Budovanie svalovej hmoty

Základným pravidlom budovania svalov je tréning a dostatok proteínov

Neustále diskutovaná a nevyčerpateľná téma “Budovanie svalovej hmoty”. Možno začneme trošku nezrozumiteľne, ale čítajte ďalej a uvidíte, že som sa v téme budovania svalov nepomýlil.  Tak pekne poporiadku…

Vo vašom tele denne dochádza k procesom neustálej sebaobnovy, všetky sú spojené proteínmi, t.j. látka stavajúca a udržujúca telesné tkanivá.

Proteíny  sú prítomné v každej bunke vášho tela (svaly, kosti, spojivové tkanivá, cievy, krv, vlasy, nechty, koža). Tieto proteíny sú neustále obnovované. Ich rozklad je výsledkom fyziologických procesov. Následne musia byť znovu syntetizované. Dej, v ktorom tento proces prebieha je naozaj jedinečný. Proteíny sú trávené inými proteínmi, enzýmami sú štiepené na aminokyseliny. Tieto aminokyseliny vstupujú do buniek s inými enzýmami, podľa zadania DNA sú znovu spojené na bielkoviny potrebné na regeneráciu a obnovu svalových tkanív.

Asi žiaden systém nemá tak dokonalý mechanizmus vlastnej obnovy.

Tento proces prebieha neustále. A už sa dostávame k hlavnej téme (budovaniu svalov) – za určitých podmienok napr. budovaní svalovej hmoty

telo vytvára viac buniek ako sa stihne tréningom zničiť.

Zo sacharidov a tuku telo dokáže získavať veľa významných látok. Ale pre obnovu a stavbu nových bielkovín (svalov) je potrebné zabezpečiť dostatočný príjem proteínu v strave. Hlavnou účinnou zložkou proteínu je dusík, ktorý je nenahraditeľný pre syntézu nových bielkovín. Z tohto dôvodu je proteín potrebný pre údržbu, obnovu a stavbu nových svalových resp. telesných tkanív.

Mohlo by vás zaujímať – Ako schudnúť – ako pribrať…!!??

Ale proteín má aj iné prínosy:

  • telo ho potrebuje pre reguláciu hormónov;
  • potrebný pre reguláciu vodného hospodárstva;
  • pre správne fungovanie imunitného systému;
  • pre transport živín medzi bunkami;
  • pre prenos kyslíkureguláciu zrážania krvi.

Už k samotnému budovaniu – proteíny sú kľúčovým faktorom toho či vám po tréningu svaly budú alebo nebudú rásť.

Keď posilňujete, sval vykonáva kontrakciu, ktorou dochádza vo svaloch resp. svalových vláknach k trhlinám – tieto spôsobujú bolesť svalov deň po cvičení.

Na základe tohto procesu poškodenia spolu s dostatkom proteínov telo buduje svalové vlákna väčšie a silnejšie, aby boli odolnejšie voči tejto záťaži.

Materiál pre stavbu svalov je prioritne bielkovina štiepená na aminokyseliny.  Štiepené aminokyseliny sú transportované svalom, kde je vytvorený nový proteín. Počas svalovej kontrakcie sa dva druhy proteínov(myosin a aktín) akosi „nalepujú“. Toto zväčšuje hrúbku svalov a robí svaly silnejšie.

Zhrnutie: Nato, aby vaše svaly rástli potrebujete svaly poškodiť (tréning), následne ich zásobiť dostatkom stavebného materiálu (proteín) a dopriať im dostatok času na obnovenie (regeneráciu).

Autor: Ľuboš Gsch

Odporúčané produkty z nášho e-shopu