičenie „na čisto“, užil som pol kilogramu extrémne silného „steroidu“ (srvátkový proteín), a nič. Veľmi úsmevné myslenie som mal vtedy veru =)))

Asi som toho srvátkového proteínu mal málo. Skúsim ešte ďalších 500g. A príbeh sa opakoval, a opakoval a opäť opakoval. Až nastal zlom. Bohužiaľ nebol to extrémny nárast svalstva, ale poranenie ramien a lakťov do takej miery, že som svoje kulturistické snaženie musel takmer úplne zanechať. Ale nezanechal. Aj napriek tomu, že som mohol cvičiť len veľmi obmedzene. Náš (môj) „svätostánok“ som navštevoval aj naďalej. Keďže moja schopnosť nezmyselne trhať a tlačiť železo bola obmedzená, musel som zvoliť pre svoje zosvalnatenie inú stratégiu.

Pýtal som sa svalnatých čo mám robiť, aby som bol aj ja svalnatý, mal veľký hrudník a ešte väčšie bicepsy.

Odpoveď týchto svalnatých takmer jednoznačne znela vždy:

 „cvič veľa chrbát a nohy, papaj veľa mäska, pi veľa mliečka a oddychuj“

– oni sú fakt šialení, ja chcem veľké bicepsy, obrovský hrudník a mám cvičiť nohy a chrbát? Prečo mi nechcú povedať čo mám naozaj robiť. Ako je ale možné, že všetci svalnatí mi povedali takmer to isté. Dohodli sa?!!?

Skúšal som cvičiť ďalej a spracovával informácie, ktoré som dostal. Zranenia mi nedovoľovali cvičiť s veľkou váhou a musel som dávať pozor na techniku, aby som si ešte viac nepohoršil.

Popri tomto spracovávaní  som prišiel na dve veci:

  • tie malé váhy odcvičené dobrou technikou dosť fajn zaťažujú svaly, pretože ma bolia viac ako to som bol doteraz zvyknutý,

  • ten gainer nemusí byť až tak na škodu, pretože sa o ňom bavili cvičenci pri mne, hovorili niečo o vyvážení sacharidového príjmu a ako im gainer pomohol sa posunúť svalovo dopredu.

Veľmi dlho som analyzoval. Po asi 3 mesačnej analýze, ako byť už konečne svalnatý som sa rozhodol urobiť základný krok, bohužiaľ to nebolo ani cvičenie nôh ani chrbta, ale zvolenie najľahšej stratégie – kúpa gaineru (ešte silnejšieho steroidu ako som mal doteraz – srvátkový proteín).

Takže som skúsil svoj prvý gainer, podľa vlastného uváženia pre mňa ten najnevhodnejší doplnok výživy vôbec,…..výsledkami som bol ohromený.

Nie nebol som pripravený na Mr. Olympia, ale cítil som sa fantasticky resp. v našom „gyme“ ešte lepšie ako doteraz a v priebehu 2 mesiacov sa mi podarilo spraviť výsledok, aký som v predošlých 10 mesiacoch nemal ani zďaleka, nabral som nejaké to kilečko svalov. A čo je najdôležitejšie, že ma táto skúsenosť donútila nad všetkým a dokonca aj tréningom premýšľať.

 

POZN.  pojem steroidy v tomto článku je vyjadrený ironicky! Proteín, gainer i všetky doplnky výživy, ktoré sa budú spomínať na našich stránkach (www.pohyb.sk) sú 100%tne legálne a užívajú ich na celkom svete milióny (možno miliardy) ľudí pre svoje napredovanie či už v športe, kvalite erekcie, pokožky, vlasov, …  alebo za iným spravidla individuálnym účelom.

Autor: Ľuboš Gsch

Odporúčané produkty z nášho e-shopu