Ako veľmi je dôležitá výživa po tréningu?

Význam výživy – čo jesť po tréningu keď chceš spaľovať tuk, maximalizovať svalové prírastky, ...

Dôležitosť výživy sa dá uplatniť v mnohých aspektoch života. Pokiaľ je ale reč o tréningu, mnoho ľudí túto dôležitú časť ignoruje. Denne sa stretávaš s ľuďmi, ktorí sú v posilňovni úplne stratení alebo trávia hodiny silovými a vytrvalostnými tréningami. Mnoho z nich ale nevie, aká výživa je pre nich tá správna, aby bola zároveň i prospešná.

Jednoducho povedané, vo väčšine prípadov nie je problémom práve cvičenie a tréningy. Problémom je, že ľudia nevenujú dostatočnú pozornosť výžive. A je úplne jedno či sa to týka spaľovania tuku / chudnutia alebo nárastu / budovaniu svalov.

Ľudia väčšinou trávia čas prioritne zameraný výhradne na tréning. Pričom ignorujú dôležitosť zdravého výživového programu. Je dobré si uvedomiť, že to, akým spôsobom sa stravuješ pred a po tréningu, maximalizuje aj tvoje úsilie v posilňovni.

Sacharidy a bielkoviny ako rutina po každom tréningu.

Cvičenie, či už sa jedná o silový alebo vytrvalostný tréning, je zodpovedné za množstvo nielen zdravotných ale i estetických výhod. Tréning sám o sebe je pre ľudské telo fyziologickým stresom. Príznaky tohto „stresu“ sú často mierne a zahŕňajú bolesť svalov, zvýšenú chuť do jedla a potreba spánku. Tieto príznaky nám poskytujú informácie, že náš tréning vyčerpalo palivové zdroje svalov, čo neskôr vedie k menšiemu poškodeniu. Toto poškodenie je príznakom, že naše svaly potrebujú opravu a dostatočnú regeneráciu.

Ak uprednostňuješ vytrvalostné tréningy, svaly sa v krátkej dobe vyčerpajú a následne poškodia. No z dlhodobého hľadiska je to aj vhodnou kompenzáciou, pretože sa tvoje telo stáva lepším aeróbnym strojom. Ak naopak vykonávaš prevažne silové tréningy, slabé svalové vlákna sa začnú trhať v prospech budovania väčších a silnejších vlákien. V každom prípade však dochádza k narušeniu starých a menej prispôsobivých svalov, aby sa obnovila samotná funkčnosť jednotlivých svalov. Tento jav sa nazýva aj ako remodelizácia svalov.

Počas tréningu a najmä bezprostredne po ňom, sa naše zásoby sacharidov a bielkovín rozkladajú. Bez dostatočného množstva kvalitných bielkovín a sacharidov sa regenerácia svalov len ťažko uskutoční. Ak chceš urobiť pre svoje svaly maximum, musíš dodať telu suroviny, ktoré najviac potrebuje – bielkoviny a sacharidy.

Zásobuj svoje svaly po každom tréningu.

Bez ohľadu na to, aký spôsob cvičenia zvolíš, výživu by si mal brať vážne po každom tréningu. Svojim svalom tak poskytneš základné stavebné látky, ktoré najviac potrebujú. Každý typ tréningu vyžaduje energiu. Najviac energie telo získava práve zo sacharidov, ktoré sú jednoducho nevyhnutné. Z toho dôvodu je potrebné, aby si telu dodal po každom tréningu jedlo s vysokým obsahom sacharidov. Ich konzumácia je tiež veľmi dôležitá na podporu uvoľňovania inzulínu. Inzulín je hormón, ktorý je zodpovedný za presúvanie sacharidov a aminokyselín do svalov. Konzumáciou veľkého množstva sacharidov tiež podporíš a urýchliš opravu a regeneráciu bielkovín.

Dôležitosť jedla po každom tréningu pohyb.sk

Proteíny vo svaloch sa počas tréningu prirodzene degradujú. Pridaním pomerne veľkého množstva bielkovín do stravy po cvičení dochádza k obnove štruktúry svalov. Po tréningu telo znižuje rýchlosť syntézy bielkovín a zvyšuje ich rozpad. Bolo však zistené, že poskytnutie telu bielkoviny a aminokyseliny zvráti tento proces. To znamená, že syntéza bielkovín sa zvýši a rozklad bielkovín sa naopak zníži.

Už vieš, že tvoje jedlo po každom tréningu by malo byť bohaté na bielkoviny a sacharidy. Toto jedlo by však zároveň nemalo obsahovať tuk. Konzumáciou tukov výhradne po tréningu môžeš znížiť účinnosť tvojho proteínového nápoja. V tomto čase tiež môžu spomaliť trávenie a vstrebávanie sacharidov a bielkovín. Jedlo po tréningu je skutočne veľmi dôležité a na to by si nikdy nemal zabudnúť. Tvoje svaly po tréningu sú vyčerpané a potrebujú dostatočnú obnovu či regeneráciu. Ak telu nedopraješ v krátkom čase dostatočné množstvo bielkovín a sacharidov, znižujú sa šance na podporu úplného zotavenia.

Skutočná výživa vs. Výživové doplnky.

Určite aj ty poznáš prípad človeka, u ktorého výživové doplnky mnohokrát prevyšujú nad správnou výživou. Správne vyskladané jedlo je naozaj pre telo najdôležitejšie, no výživové doplnky sú niekedy oveľa účinnejšie.

  • Po ťažkom tréningu sa väčšina ľudí sťažuje, že veľké jedlo po tréningu je pre nich príliš ťažké.

Je to pochopiteľné, pretože stres, ktorý sa počas cvičenia v tele vytvára, vytvára tiež situáciu, kedy sú mechanizmy hladu úplne vypnuté. Jedlo je však veľmi dôležité, ak chceš sval remodelovať, zväčšiť alebo len jednoducho zotaviť.

  • Našťastie výživové doplnky sú chutné, ľahko sa konzumujú a telu poskytujú výživu, ktorú tesne po tréningu najviac potrebuje.

Keďže väčšina výživových doplnkov má veľmi jednoduchú štruktúru zloženia, gastrointestinálny trakt nemá žiaden problém s ich spracovaním.

  • Výživové doplnky, ktoré obsahujú rýchlo sa rozkladajúci proteín (srvátkové hydrolyzáty a izoláty) a sacharidy (dextróza a maltodextrín) sa rýchlejšie vstrebávajú ako samotné celé jedlo.

  • Výživové doplnky sa môžu úplne absorbovať už v priebehu 30 až 60 minút, zatiaľ čo klasické jedlo sa vstrebáva 2 až 3 hodiny.

Čím rýchlejšie sa bielkoviny a sacharidy dostanú do svalov, tým lepšie sú šance na ich obnovu a budovanie.

Tréningové ciele sú často oddialené maličkosťami. Či je tvojou snahou maximalizovať svalové alebo silové prírastky, spaľovanie tuku, vyrysovanie svalov alebo naberanie kondície. Stravovací plán ti vieme personalizovane nastaviť presne pre tvoje potreby.

Ak si začiatočník a v oblasti tréningu tápaš, nie si spokojný s tým aké výsledky dosahuješ spozorni. Kompletný tréningový manuál pre mužov začiatočníkov nájdeš v sekcií – Tréningový manuál.

Button - Začni cvičiť s POHYBom for Men tréningový manuál

Foto: goodfon.su

Zdroj: gymguider.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu