Čo je to JO-JO efekt

JoJo efekt je len mýtus, ktorým sa utešujú lenivci

Denne sa stretávam s otázkou na osvedčený spôsob  diéty, ktorá je špičková, nenáročná na čas, námahu a  peniaze. Samozrejme nemôže „mať“ JO-JO efekt.

Slovo DIÉTA vyvoláva u určitej skupiny ľudí veľmi divný výraz tváre a zdesenie.

Väčšina ľudí si myslí, že diéta je jednoznačne spätá s chudnutím, redukciou hmotnosti a spaľovaním tuku. Väčšina sa mýli.

Diéta označuje upravený, regulovaný, kontrolovaný kalorický príjem, akési plánované stravovanie.

Už keď som ja začínal (rok 1999) cvičiť a naberať kilogramy sme hromadne držali objemové diéty. Resp. ak pôjdeme do detailov, podľa slovníka je slovo DIÉTA definované ako PREDPÍSANÝ SPÔSOB STRAVOVANIA.

Slová JO-JO efekt.

Čo si ľudia myslia, že JOJO efekt je – Opätovné priberanie po držaní diéty resp. po schudnutí nasleduje návrat na pôvodnú alebo často na ešte vyššiu hmotnosť akú jedinec mal pred držaním diéty. Za tento jav môže vždy a jednoznačne diéta. Presnejšie diéta, z ktorej “je” jojo efekt.

Čo JOJO efekt je skutočne. = lenivosť, nekontrolovaný príjem stravy spojený často s katastrofálnou skladbou jedál.

V prípadoch, s ktorými som sa počas mojej trénerkej praxe stretol bol JOJO efekt takmer v plnom rozsahu nahraditeľný slovami – žiadny alebo minimálny pohyb spojený s prejedaním.

Krátky a veľmi výstižný príklad JOJO EFEKTU zo života Ti pomôže pochopiť moje predchádzajúce riadky.

Začneš cvičiť alebo akokoľvek sa hýbať. Tvoj kalorický výdaj sa zvýši o 500 kalórií. 4x do týždňa to činí len samotnou aktivitou 2000 kalórií. Odozva pohybovej aktivity trvá ešte niekoľko hodín po jej ukončení. To znamená, že ukončením tréningu sa pálenie kalórií ani zďaleka nekončí. Rovnako treba zohľadniť zrýchlenie metabolizmu. Pre jednoduchosť výpočtu si zadajme rovnakú hodnotu akú „vypáliš“ tréningom, „vypáliš“ aj vplyvom odozvy aktivity a zrýchlenia metabolizmu.  Toto činí za týždeň 4000 kalórií deficit oproti normálnemu režimu aký si mal/a predtým.

Chudnutie ide skvele, postupne sa naučíš regulovať a rozdeľovať potravu, jedlo pravidelne dávkuješ.

Chudneš v zdravom meradle 2 kg telesnej hmotnosti mesačne.

Tvoj denný harmonogram vypĺňa pravidelný tréning, vhodné jedlá, množstvo ovocia, zeleniny, vlákniny, … v mnohých prípadoch môžeš mať pocit, že ješ viac ako si jedol predtým ako si začal chudnúť. Možno paradoxne, ale je to veľmi častý jav.

Schudol si, vyzeráš lepšie, cítiš sa lepšie, doma aj v okolí ťa pochválili.

A, … prichádza JOJO efekt.

Prestaneš trénovať  = + 2000 kalórií týždenne.

Prestaneš držať diétu (regulované stravovanie) = + ďalšie kalórie prijaté stravou.

Prestaneš jesť pravidelne a najmä bez prehľadu = + kalórie nazberané spomalením metabolizmu a kalórie zjedené navyše.

Je až famózne koľko ľudí si následne povie, keď už, tak poriadne. A ešte si dopraje ďalšie porcie. Presne týmto spôsobom sa tvoja hmotnosť bude nekontrolovane zvyšovať až do času keď sa opäť začneš kontrolovať. Alebo možno aj nie.

LEN KRÁTKE ZHRNUTIE JOJO EFEKTU.

JOJO efekt reálne znamená, že sa z režimu výdaju (tréningu) a kontrolovaného jedenia presunieš do režimu úspory (neaktivita) a nekontrolovaného jedenia. Trénuješ a správne ješ, zrazu trénovať prestaneš alebo výrazne poľavíš ale stravu nezmeníš a nechceš priberať?! Tvoj výdaj sa znížil, spaľuješ preto menej. Tvoj príjem sa zachoval alebo zvýšil.

To znamená – zješ viac ako spáliš = PRIBERÁŠ! A spravidla priberáš len “maslo”. Jojo efekt nie je chybou diéty ale Tvojou.

Len pre zaujímavosť informácia, hodnota 4000 kalórií činí takmer dva plnohodnotne kalorické dni u ženy vážiacej 50 kilogramov.

Informácie zozbierané rokmi praxe uplatňujem vo všetkých produktoch smerujúcim k zlepšeniu postavy a života trénujúcich.

Každý deň nový video tréning z pohodlia obývačky – Členstvo v POHYBe

Osobná spolupráca – 3 mesačný komplexný program zmeny postavy s osobným trénerom – možný s projektom MobilnéFitko len v okrese Pezinok a Senec.

Knihy/tréningové manuály pre začiatočníkov – Začni cvičiť s POHYBom for Men a Začni cvičiť s POHYBom for Women.

Online video tréningový program Absolútny začiatočník určený úplným začiatočníkom na tréning doma.

Prípadne individuálne nastavenie tréningového a stravovacieho plánu podľa tvojich cieľov, potrieb a možností.

Ak sa ti tieto informácie páčili daj nám like a zdieľaj ich na sociálnych sieťach, naše page sú na FB POHYB.sk a Instagram pohybsk .

Alebo poznáš niekoho, pre koho by boli tieto informácie užitočné? Prosím, pošli mu tento článok.

Ďakujem ti.

V prípade, že máš otázky ohľadom uvedenej témy alebo spolupráce kontaktuj ma. Rád s tebou uvedenú tému preberiem, ak budem vedieť ako rád pomôžem.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu