Čo je to glutamín a aké sú jeho účinky?

Aminokyselina glutamín, čo to je, účinky a skutočná štúdia.

Glutamín je najviac zastúpenou aminokyselinou, ktorá sa v ľudskom tele vyskytuje. Najviac je obsiahnutá vo svaloch, druhotne v mozgu, pľúcach, krvi a pečeni. Jej základom je neesenciaálna kyselina glutámová podieľajúca sa na veľkej časti biochemických reakcií v tele.

Výrazne sa využíva u športovcov na prevenciu a regeneráciu ako podpora antikatabolického účinku pre svaly.

Pretože glutamín je pre telo neesenciálna aminokyselina, t.z. telo si ju dokáže vyrobiť aj z iných zdrojov ako doplnok výživy je relatívne mladý. Dlho sa verilo mýtu, že čo si telo vie samo zabezpečiť – nie je dôležité. Opak je pravdou a aminokyselina glutamín patrí k najpredávanejším samostatným aminokyselinám vôbec.

Aké sú učinky glutamínu?

– podporuje imunitu a detoxikuje, slúži ako hlavný zdroj buniek budujúcich imunitu;

– zastupuje výraznú časť procesu regenerácie svalov;

– je palivom pre tkanivá;

– využíva sa ako regulátor pečeňového glykogénu;

– transportuje dusík.

Nakoľko glutamín zastupuje množstvo procesov v tele, nie je možné jednotné určenie najdôležitejšieho účinku.

Pre športovcov a cvičencov sú u glutamínu najdôležitejšie procesy:

– šetrenie využitia bielkovín;

– stimulácia syntézy glykogénu;

– ochrana resp. budovanie imunitného systému;

– zvýšenie proteoanabolizmus, resp. odstránenie katabolizmu.

aminokyselina glutamin ucinky pohyb.sk

V priebehu intenzívneho tréningu je glutamín uvoľňovaný do krvi. Tým dochádza ku zníženiu glutamínových rezerv vo svaloch. Toto uvoľnenie môže byť problémom, pretože nedostatok glutamínu vo svaloch podporuje ich rozpad.

Ale pokiaľ je glutamínu dostatok, zabraňuje sa straty svalovej hmoty.

Štúdia sledovala skupinu ľudí, ktorí šľapali na ergometri 90 minút, pričom jeden skupine bol podaný glutamín. Následne vedci po 2 hodinách namerali u týchto osôb 2x vyššiu hladinu glutamínu ako u ôsob, ktorím glutamín nebol podaný.

Mohlo by Vás zaujímať – Ako účinkujú BCAA aminokyseliny?!

Suplementácia glutamínov poskytuje nasledujúce benefity:

– podpora a budovanie imunitného systému;

– podpora trávenia, myslenia a koncentrácie;

– ochrana CNS (centrálny nervový systém);

– zlepšenie funkcie tráviaceho traktu;

– zlepšenie funkcie pečene;

– regulácia krvnej glukózy;

– podpora tvorby rastového hormónu;

– podpora tvorby testosterónu;

– potláča tvorbu kyseliny mliečnej vo svaloch (svalovica);

– ochraňuje svalovú hmotu a zabraňuje jej strate;

– reguluje metabolizmus proteínov;

– chráni pred pretrénovaním aj pri vysokých dávkach tréningu.

Najdôležitejším obdobím suplementácie glutamínu je diétne a rysovanie obdobie.

Aj pri veľkom strese (tréningu) efektívne zabraňuje katabolizácií (ničeniu) svalovej hmoty.

Žiadna štúdia doposiaľ nepreukázala negatívne vedľajšie účinky glutamínu.

Optimálna dávka glutamínu pre maximalizáciu výkonu, podporu imunity a regenerácie svalov je 5 – 15g denne.

Kompletnú ponuku glutamínu nájdete v našom eShope.

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu