6 tipov ako zlepšiť svoje trávenie a zdravie

Trávenie má výrazný vplyv na kvalitu i výsledok tvojho tréningu. Uvádzam ti 6 tipov ako ho zlepšiť. 

Zlepšenie procesu trávenia ti umožní lepšie zdravie v stále problémovejšej oblasti života. Jesť úplne “čisto” je stály boj s vôľou. Ten prináša často viac trápenia ako osohu, čím trávenie nerobí bezproblémové ani zdravé.

6 tipov ako optimalizovať trávenie a vstrebávanie živín.

1. Pohybuj sa viac

Tráviaci systém je v podstate reťazec svalov. Zabezpečenie dostatku pohybu pre tento reťazec umožňuje lepšie trávenie. Z tohto dôvodu je dôležité zabezpečiť si viac príležitostí pre POHYB po celý deň.

Cvičenie brušných svalov (brušáky, zdvihy, …) rovnako ako zapájanie brušných svalov vo všetkých uhloch pohybu pomáha podporiť trávenie. Preto nie len celkové posilňovanie, ale najmä jadro a jeho kompletné spektrum pohybov zlepší proces trávenia.

Tipy ako zlepšiť trávenie a zdravie, trénuj a hýb sa viac pohyb.sk

2. Zníž zažívaciu záťaž

Tráviaci systém zvládne skutočne veľmi náročné i dlhé procesy. Avšak vplyvom času a procesov môže oslabovať. Konzumáciou menších porcií tekutín a jedla sa udržiava lepšia výživová rovnováha. Takéto menšie porcie nie len podporujú a najmä uľahčujú trávenie. Tiež poskytujú účinnejšiu regeneráciu i relaxáciu organizmu.

3. Vypni zažívací “stres”

Niektoré živiny a ich rôzne formy môžu podporovať alebo naopak komplikovať trávenie. Znížením tohto zažívacieho stresu umožníš účinnejšie rozkladanie a vstrebávanie prijatých živín.

Napríklad: kakao, orechy, rôzne semená, zrná, takmer všetky druhy zeleniny a fazuľa dodávajú bunkám aj magnézium (horčík), ktorý má schopnosť vypnúť stresovú odpoveď organizmu – Boj alebo útek (Wienecke & Nolden 2016).

Avokádo, fazuľa, kefír z kozieho mlieka a syr, surový špenát a petržlen poskytujú glutamín, ktorý pomáha obnovovať trávenie tráviaceho traktu a umožňuje ľahšie a lepšie vstrebávanie živín (Rao & Samak 2012).

Dôsledkom stresu sa telu zhoršuje trávenie. Tekutá výživa môže byť skvelou (dočasnou) podporou trávenia a absorpcie živín.

4. Vytvor lepšiu rovnováhu

Vláknina je nevyhnutná pre zdravý proces trávenia. Naše telo potrebuje rozpustné i nerozpustné formy vlákniny. Rovnako sú potrebné tie, ktoré fungujú ako prebiotiká. Avšak príliš veľa vlákniny naraz môže zhoršovať a komplikovať proces trávenia. Týka sa to najmä situácií ak už je podráždený a stresovaný.

Vyváž svoj denný príjem tým, že ho rozdelíš do celého dňa (optimálne vždy 5-10g vlákniny) a doplň ho dostatočným množstvom vody. Rovnako vieš tejto tráviacej rovnováhe pomôcť užívaním probiotík z kvalitných zdrojov (napr. vhodné fermentované potraviny).

5. Žuj viac

Žuvanie potravy dôkladnejšie dodá telu viac prístupnejších živín, nakoľko prvotný rozklad potravy prebieha už v ústach. Preferuj kvalitné potraviny. Eliminuj konzumáciu chemicky upravovaných a hyperprocesovaných potravín, kde sa väčšina živín v týchto procesoch odstráni. Niektoré sa následne spätne pridávajú v rôznych formách.

Tipy ako zlepšiť trávenie a zdravie, tréning pohyb.sk

6. Pozoruj reakciu svojho tela

Rovnako ako je to vo všetkých iných prípadoch. Niektoré potraviny v individuálnych prípadoch môžu na telo konzumenta reagovať inak, alebo dokonca úplne opačne ako je uvedené. Len dôkladným pozorovaním seba samého dokážeš identifikovať ako telo reaguje na tú alebo onú potravinu.

Zlepšenie trávenia môže byť príčinou tvojho neúspechu v tréningu, chudnutí i budovaní svalov. Správne nastavená skladba stravy je rovnako elementárna ako samotný tréning.

Tréning i stravovanie je vhodné zosúladiť tak, aby tvorili jeden celok. Viem nastaviť tvoj tréningový i stravovací plán tak, aby ti prinášal výsledky.

Foto: goodfon.su

Zdroj: ideafit.com, Fitness Journal 6/2017

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu