Budovanie svalov a bojový šport? Aj tieto ciele sa dajú skĺbiť.

Bojové športy a budovanie svalnatého tela sú dva rozličné svety. Majú však niečo spoločné – tvrdý silový tréning.

Kulturistika verzus bojové športy. Sú to dva rôzne športové svety, no napriek tomu sa často stretávajú v posilňovniach. Zatiaľ, čo v kulturistike a fitness ide o celkovú estetiku postavy, o kvalitu svalovej hmoty a o dlhodobú prácu na tých najmenších detailoch, bojové športy sú dynamické, rýchle, úderné.

Napriek tomu však aj taký boxer potrebuje svaly, silu a kontrakciu. Pravda – priveľké objemy sú skôr na škodu a ťažšie váhové kategórie ovládajú vysokí borci. Dnes ti prezradím čo-to o cvičení vtedy, keď je tvojim cieľom robiť bojové športy.

Čo potrebuje boxer? Aké svaly? Aký druh tréningu?

Videl si už niekedy boxerský zápas? Na prvý pohľad to možno vyzerá jednoducho – veď ring je malý, borci nemusia šprintovať a ani behať dlhé vzdialenosti. Po niekoľkých minútach majú prestávku na oddych a občerstvenie. Ľahké, však? Ani náhodou.

Aj keď je ring naozaj malý, boxeri sú v neustálom pohybe. Nielenže každú chvíľu menia svoje miesto v ringu, okrem toho často skackajú, vyhýbajú sa ranám súpera a zahajujú náročné útočné výpady. To však nie je všetko! Aby boxer zápas vyhral a čo najviac oslabil súpera, jeho údery musia mať silu a presnosť. Boxer sa musí počas každej jednej sekundy nesmierne koncentrovať, pretože každé poľavenie v jeho defenzíve môže viesť k presnému a bolestivému úderu od súpera. Ak je zápas dohodnutý na 12 kôl, je to naozajstná drina.

Zápas je teda spojením neustáleho pohybu, obrovskej koncentrácie a presne smerovanej sily. Boxer preto potrebuje dynamiku, výdrž, presnosť, sústredenosť a silu – fyzickú aj psychickú. A tak musí vyzerať aj jeho tréning.

Ako vyzerá tréning pre bojovníka?

Tréning boxera môže byť v mnohom zaujímavejší a pestrejší ako klasický kulturistický tréning. Nejde v ňom až tak o ťažké bremená. Je spojením kondičných cvičení, dynamických cvikov a celkového posilňovania svalov, kĺbov a kostí.

Budovanie a rast svalov v bojovom športe pohyb.sk

Čo sa týka fyzickej kondície, cieľom zápasníka je to, aby vydržal celý zápas v čo najlepšej forme. Slabšie pripravený boxer môže vydržať prvých 5 kôl úplne perfektne, no potom začne byť unavený a jeho súper to využije. Preto si musí vedieť správne rozložiť svoje sily tak, aby bol aj v poslednom kole vo forme. Inak nasleduje K.O.

Nás však bude viac zaujímať cvičenie v posilňovni. Ako som už spomínal, pri výške napríklad 175 centimetrov sa 100 kilový boxer ťažko dostane k víťazstvu. Cieľom takéhoto športovca je vyvinúť čo najväčšiu silo v čo najkratšom momente. Chce udrieť protivníka tak, aby to naozaj cítil a potom sa stiahne. Ak si teda predstavíš pravý hák, počas tej krátkej vzdialenosti k súperovej hlave musí vyvinúť čo najvyššiu rýchlosť a musí sa posnažiť o čo najtvrdší úder. Podobne je na tom aj útočný výpad, ktorý musí byť rýchly a svižný.

Každý cvik teda smeruje nie na čo najvyššiu váhu, ale na čo najdynamickejšie prevedenie, najkratšiu dobu, za ktorú dráhu cviku vykoná. Nesústredí sa teda na celý pohyb koncentrovane, ako napríklad kulturista. Boxer chce váhu preniesť z bodu A do bodu B a naspäť čo najrýchlejšie. Často používa napríklad hrazdu alebo preliezky, na ktorých získa pohyblivosť, svižnosť a taktiež dynamiku.

Dynamiké vs. Statické zaťaženie.

Na záver ti ponúkam porovnanie statickejšieho a dynamickejšieho prevedenia cviku. Vybral som si drep, pretože jeho techniku pravdepodobne poznáš. Kulturista sa pri drepovaní snaží o kontrolovaný pohyb v plnom rozsahu. Cieľom je čo najlepšie precítenie svalov a nepochybne aj ich rast. Preto volí vyššie počty opakovaní.

Ako prevedie drep boxer? Určite zvolí ľahšiu váhu, pridá však k nemu výskok. Pre neho bude dôležitejšia druhá časť pohybu a výskok do vzduchu. Tým sa postará o „bleskový impulz“ vo svale, ktorý vykoná rovnaký pohyb ako kulturista, no rýchlejšie a s menším precítením svalu.

Tréning bojovníka i kulturistu je veľmi individuálna záležitosť. Avšak určité špecifiká máme ako ľudia spoločné. Aké? Využi vypracovanie tréningového plánu na mieru a zabezpečíš si tým nielen 100% efektívny tréning. Dozvieš sa tiež čo a ako máš robiť, aby si plnil svoje tréningové ciele.

Foto: goodfon.su

Autor článku
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakcia - tím POHYB
Redakciu tímu POHYB tvoria osobní a športoví tréneri, nadšenci športu a životného štýlu i športoví redaktori. Aj ty patríš k takýmto športovým nadšencom? Chceš byť v našom tíme? Preukáž odbornosť a radi ťa uvítame. Neváhaj nás kontaktovať.

Odporúčané produkty z nášho e-shopu