6x Čo je mýtus a čo pravda o raste a budovaní svalov

Už sa strácate v informáciách čo je a čo nie je dôležité pri budovaní svalov? Nasledujúce riadky sú určené práve vám.

Ak patríte k ľuďom pátrajúcim po princípoch rastu svalov, ktorí hľadajú informácie na webe zistili ste, že je to hľadanie ihly v kope sena. Weby ponúkajú rôzne návody, tipy a triky ako skutočne budovať svaly. Množstvo z týchto informácií je pravdivých. Bohužiaľ, je to len jedna časť skladačky.

Rast svalov nezávisí na tom či onom cviku, na tom či onom jedle, na tom či raňajkujete alebo aký máte proteín. Áno, všetko vymenované má na rast vašich svalov vplyv.

ALE

 1 Mýtus/Pravda o raste a budovaní svalov – Cvičením s činkami mi narastú svaly, na strojoch schudnem a vytvarujem

Cvičením resp. posilňovaním naozaj podporíte rast svalov a posilňovanie s činkami je nepochybne najlepším spôsobom ako svaly získať.

To však vôbec neznamená, že iné činnosti sú pre nárast svalov nevhodné. Posilňovať svaly so zámerom ich nárastu viete aj bez činiek, na strojoch, na náradí alebo aj úplne bez náradia s vlastným telom.

Podstata rastu svalov je o vytvorení stimulu. To znamená zjednodušene ako veľmi svaly stimulujete, tak budú rásť.

2 Mýtus/Pravda o raste a budovaní svalov – Čím častejšie (viac) cvičím, tým lepšie

Frekvencia tréningu je samozrejme dôležitá. S nárastom svalov je to tak, ako s akoukoľvek inou činnosťou. Ak je jej veľa, zvyčajne to neprináša požadovaný efekt.

Ak cvičíte menej často ako potrebujete svaly po stimule reagujú rastom, následne regenerujú a po zregenerovaní bez ďalších stimulov k rastu atrofujú (ochabujú).

Ak cvičíte príliš často ako potrebujete svaly po stimule reagujú rastom, následne regenerujú a ak dochádza k ďalším stimulom rastu svalov predtým ako svaly stihnú zregenerovať – dochádza k ich deštrukcií (vplyvom preťaženia).

Vašou úlohou je nájsť optimálnu frekvenciu tréningu. Všeobecné odporúčanie je veľmi individuálne a vo väčšine prípadov sa pohybuje v rozmedzí 2-5 tréningových jednotiek v jednom týždni.

3 Mýtus/Pravda o raste a budovaní svalov – Premením tuk na svaly

Premena tuku na svaly je nemožná. Je to akoby ste mali Trabanta a rozhodli sa, že ho premeníte na Ferrari. Môžete ho vymeniťto znamená nahradiť jedno druhým.

V tomto zmysle musíte tuk spáliť, zhodiť, schudnúť alebo už je jedno ako ten proces nazveme a nahradiť ho svalmi. Rovnaká rovnica platí rovnako u mužov a žien.

Proces nárastu svalov vám pomôže spaľovať tuk. Svaly sú najlepší a najefektívnejší tukospaľovač.

To bohužiaľ platí aj opačne. Čím menej svalov máte, tým je vaša schopnosť spaľovať tuk menšia.

4 Mýtus/Pravda o raste a budovaní svalov – Potrebujem sa zamerať “len” na nohy, prsia, bicepsy, …

Ak si myslíte, že je možné, aby vaše svaly narástli na jednej partií vášho tela – ste celkom určite v budovaní vášho tela neúspešní.

co je mytus a co pravda pri budovanie svalov pohyb.sk

Systematickým tréningom je možné zamerať sa na niektoré partie prioritne. To však neznamená, že cvičením len týchto partií dosiahnete požadovaný efekt.

Váš tréning by mal byť komplexný a zameraný na konkrétny cieľ a to nárast svalov. Bez, nazvyme ich, pomocných svalov sa vám to celkom určite nepodarí.

Prípady mužov, ktorí necvičia nohy a žien, ktoré cvičia len nohy sú bez zakázaných podporných prostriedkov odsúdené na neúspech, vo veľmi výnimočných prípadoch len na podpriemerný úspech.

Tejto téme som venoval samostatný článok – Mojim cieľom je len tehličkové brucho.

5 Mýtus/Pravda o raste a budovaní svalov – Svaly budujem veľkou váhou s malým počtom opakovaní

Dlhodobo zavádzajúca informácia (riadil som sa ňou už aj ja v roku 2004 keď som cvičenie začal brať naozaj vážne) je:

Dvíhanie veľkých váh s malým počtom opakovaní buduje svaly, dvíhanie malých váh s veľkým počtom opakovaní rysuje svaly.

Ako ste sa už dočítali bode číslo 1 (Cvičením s činkami mi narastú svaly, na strojoch schudnem a vytvarujem) svaly rastú na základe stimulu. K takémuto stimulu môže dôjsť malou, strednou i veľkou váhou. Taktiež malým, stredne veľkým, veľkým alebo maximálnym (do zlyhania) počtom opakovaní.

Skôr záleží na precítení (viac sa dočítate –  Schopnosť cítiť) cvikov resp. svalov ako na samotnom počte opakovaní a zvolenej záťaži.

6 Mýtus/Pravda o raste a budovaní svalov – Kúpou kvalitného proteínu si zabezpečím rast svalov

Ani ten najkvalitnejší a najdrahší proteín (proteínový suplement) vám nezabezpečí nárast svalov. Spoliehať sa, že pár dávok proteínového prášku vám zlepší postavu je naivné. Proteín je prirodzenou zložkou potravy, ktorú potrebujeme pre život.

Jeho dodatočná suplementácia vo forme doplnku výživy je vhodná ak:

– sa vhodne stravujete,

– poctivo a vhodne trénujete.

Ak je váš tréning a strava neregulovaná ani ten najlepší proteín vám nezabezpečí žiadne výrazné svalové pokroky.

Naopak, ak je váš tréning aj strava vhodne regulovaná môžete z užívania proteínu ťažiť značné benefity v podobe kvalitnej výživy a regenerácie svalov a ich následného nárastu.

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu