3x o tom ako sa motivovať na cvičenie. Ako trénovať keď je fitko zatvorené a tvoje možnosti tréningu minimalizované?

Rozhýbať sa do tréningu môže byť problém. Korona opatrenia nám umožňujú mať čas, ale často chýba chuť ...

Tréning je činnosť ako každá iná. Či ho zrealizuješ alebo nie, o tom rozhoduješ iba ty. Ako je možné, že niekto cvičí a považuje to za drogu a nevie sa dočkať ďalšieho tréningu? Niekto cvičí (hoc aj rovnaký tréning) a už po prvej sérií hundre, že ho všetko bolí? Odpoveďou je náš vlastný postoj, naše rozhodnutie. V tomto článku sa tvoje rozhodnutie budem snažiť pozitívne ovplyvniť.

Súčasné opatrenia (Korona) nám mnohým pridali množstvo času. Písalo mi niekoľko ľudí, že by trénovali ale nemajú „šťavu“ trénovať doma alebo vonku. Chýba im motivácia.

V začiatku tejto témy je dôležité odpovedať si na otázku prečo ľudia necvičia alebo prečo prestávajú cvičiť. Áno, je to jasné, chýbajúca motivácia. Ale aj motivácia z niečoho pramení. Stratu alebo chýbajúcu motiváciu na tréning najčastejšie ovplyvňujú 3 faktory. Buď sa jedná o jeden z týchto faktorov alebo ich kombináciu.

Motiváciu na tréning ovplyvňujú najčastejšie tieto faktory: Frustrácia z (ne)výsledkov tréningu, Vek – staroba, a nedostatok času.

Môže sa jednať o ďalšie ale predpokladám, že drvivá väčšina ľudí bude spadať do jednej alebo niekoľkých z týchto uvedených faktorov.

Aby som odpovedal na otázku z úvodu „Ako sa motivovať na cvičenie?“ stručne popíšem dôvod a následne to ako ho môžeš prekonať.

1.Frustrácia (ne)výsledkov tréningu, resp. trénovanie bez dosahovania výsledkov.

Nič nie je viac frustrujúce ako keď sa odhodláš do tréningu, vydávaš energiu, snažíš sa a výsledky neprichádzajú.

Najlepšou motiváciou na tréning sú tréningové výsledky.

Z praxe osobného trénera ti viem zaručiť, že najlepšou motiváciou na ďalší tréning sú výsledky v podobe tvarovania tela a zlepšenia kondície (aj tej pohybovej). Zdravie je až na druhom mieste. Hoci by to tak nemalo byť. U zdravých ľudí je zdravie až druhotne oceňovaným efektom, ak vôbec.

Bezvýsledné cvičenie má spravidla niekoľko úskalí.

  • Príliš málo tréningu,
  • Príliš veľa tréningu alebo nedostatočná regenerácia,
  • Nesprávny tréningový postup (program).

Riešenie alebo ako dosahovať výsledky tréningu.

Riešenia sú dve. Opäť je potrebné uplatniť jedno ale často obe. Úprava tréningového programu a úprava životného štýlu (vrátane úpravy stravy).

Tréningový program by mal byť taký, aby ťa najmä bavil. A tým, že ťa baví, budeš dosahovať výsledky. Tak sú nastavené obe moje tréningové knihy pre začiatočníkov Začni cvičiť s POHYBom for Men (pre mužov) a Začni cvičiť s POHYBom for Women (pre ženy).

Môže sa jednať aj o ten najpokrokovejší tréningový plán/program. Ak ťa tréning podľa neho nebude baviť, skôr či neskôr sa naň vykašleš a tým sa vzdáš výsledkov. Správne nastavený tréningový program by mal byť v teoretickej rovine nastavený profesionálne, pravidelne a efektívne. Prakticky však musí spĺňať aj aspekt jednoduchosti a zábavnosti. Na obe roviny, teoretickú a praktickú som veľmi dbal pri tvorbe mojich kníh pre ženy, pre mužov aj v mojom online programe Členstvo v POHYBe (všetky produkty nájdeš v našom eShope).

Tréningový program si vyberaj najmä tak, aby ťa bavil. Všetko ostatné príde až následne.

2.Vek alebo staroba. Už som starý/stará na to začať cvičiť.

Ľudia si povedia, že sú proste na tréning a starostlivosť o svoje telo už pristarí.

Myslím, že čím sme starší, tým viac by sme o svoje telo mali dbať a tým viac by sme svojmu tréningu mali vyhradzovať v našom živote viac miesta. Prečo?

S pribúdajucim vekom by sme si mali na starostlivosť o seba (tréning) vyhradiť viac času.

Pretože niekoľko štúdií, ktoré sa venovali trénujúcim seniorom preukázalo, že telo nechabne vekom z toho, dôvodu, že starneme ale viac z toho dôvodu, že ho nepoužívame.

Áno, samozrejme, že stúpajúci vek nám z dlhodobého hľadiska na kondícií nepridáva. Ale história (aj média) sú plné ľudí, ktorí svoje postavy dosiahli a pestujú vo fantastickej kondícií aj napriek vysokému veku.

