Chudnutie – o čo vlastne ide? Veda alebo banalita?

Chudnutie je alebo presnejšie môže byť jednoduchý proces. Zbraňou tohto procesu je vytrvalosť.

Chudnutie alebo presnejšie určitá redukcia (nazvané jemnejšie) telesnej hmotnosti je stále viac žiadúca. Dostupnosť informácií však nepomáha, práve naopak, veľmi škodí. Ak nevieš alebo váhaš či je tvoj spôsob chudnutia správny, ďalšie hltanie materiálov či už sa jedná o knihy, články, videá, podcasty alebo čokoľvek využiteľné, ti paradoxne vôbec nepomôže. Ešte viac ťa zamotá. Preto sa v týchto riadkoch zameriam len na jednu jedinú a nadovšetko platiacu vec (ZÁKON). Znie: večer choď spať s kalorickým deficitom.

„Od zajtra chudnem“,

„Ešte teraz diétu poruším“,

„Ale veď som človek, musím niečo jesť.“

Sú ti tieto vety známe? Možno si čítal podobných riadkov už veľa. A stále ich pribúda. A stále viac chudnutie viac zamotávajú.

Pravdou je, že chudnutie je veľmi jednoduchý proces.

Avšak napriek jednoduchosti schudnúť nevieš, proste sa nedarí.

Základom chudnutia je pochopenie veľmi jednoduchej zásady, ktorá je všeobecne známa, všetci o nej vedia a všetci ju poznajú – no, napriek tomu ju berie na vedomie veľmi málo ľudí.

Kalorický príjem musí byť nižší ako je kalorický výdaj“ alebo opačne „kalorický výdaj musí byť vyšší ako kalorický príjem“   výsledkom je vždy redukcia hmotnosti. Je osobným rozhodnutím každého z nás, ktorý spôsob si vyberie.

Osobný tréner Pezinok - Mobilné fitko alebo ako schudnúť doma za 90 dní

Z hľadiska mojej prace osobného trénera a najžiadanejších programov je osvedčené. Presnejšie, najefektívnejšie zo zdravotného aj výkonového hľadiska je redukovať hmotnosť na čo najvyššom kalorickom príjme. Dôvodov je hneď niekoľko. Zdravie, zachovanie ba dokonca zlepšenie výkonu (kondície), ľahšia regenerácia, viac dennej energie a najmä dostupnejšie fungovanie.

Preto radšej preferujem druhú definíciu, nakoľko prvá pôsobí dojmom „nejedz a budeš chudnúť“, druhá hýb sa, môžeš jesť a budeš chudnúť“. Už toto malé “slovné” (v skutočnosti však psychologické) upravenie spôsobí zmeny v tvojom prístupe. Každopádne u oboch je podstata aj efekt rovnaký a to redukcia telesnej hmotnosti. Akú možnosť si vyberieš zavisí od toho aká si osobnosť.

Vhodne nastavená strava s minimom pohybu a užívaním doplnkov výživy (pre trvalú 42% zľavu sleduj náš FB) robí už po 3 – 4 týždňoch s telom priam zázraky. Niekoľko príkladov môžeš nájsť na tomto webe v sekcií referencie.

Redukciu okrem regulácie príjmu a výdaja kalórií možno podporiť rôznymi potravinami, ktoré podporujú, či už trávenie alebo spaľovanie tukov.

Rôznym využitím princípov ako z minima tréningu využiť maximum spálených kalórií. Faktom, ktorý rozhoduje o úspešnosti chudnutia je vytrvalosť. Je až ohromujúce ako rýchlo sa vzdávame. 2 – 3 dni jeme jogurty a šalát. Postavíme sa na váhu a len 0,5kg menej. Kašlem nato, aj tak nechudnem.“

Ak dôverne poznáš túto situáciu zastav sa a popremýšľaj. Kilogramy, ktoré na sebe nosíš sa na telo nedostali v priebehu niekoľkých dní a pravdepodobne ani týždňov. Ide o mesiace a až roky prejedania a nečinnosti (fyzickej neaktivity).

Nakoľko veľká väčšina z nás má prácu: Ak chodíš do práce celý mesiac a odvedieš svoju prácu správne a poctivo, dostaneš výplatu za celý mesiac poctivej práce. Ak budeš v práci len pár dní a aj tie dni, ktoré v práci stráviš nič výnimočné neurobíš, dostaneš výplatu za pár dní nijak výnimočnej práce. A teraz si to premietni.

Ak si rovnakú situáciu premeníš na chudnutie platí presne tak isto.

Prečo to nechceš akceptovať? V práci sme sa totiž naučili, že „ju treba urobiť“ ale doma netreba nič. Možno je práve toto tá príčina. Doma je to len na našej slobodnej vôli. A preto si vyberieš tú ľahšiu „cestu“.

Veľkým pomocníkom v chudnutí môžu byť vhodne zvolené doplnky výživy, ktoré sa stávajú stále viac preferované. Ešte stále sú však veľkým množstvom ľudí najmä staršej generácie neprávom odsudzované (to však neznamená, že by si na nich mal svoje chudnutie postaviť).

Premena podľa tréningového plánu pre ženy Začni cvičiť s POHYBom for Women

Z dostupných materiálov a štúdií je možné hypoteticky vyvodzovať, že doplnky výživy dostupné na našom trhu musia spĺňať oveľa viac a náročnejších kritérií ako niektoré produkty dostupné v každej lekárni alebo potraviny samotné. Najmä pre necvičencov alebo ľudí s minimálnou pohybovou aktivitou je osvedčená kombinácia CLA (kyselina linolová) a látka podobná báze aminokyselín, ktorá je telu vlastná L-Karnitín.

V prípade, že máš chuť na “silnejšiu kávu” optimálne je začať absolútnym základom spaľovačov tuku a to sú kofeín a taurín (u náš partnera MyProtein vieš spoľahlivo nakúpiť všetko potrebné, sleduj našu fanpage a dozvieš sa aj kód na trvalú 42% zľavu).

Oba doplnky pracujú na princípe spaľovania tuku a čiastočne urýchlenia metabolických procesov vrátane termogenézy (viac tepla spotrebuje viac paliva) tela.

Dobre rozložená strava a tréning by mali byť to čím začneš. A po začiatku vytrváš.

Jedna vec je ale veľmi dôležitá – Všetky možnosti a pokusy chudnutia musia prameniť z tvojej slobodnej vôle a rozhodnutia. Mojou ideou je, aby si všetko čo robíš, robil/a s radosťou. Vtedy je každý ďalší výsledok len BONUS. (Idea POHYBu).

Ako osobný tréner sa nezriedka stretávam so situáciou, že potreba chudnutia prichádza od partnera, rodičov, niekoho blízkeho… Ak bude snaha chudnutia, snahou priateľa, partnera, rodiny alebo kohokoľvek iného okrem teba, bude efekt takmer vždy nulový. Radšej nech proces začiatku trvá dlhšie, každý potrebujeme na „svoje veci“ nejaký čas. A keď začneš, začni pre seba. A ideálne, rob to s RADOSŤou.

Ak ti budem vedieť v tvojej snahe pomôcť, neváhaj ma kontaktovať, rád ti budem nápomocný.

Páčil sa ti tento článok? Tak nás odmeň “lajkom” 😉 Budeme radi.

Foto: Goodfon.su

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu