9 tipov – Stravovanie v karanténe a tipy ako nestučnieť ale práve naopak, zoštíhlieť a upevniť svoje zdravie.

Mnoho času stráveného doma mimo štandardný režim sa môže negatívne podpísať na tvojej postave a zdraví. Môžeš tomu veľmi jednoducho zamedziť.

Zo situácie môžeš veľmi veľa vyťažiť vo svoj prospech. Posilníš tak nielen svoje zdravie ale značne omladíš a zatraktívniš svoju postavu. Cvičenie je len jedným z mnohých faktorov, ktorým môžeš na sebe, svojom zdraví i postave pracovať.

Tieto tipy ber ako veľmi jednoduché zhrnutie možností, ktorým sa vieš zlepšiť ako osoba. Či už využiješ všetko popísané alebo si vyberieš „veci“ pre teba sympatické a prijateľné. Voľba je na tebe a tvojich preferenciách.

Začať by to malo myšlienkou, že využiješ svoj čas práve pre seba. V štandardnom režime pravdepodobne nemáš „čas“ skúšať nové činnosti. Teraz (v čase korona karantény) má mnoho z nás času pre seba viac. Neboj sa skúsiť aj nové veci. Zmena si žiada zmenu. Doslovne to znie takto:

Ak chceš niečo zmeniť, tak musíš niečo zmeniť.

1.Zeleninová hostina

Je mnoho druhov zeleniny. Isto si už dlhšiu dobu nejakú nechutnal alebo nechutnal ešte vôbec. Teraz je ten čas.

Prípadne zvoľ druhy, ktoré poznáš a vieš si na nich pochutiť. Ak takéto druhy zeleniny máš, urob si zeleninovú hostinu. Zabezpečíš si tak veľký objem jedla s množstvom prospešných látok a malým množstvom kalórií.

2.Pôst (bez mäsa)

Dočasne (1 deň) vyraď úplne zo svojho jedálnička mäso a mäsové výrobky. Ak si tradičný mäsožrút (tak ako ja) prídeš nato, že jedným (ani dvoma) dňom bez mäsa sa tvoj svet nezrúti. Vhodnou voľbou môže byť tiež bezmäsitý deň skombinovať so zeleninovou hostinou. To však nemusí byť podmienka, ber to len ako tip.

3.Pôst

Pôst je v podstate krajší názov pre hladovku. Aj keď to možno neznie príliš lákavo (a bezpečne) opak je pravdou.

Pôst znamená nejesť nič alebo maximálne 1-2 malé jedlá počas dňa. Niektoré zdroje uvádzajú hodnotu týchto jedál max. 400 kalórií. Pôstenie je staré ako celý náš svet a tiež sa považuje za veľmi účinnú liečebnú metódu (v prípade, že je realizovaný rozumne). Príležitostné benefity pôstu siahajú ďalej ako len po to, že tvoje trávenie si „oddýchne“ a pomôžeš svojej regenerácií. Asi najdôležitejší proces, ktorý v pôste stojí za zmienku je autofágia. Zjednodušene je to akýsi proces odvozu odpadov z tela.

Zelenina môže byť objemným jedlom s minimom kalórií.

Odporúča sa piť len čistá voda, čaj, prípadne káva.

4.Spánok

Tým, že času je neúrekom priestor pre regeneráciu tela by mal byť umožnení aj spánkom. Údajne sme ako civilizácia skrátili dobu spánku za posledných 10 rokov o viac ako 1 hodinu. Tento deficit sa môže negatívne podpisovať negatívne na našom zdraví.

Okrem spánku ako prostriedku regenerácie je neodškiepiteľnou pravdou, že keď človek spí, neje. Čo je ďalší spôsob, ktorý pomôže tvojej štíhlosti.

Dôležité je tiež poznamenať, že čím je lepšie tvoj organizmus oddýchnutý spánkom, tým menej máš potrebu jesť.