Navyše, platí staré pravidlo „čím starší, tým rozumnejší“. V končenom dôsledku vždy dosiahne lepšiu formu jedinec trénujúci dlhodobo a rozvážne ako pojašený mladík bez štipky rozvahy. A to platí aj pri zohľadnení toho, že niektorí ľudia môžu mať lepšie genetické danosti k športu, lepšej postave a podobne.

V globále znamená, že dlhodobý rozvážny trénujúci s priemerným i podpriemerným genetickým vybavením poráža geneticky nadaného lajdáka, ktorý trénuje nesprávne a neprispôsobuje tréningu ďalšie oblasti života. Je to situácia, ktorú z praxe trénera môžem opäť potvrdiť.

Dokazujú to aj moje spolupráce, ktorými sa môžem popýšiť. A to je aj odpoveďou na riešenie.

Riešenie alebo prečo vek/staroba nie je v tvarovaní tela v tréningu prekážkou.

Stanka je 5 násobná babka (60), ktorá za pomoci mojej knihy Začni cvičiť s POHYBom for Women schudla takmer 20 kilogramov. Svoju líniu si udržiava (dokonca naďalej štíhlie), má viac energie ako mala 20 rokov dozadu, je pohyblivejšia a cíti sa skvele. Stanke a jej výsledkom som venoval samostatný článok – Tréning a výsledky podľa knihy Začni cvičiť s POHYBom for Women. Alebo ako môžu jednoducho tvarovať postavu aj ženy po 60tke.

Janko je taktiež dedko, ktorý sa serióznemu tréningu začal venovať z dôvodu veľmi zlého zdravotného stavu až vo veku 61 rokov. Dnes (70) vlastní postavu, ktorú mu môžu závidieť aj o 30 rokov mladší páni a jeho pohybové a silové schopnosti sú lepšie ako disponuje 50% dnešných 30tnikov (tj. o 40 rokov mladší). O Jankovi som napísal ešte niekoľko rokov dozadu celý článok, pretože jeho „cesta“ je skutočnou inšpiráciouPríbeh muža, ktorý začal cvičiť ako 61 ročný a dnes nemá ani 50 rokov.

 Sú to len dva príklady ale v mojej praxi od roku 2000 som bol svedkom desiatok takýchto inšpiratívnych príbehov. Niekoľko ďalších nájdeš na mojom webe v článkoch (príbehy) alebo v referenciách osobného trénera.

3. Nedostatok času na tréning.

V súčasnej situácií má mnoho ľudí trošku viac času ako tomu je v štandarde mimo korona opatrení. Či už čas máš momentálne alebo stále je situácia rovnaká.

Ak čas na tréning máš zachovaj ho, ak čas na tréning nemáš, vyhraď si ho.

Nedostatok času na tréning je relatívny. Vyhraď si na tréning dostatok času.

Je mylnou predstavou, že tréning preto, aby prinášal výsledky musí zaberať mnoho času. Predpokladám, že si sa už stretol, s tým, že 1 hodina tréningu denne predstavuje len 4% celého tvojho dňa.

Mám pre teba ešte niekoľko doplňujúcich informácií, ktoré tieto 4% ešte znížia a rozšíria tvoje možnosti. Tieto informácie nie sú len údaje z knižiek ale praxou podložené fakty.

Riešenie alebo nedostatok času na tréning je relatívny.

Nepotrebuješ ani celú hodinu. A vôbec nie každý deň. Na absolútne špičkový tréning ti postačuje v plnej miere 30-40 minút. Týchto 30-40 minút môžeš rozdeliť na niekoľko častí počas dňa.

Tréning resp. výsledky tréningu nedosahuješ tým, že plynie čas. Výsledky tréningu dosahuješ stimuláciou svalstva. A najefektívnejšou stimuláciou je z pomedzi všetkých metodotvorných činiteľov tréningu, intenzita.

Intenzita neznamená, že musíš urobiť hodinový tréning za polovičný čas. Intenzita je veľmi individuálna a stimuláciu svalov dosiahneš už po urobení 2-3 sérií cviku. Odcvičiť 2-3 série aj v tom najťažšom znení znamená 5-10 minút cvičenia.

Ak si tento čas nájdeš opakovane počas dňa, máš vyhraté. 5-10 minút si skutočne môže nájsť aj ten najviac zaneprázdnený človek na svete.

Ak si s tréningom a dosahovaním výsledkov nevieš rady a nepostačujú ti navrhnuté možnosti, ponúkam ti individuálny tréning v pohodlí tvojho domova (online). Všetky informácie sa dozvieš v tomto článku.

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner
AHOJ. Srdečne ťa vítam na mojej stránke. Som profesionálny osobný tréner, otec dvoch detí, dvoch tréningových kníh a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať, že skvelé telo môže mať každý. A to s radosťou, dobrým pocitom zo seba samého a zábavne. Rád ťa prevediem procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Preto dosiahneš výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície efektívne a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu