10 najlepších potravín pre športovcov – strava šampiónov.

O tvojich tréningových výsledkoch rozhoduje v značnom rozsahu strava. Uvádzam ti zoznam TOP potravín, ktoré by si mal preferovať.

Existuje trend veľkého zmätku o tréningu, strave i odpočinku medzi mnohými mladými športovcami. Týka sa však najmä stravy a výživových doplnkov. Na internete dnes nájdeš množstvo informácií o tom, čo by si jesť mal a zároveň nemal. Odlíšiť pravdu od nezmyslov môže byť preto niekedy fakt ťažké.

Nižšie ti uvádzam 10 super potravín, ktoré sú vhodné pre každého športovca. Je jedno či uprednostňuješ silové tréningy, prírastky svalovej hmoty, úbytok tukovej hmoty, vytrvalosť, kardio alebo sa chceš len začať zdravo stravovať. Všetky tieto potraviny sú bohaté na energiu a dopriať si ich môže naozaj každý.

Všetky uvedené potraviny obľubujú profesionálni či amatérsky športovci i známi tréneri. Niektoré ťa možno prekvapia.

1. Vajcia.

Vaječné bielky sú vyrobené z čistých bielkovín. Z hľadiska svojej vzácnej zmesi aminokyselín sa považujú za dokonalé.

Vaječné bielky majú vysoký obsah unikátnych proteínov. Jedno bielko obsahuje približne až 4 gramy čistého proteínu. Vďaka tomu sa radia medzi najlacnejšie a najkvalitnejšie bielkoviny, ktoré si môžeš dopriať.

Ak sa snažíš budovať čisté svaly, chudnúť, rysovať svaly alebo si v diéte, žĺtky môžeš zo stravy úplne vylúčiť. Napriek tomu maj na pamäti, že sú bohaté na dôležité vitamíny a minerály.

Nezabudni si vajíčka vopred kvalitne tepelne upraviť. Len tak sa zbavíš hroziacej salmonely.

Ak preferuješ štýl „Rocky“ a piješ ich surové, existujú tu určité riziká.

Vajce, vajcia - najlepšie potraviny a strava pre športovcov atlétov pohyb.sk

2. Batáty (sladké zemiaky).

Väčšina ľudí si myslí, že kvôli ich sladkej chuti obsahujú viac kalórií ako bežný zemiak. To ale nie je pravda. V zemiakoch sa nachádza enzým, ktorý účinne premieňa škrob na cukor. Preto sú batáty prirodzene sladšie a lahodnejšie.

V 100 gramoch batátu sa nachádza 1 g tuku, 2 g bielkovín a 24 g sacharidov s množstvom vlákniny.

Batáty sú bohaté na vitamín A, vitamín C a vitamín B6. Taktiež sú tu prítomné stopové množstvá medi a horčíka.

Uvar ich, upeč, ugriluj. Mňam.

3. Tuniak.

Najlepší tuniak akého si športovec môže dopriať, je tuniak balený vo vode. Pokiaľ je nakladaný v oleji, zdvojnásobuje to množstvo kalórií a až 10x množstvo tuku. Samozrejme, tou najoptimálnejšou variantov je ak je čerstvý.

Tuniak je veľmi vhodný, pretože má vysoký obsah bielkovín a minimálne množstvo tuku.

100 gramov tuniaka obsahuje až 30 g bielkovín a menej ako 1 g tuku.

Obsahuje tiež vitamín B12 a vitamín B6, niacín, fosfor, horčík a draslík.

4. Morčacie prsia.

Morčacie prsia patria medzi najchudšie biele mäso.

100 gramov morčacích pŕs obsahujú len 1 g tuku a až 30 g bielkovín.

Obsahuje vysoké množstvo vitamínu B12 A vitamínu B6, meď, železo, niacín, fosfor, riboflavín a zinok.

Morčacie mäso môžeš použiť na výrobu hamburgerov, tacos alebo v kombinácii s cestovinami.

5. Cestoviny.

Cestoviny sú prakticky bez tuku, pokiaľ sa konzumujú samé. Je jasné, že to úplne reálne nie je. Chutná omáčka s cestovinami je proste úžasná.

Napriek tomu 100 gramov cestovín obsahuje menej ako 1 g tuku a asi 2 g bielkovín.

Sú bohaté na vitamín B6, horčík a meď v kvalitnejších cestovinách tiež nájdeš množstvo vlákniny. Práve obsah vlákniny často (nielen v cestovinách) určuje ich kvalitu.