5.Otužovanie

Otužovanie je momentálne trendom. Kúpať sa v zamrznutom jazere je veľmi štýlové. Okrem štýlovosti je potrebné uviesť, že rovnako ako pôst má veľmi veľa benefitov. Medzi tieto (rovnako ako pôst) je potrebné spomenúť prekonanie psychických bariér. Toto (seba)prekonanie zvyšuje našu sebadôveru. Vyššia sebadôvera znamená lepší život.

Otužovanie v tomto zmysle nemusí byť konkrétne zamrznuté jazero. Studená sprcha alebo vaňa tiež splní základný účel. Tí menej smelí môžu začať aj s vlažnou vodou.

Mimochodom, otužovanie napomáha spaľovať tuk a aktivovať metabolizmus k väčšej spotrebe kalórií.

6.Učenie

Všetok tréning tela začína v hlave. A tam začína tiež akákoľvek zmena. Čas, ktorý je momentálne „navyše“ môže byť efektívne využitý štúdiom. Doslova akýmkoľvek štúdiom – špecifické zručnosti, knihy, videá, hry, kurzy…

Výber je skutočne neobmedzený. Môj tréningový partner sa naučil variť =).

Aj otužovanie v ľadovom jazere môže byť formou učenia.

7.Experimentovanie

Experimentovanie súvisí s bodmi uvedenými v tomto článku ale i so všetkým čo ti príde na um. Všetko čo ťa kedy zaujímalo a štandardne na to nemáš čas, môžeš teraz vyskúšať.

Mojim experimentom je momentálne zabezpečiť plnohodnotné jedlo pre celú domácnosť (2 dospelý a 2 deti) do maximálnej hodnoty 5EUR.

Aktuálne dominujú tieto tri jedlá.

  • Ovsená kaša s ovocím a jogurtom,
  • Praženica s cibuľkou a chlebom,
  • Tofu soté so zeleninou.

Je to zaujímavé poznaním a stáva sa to zábavné (až príliš). Smiech.

8.Meditácia

Nie, nie je to stav kedy niekto sedí v tureckom sede a bzučí. Ani tomu nič podobné. Meditácia je definovaná ako činnosť uvedenia (sa) do stavu väčšieho a hlbšieho sústredenia. Akejsi tichej bystrosti a múdrosti.

Nemusíš byť nábožensky ani ezotericky založený (ani ja nie som), aby si využil meditáciu. Využi to ako čas pre seba a so sebou samým. Vnímaj svoje pocity, telo a spoznávaj procesy, ktoré sa v tebe odohrávajú.

Meditácia je taktiež jeden z liečebných postupov. Pomáha telu i duši.

Pravdepodobne si sa už stretol s múdrosťou Tála:

Poznaj sám seba.

Meditácia je prostriedkom ako toho môžeš dosiahnuť.

9.Cvičenie

Áno, samozrejme. Som profesionálny fitnes trénerbez cvičenia by tento článok nemohol byť kompletný.

Cvič, resp. vykonávaj akýkoľvek druh cvičenia. Ak cvičeniu (silovému) priamo neholduješ nenúť sa do super tuk spaľovacích a svaly budujúcich cvičení. Zacvič si len tak, z dlhej chvíle, pretože chceš spraviť niečo pre seba.

Čupieť v drepe (drepieť), pilatesovať, kľukovať, jógovať alebo len zhlboka dýchať. Alebo čokoľvek iné čo ti bude sympatické. Toto všetko sú cvičenia, ktoré ti pomôžu využiť čas. Odreaguješ sa a prospeje to tvojej mysli a rovnako „hlave“.

Týchto pár bodov ti pomôže cítiť sa aj v období karantény lepšie. Nemajú priamy vplyv na tvoju postavu vo význame rysovania a definícií svalov. Prospejú tvojmu zdraviu, triezvej mysli a minimalizujú tvoju možnosť priberania. Verím, však, že tí, ktorí aplikujú všetky uvedené body, zoštíhlia aj na tuku.

Foto: goodfon.ru

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu