9 naj bodov úspešného posilňovania – bod číslo 3 Regenerácia a odpočinok

Regenerácia a odpočinok sú rovnako dôležité ako samotné posilňovanie

3.Regenerácia a odpočinok – Tretí z 9 naj bodov úspešného posilňovania, alebo čo všetko potrebujete pre telo a zdravie po akom túžite

Je potrebné si uvedomiť, že regenerácia je rovnako dôležitá ako samotné cvičenie. Zbavte sa myšlienky „čím viac cvičím, tým lepšie“. Toto pre ľudský organizmus neplatí.

Pokiaľ máte svalové bolesti (svalovicu) z predošlého tréningu nemali by ste túto svalovú partiu precvičovať skôr ako bude úplne zotavená. Výnimku tvorí strečingové cvičenie a ľahké prekrvenie svalu z dôvodu odstránenia svalovice a rýchlejšej regenerácie.

Viac o odstránení svalovice sa dozviete – Svalovica – čo s ňou keď ju máte?

Regenerácia je veľmi multifaktoriálny celok, ktorý zďaleka nezahŕňa len oddych a spánok. Kvalitný a dostatočne dlhý spánok je kľúčom, samostatne však nie je úplne dostačujúci aj keď je pre rastový hormón (hormón mladosti) a testosterón jedným z najsilnejších stimulantov.

regeneracia a odpocinok medzi treningami pohyb.sk

Stručne možno regeneráciu zhrnúť ako vaše nastavenie už počas tréningu (pauzy medzi sériami) a celého dňa vrátane pred aj po tréningovej časti dňa.

Konkrétnejšie regeneráciu vnímajte ako všetky faktory, ktoré ovplyvňujú vašu pohodu.

Stres doma, stres v práci, plačúce deti, nahnevaný partner, pracovný zhon, prebdená noc, meškanie s jedlom – hlad, zanedbaný sex, budík a podobne.

Možno sem zaradiť takmer všetko čo vás napadne, vrátane jedla a doplnkov výživy (nasledujúci bod číslo 4).

Dbajte na dostatočnú pohodu vášho tela i mysle. Stres je faktor, ktorí vás silne ovplyvňuje aj počas vašej fyzickej pohody. Snažte sa ho eliminovať a relaxovať pri fyzicky nenáročných činnostiach kedy budete schopný dobre regenerovať resp. nemať stres.

Negatívny stres je nežiadúci nielen z dôvodu, že vám nedovolí sa úplne uvoľniť a regenerovať ale pôsobí tiež výrazne na hormóny, ktoré zabraňujú regeneračným príp. anabolickým procesom, ktoré sú v čase regenerácie žiadúce.

Prispôsobujte vaše regeneračné a relaxačné aktivity tak, aby ste oddychovali nielen fyzicky ale aj psychicky.

Iným príkladom sú študenti a profesionáli, ktorí sú schopní v ohľade tréningu a stravovania fungovať oveľa lepšie.

Pracujúci človek s rodinnou a inými povinnosťami je úplne odlišní typ. Nájsť pre svoj tréning len pár hodín pre seba je problémom. Zvyšok času pre seba (na regeneráciu) je ešte väčší.

Ak budete príliš často alebo príliš tvrdo trénovať a nebudete mať dostatok času si odpočinúť a zregenerovať nebudete robiť pokroky. A je možné, že sa budete dokonca zhoršovať.

Amatérsky trénujúci ľudia príliš často zameraný na tréning sa dostávajú do stavu pretrénovania. Pretrénovanie je v tomto prípade častejšie problém nedostatočnej regenerácie ako samotného tréningu.

Autor: Ľuboš Gsch

Foto: Goodfon.su

Odporúčané produkty z nášho e-shopu