6. Ovsené vločky.

Ovsené vločky sú obrovským zdrojom komplexných sacharidov. Majú viac bielkovín ako pšenica alebo hnedá ryža. Tiež majú veľmi nízky obsah tuku. A ten, ktorý obsahujú je vhodným zdrojom pre naše zdravie.

Ovsená kaša je plná želeža, mangánu, vitamínu E, medi, falocaínu a zinku.

Je to skvelý zdroj vlákniny a pomáha regulovať hladiny cholesterolu.

Ovsené vločky sú výborným jedlom pred tréningom a zdrojom uhľohydrátov. Ovsenú kašu skombinuj s medom, orieškami, čerstvým ovocím a predtréningová bomba plniaca tvoje svaly je na svete. Rovnaké benefity ti poskytnú ovsené vločky aj po tréningu.

7. Banány.

Banány sú jedným z najobľúbenejších ovocí na svete. Ich jednoduchá konzumácia umocňuje všetky klady banánov. Napriek takmer úplne absentujúcej vláknine ide o jedinečný zdroj živín.

V 100 gramoch banánu sa nachádza 23 g sacharidov a menej ako 1 g tuku.

Obsahujú množstvo draslíka, vitamínu B6, vitamínu C, folacínu a horčíka.

Brokolica - najlepšie potraviny a strava pre športovcov atlétov pohyb.sk

8. Brokolica.

100 gramov brokolice obsahuje 1 g tuku, 5 g sacharidov a 3  g bielkovín.

Niekoľko štúdií uvádza, že brokolica je obzvlášť prínosná pre fajčiarov. Rovnako bolo opakovane potvrdené, že brokolica posilňuje imunitu.

Obsahuje tiež vitamín C, vápnik, folacín, vitamín B6, mangán, draslík a beta-karotén.

9. Mrkva.

Má veľmi vysoký obsah vitamínu A, ktorý je zodpovedný za správne fungovanie očí. Mrkva obsahuje veľmi málo tuku, menej bielkovín, vitamín C a draslík. Avšak je veľmi bohatá na sacharidy.

10. Fazuľa.

Fazuľa je skvelým zdrojom bielkovín. Obsahujú takmer 25% bielkovín a skoro žiadny tuk.

Je bohatá na vitamíny B6 a B12, draslík, zinok, vápnik, železo a horčík.

Fazuľa je skvelým zdrojom sacharidov, pretože tie sa trávia pomaly a postupne. Zabezpečuje tak stály prísun energie počas celého dňa.

Urobíš veľmi múdro, keď si týchto 10 super potravín zapamätáš a zaradíš ich do tvojho jedálnička. Nezabúdaj ich vhodne kombinovať, aby tvoja strava bola pestrá.

Ak by sa u teba objavili nepríjemné pocity či nevoľnosti, v žiadnom prípade danú surovinu nekonzumuj. Môže sa stať, že si na danú potravinu alergický.

Tieto informácie môžu byť časom pre teba veľmi cenné a určite ti pomôžu na ceste k zlepšeniu tvojho zdravia a sily. Ak sa ti nedarí optimalizovať svoje stravovanie, vieme to urobiť za teba. Dostaneš konkrétny návod vytvorený len pre teba a tvoje individuálne požiadavky. Viac informácií sa dozvieš v sekcií individuálny stravovací plán.

Button - Začni cvičiť s POHYBom for Men tréningový manuál

Foto: Goodfon.su

Zdroj: criticalbench.com

Autor článku
Ľuboš Gsch
Ľuboš Gsch
Hlavný tréner

AHOJ. Srdečne ťa vítam. Som profesionálny osobný tréner a s Mobilným fitkom pôsobím v Pezinku a v Senci.

Okrem toho som otec dvoch detí, dvoch kníh, minimalistického tréningového plánu na doma (Program P13) a tohto blogu. Mojou úlohou je ukázať ti, že skvelé telo môžeš mať aj TY. A to s radosťou, dobrým pocitom a zábavne. Prevediem ťa procesom tréningu a tiež všetkým potrebným. Výsledky v podobe skvelej postavy, zdravia a kondície dosiahneš efektívne, rýchlo a bezpečne.

Ak ťa zaujíma môj príbeh navštív sekciu Osobný tréner – O mne

Ak ťa zaujímajú moje referencie navštív sekciu Osobný tréner – Naše boje referencie

V prípade otázok ma neváhaj kontaktovať prostredníctvom formulára.

viac o autorovi

Odporúčané produkty z nášho e-shopu