Chudnutie a pečivo – biele alebo celozrnné?

Ako súvisí chudnutie a rysovanie vašich svalov s pečivom?!

Chlieb a pečivo sú zväčša súčasťou každodennej konzumácie väčšiny z nás. Keďže sa jedná o skoro každodenný pokrm, tak výrazne ovplyvňuje aj našu hmotnosť a tak je správna konzumácia pečiva v procese chudnutia priam nevyhnutná.

Základné delenie:

  • Biely chlieb a pečivo (z bielej múky)
  • Ostatné druhy chleba a pečiva (štandardne nazývané tmavé, čo však nie je úplne presné)

Medzi bielym a celozrnným rohlíkom nehľadajte výrazný kalorický rozdiel. Kalórie tieto dva produkty neodlišujú. Je to práve ich zloženie a glykemický index (hodnoty živín), ktorý ich rozlišuje.

Biely chlieb a pečivo

  • pekárenské výrobky vyrábané z bielej múky, ktoré sa v našich podmienkach vyskytujú vo veľkom množstve. Ide o najbežnejšie konzumovanú skupinu týchto produktov. Práve biele rožky sú najčastejším pokrmom hlavne ráno vo väčšine domácností.

Z pohľadu diétneho stravovania resp. stravovania v procese chudnutia je vhodná jeho konzumácia výlučne v období pred tréningom a ihneď po tréningu.

biele pecivo chlieb vyrysovanie svalov chudnutie spalovanie tuku celozrnne pohyb.sk

Dôvod je jednoduchý: biele pečivo má vysoký glykemický index (GI) a v tele sú sacharidy z tohto zdroja veľmi rýchlo využiteľné v prospech doplnenia energetických zásob (glykogén vo svaloch a pečeni), čo je v tejto fáze výhodné.

Avšak ak nie ste po fyzickej aktivite, prípadne vás žiadna náročnejšia fyzická aktivita nečaká, tak bielemu pečivu by ste sa mali vyhýbať. A nahradiť ho iným typom pečiva. V úplne optimálnom prípade nahradzujte zeleninou.

Ostatné druhy chleba a pečiva

  • celozrnné, slnečnicové, viaczrnné alebo akékoľvek zrnné. Podmienkou, aby spadalo do tejto kategórie je, že musí byť tmavšie a s podielom nestráviteľných častí. To znamená, že musí obsahovať zrná alebo časti vlákniny.

Ak je chlieb alebo pečivo tmavé bez podielu vlákninových častí – ide len o biele pečivo, zafarbené karamelom do požadovanej „tmavej“ farby. Práve z tohto dôvodu je termín tmavé, nesprávny. Toto je len marketingový ťah obchodníkov, ktorý nijak nemení hodnotu bieleho pečiva.

biely chlieb pecivo a dieta chudnutie spalovanie tuku cezlozrnne redukcia hmotnosti pohyb.sk

Z hľadiska konzumácie mimo obdobia tréningu je vhodnejšie nakoľko vplyvom vláknitých častí je glykemický index (GI) znížený. Preto dochádza k tráveniu a stráveniu neskôr. Nedochádza  k výraznej energizácií. Zostávate dlhšie sýty a dostatočne zásobený živinami.

Ak je to možné, nahraďte vo svojom jedálničku biele pečivo celozrnným, slnečnicovým alebo iným viaczrnným pečivom.

Ak sa teda snažíte schudnúť, biele pečivo by ste mali konzumovať výlučne v spojení s fyzickou aktivitou.

Foto: flickr.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu